Point-of-sale & retail:
De merchandising materialen om winkelrekken in te richten



Met deze schapaankleding hebben we een breed assortiment chocolade in de supermarkt heringericht met een duidelijke layout en informatie. Bovendien valt het winkelrek lekker op! Alle materialen zijn eenvoudig te bevestigen op diverse winkelrekken ©Pilotes

Hou je van puur met vanillevulling of chocolade met hazelnoot? Sommige supermarkten verkopen wel 300 soorten chocolade. Vinden zij die weten wat ze zoeken snel hun keuze? Anderen zijn niet altijd bereid tot een schattenjacht, want dan lonkt de keuzestress. Of het choice overload effect: naarmate er meer keuze is, zijn ze minder tevreden met hun keuze. Nadien twijfelen ze, of ze hebben spijt.

En met duizenden referenties in één winkel, hoe kunnen merken een product laten opvallen in de winkelgangen, want dat is waar de grote meerderheid van de klanten hun beslissingen nemen?

Hoewel er geen wonderoplossing bestaat, is er één algemeen principe: de inrichting van winkelschappen creëert waarde en dus meer winst in het verkooppunt.

Omdat er veel goede oplossingen zijn, aangepast aan elke context en verpakking, is het van belang te weten welke de mogelijkheden zijn.

Voor u verder gaat

Al meer dan 25 jaar combineren wij verbeelding en industriële knowhow om merken en retailbedrijven te helpen hun aanbod in winkels te presenteren en hun winkelcommunicatie te versterken. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden wij relevante en specifieke display oplossingen aan, altijd in multi-materialen (hout, metaal, kunststof, enz.) We bestuderen de context van een merk en zijn winkeluitdagingen, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op-maat-gemaakte permanente meubels.

Wat is shelf management materiaal?

Retail merchandising wordt gedefinieerd als de diverse initiatieven die retail en merken nemen om de kennismaking tussen winkelbezoekers en producten vlotjes te laten verlopen.

Shelf management materiaal (schapmateriaal, schapaankleding, schapinrichting... ) ondersteunt retail merchandising en de inrichting van de winkelrekken. Een aantrekkelijk winkelschap ziet er niet alleen goed uit, het zorgt voor overzicht zodat winkelbezoekers makkelijker tot aankoop kunnen beslissen – een van de basisregels van effectieve merchandising.

Ongemakkelijke en onverzorgde productpresentaties resulteren daarentegen in een lagere klanttevredenheid, lagere koopintentie, uitstel of afstel. Organisatie, indeling, informatieve of educatieve boodschappen stimuleren de winkelbeleving en het schaprendement – een win-win voor retail en fabrikant.

Welke zijn de beste shelf management materialen?

1. Schapprofiel

De oorspronkelijke functie van een schapprofiel (rail, strip, etikettenhouder …) is de aanduiding van de prijs, de sleutel tot elke aankoop. Er bestaan diverse profielen voor allerhande (elektronische) etiketformaten en legborden.

Naast de primaire functie, kan de rand van het winkelrek gebruikt worden als communicatie instrument. De profielen ontvangen bedrukte stroken, ... die decoreren, informeren over productvoordelen of gebruiksmomenten, … of ze oriënteren winkelbezoekers.

Soms worden de profielen voorzien van accessoires, zoals bv. LED om de producten of de communicaties (of beide) op te lichten.

2. Schaptray

Producten worden continue opgetild en terug gezet. Sommige klanten zijn precies in het terugzetten van een product. Dat is eerder een uitzondering. Een schaptray (shelf tray, shelf organizer, ...) is een productdrager die zorgt voor extra steun.

Het optillen en het terugzetten verloopt nauwkeuriger, hetgeen een aantal voordelen oplevert:

  •  het winkelrek ziet er langer netjes en geordend uit
  •  het aanvullen en het opschuiven (spiegelen) door winkelmedewerkers loopt makkelijker (en de snelheid zorgt voor efficiëntie)
  •  ze zorgen voor een herkenbare presentatie van een assortiment

Een schaptray kan voorzien worden van extra communicatie, vooraan op de rand of bovenaan de producten. Twee vliegen in één klap!

3. Schapverdeelsysteem

Schapverdeling zorgt voor geordend schappresentatie op winkelrekken. De vakverdeler (tussenschot) wordt bevestigd op een profiel. Dit profiel kan zelf voorzien zijn van een frontlijst (voorzetrand).

Aan de hand van een schappenplan (planogram) wordt alles nauwkeurig gecontroleerd en in orde gemaakt.

4. Automatic fronting (self-levelling)

Als een winkelbezoeker een product koopt, ontstaat er een leeg gat op het schap.

Om de impact van het winkelrek te verbeteren, schuiven winkelmedewerkers de producten naar voren. Manueel levellen (spiegelen) is echter weinig effciënt en productief.

De systemen kunnen gebaseerd zijn op artikelschuivers, op zwaartekracht of op rollers. Hierdoor oogt het schap altijd netjes gespiegeld en volledig afgevuld.

5. Winkelrek signalisatie en communicatie

Schapstoppers (shelf talkers, schapkaarten, ...), topkaarten, poster of banners, folder- of couponhouders, digitale beeldschermen … op de beperkte ruimte van het winkelschap bestaan er tal van mogelijkheden om uw merk uit te drukken.

6. Schapdisplay

De meeste retailbedrijven werken met standaard winkelrekken - metalen staanders waarop planken bevestigd worden. Het is mogelijk aangepaste display materialen te bevestigen op de planken (of de planken te vervangen door display materialen) … meestal met als doel de ruimte effectiever in te richten, het ontwerp aan te passen aan de eigenschappen van het gamma, ...

Meerdere legborden kunnen weggehaald worden om een mini shop-in-shop te bevestigen. Dit biedt de gelegenheid om te innoveren met opvallende esthetiek, LED en materiaalgebruik en een probleemloze interactie met de artikelen. Deze boetieks zorgen voor een moderne en dynamische mini-wereld en een uitzonderlijke totaalervaring. De klant is tevreden, rekent meer producten af aan de kassa, en zal terugkomen voor meer! De verbeelding van uw POS producent is de enigste beperking.

Tenslotte is het mogelijk een vleugel of sidekick display te bevestigen aan de stellingen, meestal voor cross-merchandisng initiatieven (artikelen samenbrengen die wellicht samen geconsumeerd worden).

Welke zijn de aandachtspunten voor shelf management materiaal?

Permanente facing & cross-merchandising, twee maal gewonnen voor Coca-cola
Permanente facing & cross-merchandising, twee maal gewonnen voor Coca-cola.

1. Vorm en ontwerp

Het materiaal wordt best ontworpen met het 'aanraakmoment' in gedachten – winkelbezoekers raken liever zachte, afgeronde vormen aan. Vermijd scherpe hoeken en randen.

Verder moeten ze de productpresentatie verbeteren, zonder de schijnwerpers te stelen.

2. Ruimte efficientie

Het aantal artikels in winkels verhoogt, de ruimte op het winkelrek is beperkt, de concurrentie is hard, elke lopende cm wordt afgerekend. Het moge duidelijk zijn dat de haalbaarheid van de materialen afhangt van hun voetafdruk op de winkelrekken. Het is daarom ook belangrijk voorkeur te geven aan materialen die de toegewezen ruimte extra benutten, definiëren of behouden.

3. Onderhoud

Merchandising materialen zijn door de band lange termijn investeringen. Slijtvast ontwerp, makkelijk te onderhouden, stevig vastgezet op het winkelschap, bestand tegen intensief gebruik in de drukke winkelomgeving ... verder zal de levensduur verlengen als ze praktisch zijn en aangepast kunnen worden aan ev. wijzigingen in het assortiment.

Hou er rekening mee dat de onderste planken het meest blootgesteld worden aan beschadiging igv. palletverplaatsingen of poetsmachines.

4. Ecodesign

Zonder afbreuk te doen aan de doeltreffendheid en wenselijkheid van de materialen, streeft ecodesign ernaar de voorwaarden te verenigen om de milieueffecten van de initiatieven te verminderen. De inspanningen van de POS producenten hebben geleid tot een aantal operationele aanbevelingen rond materiaalgebruik.

5. Omzet stimuleren

Elk merchandising initiatief is pas succesvol als het extra verkoop genereert. Verder is het van belang het budget af te stemmen op de verhoopte resultaten, gemeten in winstmarge.


Hebben de voordelen van retail merchandising uw interesse gewekt? Lees verder over de basisregels van retail merchandising. Of contacteer ons vandaag nog, we bespreken graag de mogelijkheden voor jouw product.

Datum: Aug. 2020

Deze website gebruikt GDPR-conforme analyse om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Begrepen