Creëer het meest prominente retail marketinginstrument:
8 tips voor effectieve winkeletalages
Plaatsen waar mensen komen om te winkelen, om vrienden te ontmoeten, om te genieten en om zich te vermaken, zijn een bont kleurenpalet van winkelgevels, met als pronkstukken de levendige taferelen in de winkeletalages. Ze beconcurreren elkaar om de aandacht van passanten. Om op te vallen in deze bruisende drukte laat elke winkelketen zijn eigen unieke persoonlijkheid zien door middel van etalageversiering.
Vonken voor nieuwsgierigheid, verwondering of differentiatie, aantrekkelijke etalages brengen visueel amusement, blazen nieuw leven in de winkel, doen voorbijgangers stoppen en verleiden tot een ongepland bezoek (en aankoop). Zoals elke display materiaal creëren ze impulsen.
Maar wat is het recept voor een doeltreffende etalage? Sinds vele jaren worden we toevertrouwd met het ontwerp en de realisatie van de etalages van de winkelmerken Yves Rocher en Neuhaus. Wij delen graag onze ervaring en adviezen voor het belangrijkste retail marketinginstrument.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retailmeubilair en merchandising materialen, allemaal 100% op maat gemaakt voor de in-store projecten van retailers en merken. En omdat we geven om klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel de impacts te vermijden, te verminderen en te compenseren. 🌍🌿
Heeft u een project gepland? Contacteer ons en ontdek hoe wij samen uw visie kunnen realiseren!
1. Kies een hoofdthema
Verrassing trekt altijd de aandacht. Maar om de winkelende ogen echt te verleiden, is een duidelijke, herkenbare en samenhangende presentatie de sleutel tot succes. Coördineer uw etalages met de campagnes, het marketinguniversum en de grafische codes van het merk of de producten, en zorg voor consistentie in alle communicatiekanalen. Met een beetje creativiteit, een vleugje inspiratie en transpiratie, om een emotionele band te creëren en publiek aan te trekken, speelt u in op de thema's van lopende campagnes.
De uitdaging bestaat er vervolgens in het vooraf bepaalde thema en de grafische sfeer zo getrouw mogelijk over te brengen naar de operationele context van de etalages, met versieringen, vormen en materialen binnen het toegewezen budget, en met modulaire configuraties die geschikt zijn voor alle winkels en etalages van het winkelnetwerk.
Het thema kan van alles zijn, van seizoensgebonden (Kerstmis, Valentijn, lente, terug naar school, enz.) tot aansluiten bij promotionele events.
2. Vertel uw verhaal
Zodra een overkoepelend thema is gekozen, moet een etalage de aandacht kunnen trekken met wat er te koop is; het unieke product of het assortiment dat wordt gepresenteerd, hun profiel, attributen of beloften. Storytelling is een overtuigende marketingmethode die focus op uw presentatie kan brengen.
Storytelling kan de harten en hoofden van uw doelpubliek voor zich winnen. En hoewel het een van de minder évidente aspecten is, neemt storytelling krachtige dimensies aan wanneer het wordt gecombineerd met de juiste presentatie om waarden en beloften aan het publiek over te brengen. Daarom moet uw verhaal merk gebonden zijn, waarden en persoonlijkheid weerspiegelen en de merkbeloftes bevestigen.
3. Pas de etalages aan de doelgroep aan
Het ultieme voordeel van elk display initiatief is uiteraard communicatie. Een publieksgerichte aanpak houdt in dat u uw doelpubliek kent en uw etalage aanpast aan hun interesses, gedragingen en overtuigingen. Authentieke belevingen verhogen de doeltreffendheid van uw etalage. Uw doelpubliek zal wellicht bereid zijn meer tijd en aandacht te investeren in uw merk.
4. Producten verkopen producten (en ze brengen een boodschap)
De etalage is een klein theater en het decor speelt een sleutelrol. De indeling van de ruimte moet zorgvuldig worden georkestreerd, met warme zones gericht op de producten en koelere zones die bijdragen tot de algemene sfeer. Het product of het assortiment moet duidelijk zichtbaar blijven in het middelpunt van de uitstalling. De presentatie ervan moet verleiden en een aantrekkelijk kader eromheen creëren. Een etalage mag de koopwaar niet overstemmen: de belangrijkste regel voor elk display initiatief geldt ook voor etalages.
En omdat etalages het eerste visuele contactpunt van een winkel zijn, kunnen ze voorbijgangers een snelle momentopname geven van waar een winkel voor staat. Of ze zetten de eerste stap naar de winkelbeleving die wordt aangeboden. Uiteraard moeten ze uitnodigend zijn, maar niet iedereen zal besluiten om zich onmiddellijk in een winkel te wagen. De meeste passanten hebben haast - werk en gezin, weet je wel? Welke hoofdboodschap wilt u voorbijgangers meegeven? Als u slechts enkele seconden hebt om hun aandacht te trekken, wat kan u dan snel en direct overbrengen?
5. Kies authentieke materialen en kleuren
Hout, metaal, kunststof, stoffen, leder, glas, ... de materiaal- en kleurcombinaties van etalages beïnvloeden voorbijgangers op vele manieren. Ze zorgen voor een gewenste visuele beleving of brengen een vleugje authenticiteit. Ze dragen kwaliteit, waarde, emoties en betekenis uit.
Sommige materialen staan voor weelde, extravagantie of kracht. Andere staan voor luxe en verlangen, of zuiverheid en duurzaamheid. Een goed gekozen materialenmix, in overeenstemming met het DNA van het retail merk, dompelt voorbijgangers onder in haar leefwereld. Of het winkelmerk nu medium, high-end of luxe is, materiaalkeuzes en kleuren maken de uitstalling effectief. Deze details creëren een samenhangend beeld voor het doelpubliek.
6. Laat het knallen!
De beste manier om voorbijgangers aan te trekken en te verleiden is hen te verwonderen. De creatie van een etalage biedt een unieke kans om te innoveren met oogverblindende visuele ervaringen. Laat het knallen met materialen, kleuren, vormen, texturen, contrasten, grafische sfeer, afbeeldingen, ... Heldere verlichting maakt etalages nog aantrekkelijker. Gebruik licht overal waar u denkt baat te hebben bij een extra duwtje in de rug.
7. Bedenk een modulair ontwerp
Alle verkooppunten zijn verschillend. Modulair ontwerp is een must voor retail professionals die in alle winkels van het netwerk optimaal gebruik willen maken van de beschikbare ruimte. Vanaf het prille begin van het ontwerp is het aangewezen te denken aan de modulariteit in hoogte, breedte en diepte.
8. De belangrijkste laatste stap: organiseer en voer uit!
Om vitaliteit (en verkoop) in retail te stimuleren, ligt de kracht van elk project in zijn ambitie en de kwaliteit van uitvoering. Wees proactief - verdedig uw ideeën om hun financiering te garanderen. Weet waar u naartoe wilt en betrek de mensen die nodig zijn voor de uitvoering. Werk samen - ontwikkel een plan om partners te overtuigen, enthousiasme te creëren en allianties op te bouwen. Organiseer en evalueer - verzamel gegevens en meet de impact, bespreek wat werkte, bedenk hoe het beter kan, deel ideeën en maak plannen voor de volgende keer.
Wij hopen dat de voorbeelden in dit artikel u geïnspireerd hebben om ambitieus en gedurfd te zijn met uw creatieve ideeën. Bij Pilotes geloven we in de kracht van premium display. Heeft u een project gepland? We helpen u graag met de ontwikkeling van uw winkeletalages. Neem vandaag contact op om te genieten van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!
Datum: Dec. 2021 — bh