Interactieve of slimme winkelrekken:
maar voor welk resultaat?
500 woorden
Feb. 2023 — bh
#customerexperience #retailinnovation #smartshelf
Het jaar 2000 in een Californische supermarkt - onderzoekers organiseren een proefevent voor 24 exotische jams. Het event krijgt veel aandacht, maar slechts 3% van de geïnteresseerden koopt. In een vergelijkbare setting met een selectie van slechts zes smaken, gaat 30% van de geïnteresseerden in op het aanbod.
Het experiment bewijst dat hyperkeuze de koopintenties aanzienlijk kan verminderen (Bron: When Choice is Demotivating: Can One Desire Too Much of a Good Thing? Iyengar & Lepper, 2001).
Twintig jaar later in Franse hypermarkten - we werken samen met de drankengigant Moët Hennessy Diageo (MHD) om een interactieve "keuzetrechter" te creëren voor assortimenten tot 100 verschillende whisky's. We kennen allemaal de keuzetrechter van online winkels. Het bestaat uit een aantal stappen waarbij we langs verschillende vragen worden begeleid om onze wensen te bepalen en om de beste optie voor ons te identificeren.
Ons slim winkelrek Whiskythèque beschikt over een interactieve terminal met een whiskymeester (een chatbot) die klanten op basis van voorkeuren naar hun perfecte whisky begeleidt. Deze verkooptool maakt het kooptraject niet alleen snel, eenvoudig en fun, maar biedt klanten tegelijk boeiende content over merk, recepten, smaken en herkomst.
Dit merchandising concept is een waardevolle bron van informatie voor MHD. De verzamelde gegevens geven online inzicht in de consumptietrends van de gebruikers.
Als voorbeeld van een succesvolle integratie van digitale technologie in een winkelrek display, biedt dit ultra-premium en aantrekkelijk concept een sterke educatieve dimensie. Verticale indeling, extra communicatie op de schapranden en kleurcodes, samen met verhoogde zichtbaarheid door het verlichte uithangbord, creëren een ruimte die consumenten aantrekt om uit het assortiment te winkelen.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retail meubilair en merchandisingoplossingen, 100% op maat van de instore projecten van retail en merken. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel zijn impacts te verminderen. 🌍🌿
Maar wat brengt het op ?
→ 86% van de shoppers voelt zich beter geïnformeerd over kwaliteiten en verschillen tussen merken (vs. 59% in winkels die niet zijn uitgerust)
→ 38% van de shoppers vindt dat ze alle nodige informatie krijgen om met vertrouwen te kopen (vs. 2%)
→ Implementatie in de winkel brengt een aanzienlijke omzetgroei op, met een volumestijging van +8% en een waardestijging van +9% in vergelijking met niet-uitgeruste winkels.
(Bron: Sept’18 Shopper Study IRI / MHD & Nov'22 Tri ad’hoc – Nielsen IQ)
Beantwoordt deze display oplossing aan uw instore uitdagingen? Of heeft u een geweldig idee voor een POP-display dat u wilt creëren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Samen brengen we uw ideeën tot leven tot de meest relevante POP-oplossing voor uw merk!