Welke is de juiste POS & retail oplossing voor u? + voorbeelden en tips
16 soorten permanente display materialen uitgelegd


I

n het vak­ge­bied van de in-store of trade mar­keting wordt veel en­er­gie be­steed aan de cre­atie en het ont­werp van de meest ge­schikte dis­play ma­te­rialen. Omdat de juiste present­atie op­los­sing­en kunnen hel­pen steun van re­tail­be­drij­ven te be­komen, en vanwege hun di­ver­si­teit, is het best te weten wel­ke de mo­ge­lijk­he­den zijn en hoe ze ge­bruikt worden om verkoop te sti­muleren.

De sleutel tot een effectieve display? 100% maatwerk, want er zijn diverse relevante oplossingen aangepast aan elke context. Van toonbankdisplay tot winkelrek, het rendement van uw POS investeringen is niet te onderschatten. En effectiviteit hangt niet noodzakelijk af van hoe spectaculair het materiaal is - zelfs het eenvoudigste display kan uw verkoop merkelijk verhogen, zolang het ontwikkeld is vanuit een consistente merchandising en communicatie strategie.

Voor u verder gaat

Al 25 jaar lang combineren we verbeelding en industriële knowhow om merken en retail te helpen producten te presenteren. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden we relevante en duurzame display oplossingen aan, multi-materiaal in een combinatie van hout, metaal, kunststof, enz. We bestuderen de winkelcontext en de uitdagingen van het merk, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op maat gemaakte, duurzame materialen.

Retail display materiaal: definitie en betekenis

Retail display wordt gebruikt in fysieke winkelruimtes van retailbedrijven om een aanbod aan de winkelende consument te presenteren of om het te stimuleren. Elke in-store-, shopper- of trade-marketing strategie richt zich onder meer op het ontwerp van deze winkelcommunicatie oplossingen. Vaak zijn ze het eerste contactpunt tussen merk, product en winkelbezoekers.

Elke merkfabrikant die producten via de detailhandel verkoopt maakt gebruik van display oplossingen. Het zijn meestal de merchandising-specialisten die ze ontwerpen en uitrollen, bijvoorbeeld bij de introductie van een innovatie, een promotie of een activatie. Ze zorgen er ook voor dat ze bestand zijn tegen de drukte van de winkelvloer, aangepast aan de verwachte levensduur en functie.

Vaak is een consument bewust gemaakt van een reclameboodschap via out-of-store media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, mailings, etc.). Eenmaal in de winkel stimuleert het display materiaal het geheugen van het winkelend publiek en verleidt het naar de locatie van het product, bewust of onbewust. De winkelende consument vindt deze materialen een nuttige vorm van reclame.

Gezien het groot aantal referenties op de monotone winkelrekken is het niet vanzelfsprekend om op te vallen tussen gelijkaardige producten. Wanneer een klant een aanbod niet ziet, koopt hij het niet, per definitie. Display materialen kunnen het aanbod fysiek activeren door het zichtbaarder en tastbaarder te maken. Onderzoek toont een hogere betrokkenheid voor het aanbod dat winkelbezoekers het eerst opmerken (selectieve focus).

Met een focus op permanente displays gaan we verder in op de mogelijkheden binnen twee groepen: vrijstaande materialen en vaste winkelinstallaties, die regelmatig in de verschillende categorieën van de FMCG industrie gebruikt worden.

Vrijstaand point of sale display materiaal - uitleg en voorbeelden

Vrijstaande display materialen zijn autonome productreclame oplossingen die de aandacht vestigen op een merk, een product, een assortiment of een set. Ze staan disruptief zowat overal in de winkel, los van de vaste winkelinstallaties. Ze plaatsen producten zichtbaar en tastbaar in het midden van de winkelgangen of doorheen de hele winkel, bij voorkeur in de drukste zones. De materialen wordt op maat gemaakt zodat ze aansluiten bij het merk en aanbod dat ze uitstallen.

1. Vloerdisplay

Een vloerdisplay (floorstand, floor display), afgevuld met producten, verhoogt de zichtbaarheid en de presentatie van een assortiment op het moment van de waarheid. Het staat te allen tijde op de grond gepresenteerd. Met opvallende vormen, grafische beelden en origineel materiaalgebruik zien ze er aanlokkelijk uit, met de producten netjes en georganiseerd uitgestald op schappen (legborden, planken), in korven of opgehangen aan blisterhaken.

(Verwant artikel: Waarom een vloerdisplay in elk marketing mix hoort?)

Vloerdisplay 'My spirits corner'
Eindejaar selectie sterke dranken
Display stand voor chocolade merk
Houten display voor een koekjes merk

2. Eilanddisplay

Een eilanddisplay is een soort vrijstaand productreclame die vanuit elke richting toegankelijk is. Dit zijn krachtige vloerdisplays die de looproute van winkelend publiek kunnen doorbreken. Ze bevinden zich overal in de winkel waar open ruimte is.

Eilanddisplay voor een superfood merk
Draaimolen voor geschenkboxen
Compacte display voor kauwgom
4-zijdige display voor sterkedranken

3. Vitrinekast

Een vitrinekast is een soort vrijstaande vloerdisplay die afgesloten wordt door vensters. Zo beschermen ze de meest waardevolle items van direct contact met winkelend publiek. Om toegang te krijgen tot de producten spreken winkelbezoekers een winkelmedewerker aan die het artikel uit de vitrinekast haalt. Vanwege hun veiligheid zullen diefstalgevoelige artikelen uit het hogere segment hun weg vinden naar deze displays.

Bi-color vitrinekast voor een telecom merk
Showcase verjaardag collectie
Vitrinekast voor vape collectie
Display voor een elektronica merk

4. Toonbankdisplay

Een toonbankdisplay (counter of countertop display) is een opvallende, vrijstaande presentatie op een toonbank of een tafel, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden aangeboden. Met zijn compacte ontwerp kan de toonbankdisplay de meest strategische locatie in de winkel innemen. Ze kunnen gebruikt worden als product display voor de presentatie van producten, maar zijn ook goed bruikbaar als presentatiedisplay voor een merk.

(verwant artikel : Toonbankdisplay: de meest directe product advertentie)

Toonbankdisplay voor snoep
Toonbank presentatie voor brillen
Toonbankdisplay voor pleisters
Toonbankdisplay voor voedingssupplementen

5. Glorifier

Merken kunnen originele glorifiers ontwikkelen om één of enkele producten op een aparte manier te presenteren. Onbeperkt in vorm, kleur- en materiaalgebruik, met een driedimensionale visuele ervaring, die tegelijkertijd aantrekkelijk en informatief kan zijn, vormen glorifiers het perfecte decor om het product in scène te zetten. Omdat een glorifier alleen bedoeld is om de kwaliteit of eigenschappen van een artikel op theatrale wijze uit te dragen, vinden shoppers het product terug op het schap.

(Verwant artikel: Sterkedrank en bier: gebruik een bottle glorifier om op te vallen in horecazaken)

De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van glorifiers

6. Winkeletalage display

Winkeletalage display materialen worden opgesteld in de uitstalramen van winkels. Ze kunnen potentiële klanten verleiden om binnen te komen en een kijkje te nemen. Als u de kans krijgt om een etalage voor uw product in te zetten, is het noodzakelijk om een visueel aantrekkelijk ontwerp te creëren dat niet alleen uw merk of uw product uitdraagt, maar ook de winkel.

(Verwant artikel: Retail winkeletalage: tips, ideeën & inspiratie)

Kerstvitrine voor een beauty retailer
Kerstvitrine voor een chocolade merk
Etalage display voor een beauty retailer
Valentijn etalage display voor een chocolade merk

7. Gondel

Een vrijstaand gondel is een één- tot vierzijdige, hoog of laag winkelrek dat in grotere, meer open ruimtes van een winkel ingezet wordt. Het is bedoeld om diverse items zo lang als nodig te presenteren op verstelbare niveaus, op schappen of op blisterhaken. Zo is het aanpasbaar voor producten van verschillende afmetingen.

Meestal wordt het in metaal uitgevoerd. Er zijn tal van mogelijkheden om de verkoop te stimuleren door middel van opvallend beeldmateriaal, lay-out, design, kleuren, LED en materiaalgebruik. Talrijke accessoires en schaporganisatie oplossingen bevorderen de interactie met het gamma.

Gondel voor een beauty assortiment
Gondel voor een bad & beauty set
Gondel voor een nagellak merk
Kassadisplay

8. Informatieve display

Deze categorie omvat alle display materialen die bezoekers begeleiden en oriënteren, en die hen kunnen informeren over productkenmerken, voordelen, technische informatie, gebruik, enz. De materialen verwijzen niet altijd naar een product. In de praktijk is het onderscheid niet altijd eenvoudig ...

(Verwant artikel: De 2 pijlers van instore marketing: product presentatie en winkel communicatie)
(Verwant artikel: 7 elementaire soorten winkelcommunicatie. Of hoe consumentengedrag beïnvloeden?)

Fisher Price speelgoed gids
Sunbrella materialen catalogus
Beka bedding materialen & accessoires
Berry Floor kleuren bibliotheek

9. Digitale POS display

Digtale display materialen combineren techno­logische apparatuur en klant­gerichte digitale stra­tegie­ën. In retail creëren ze kansen voor merken om keuze te oriënteren, om te adviseren over product­features, om te helpen verkopen, om meer uit de (beperkte) fysieke ruimte halen, ...

Sephora virtueel winkelrek
Info kiosk La Poste
Schapdisplay met multimedia screens
Smart winkelrek

10. Shop-in-Shop (SIS)

In grotere winkels worden shop-in-shops (letterlijk: een winkel in een winkel), of corners, gebruikt wanneer een merk een grotere zone volledig kan inrichten als verkoopruimte voor een breder assortiment. Omwille van de diversiteit van de fysieke ruimtes en voor een optimaal gebruik, is modulair ontwerp een must. Allerhande modules met diverse functionaliteiten worden als bouwstenen gebruikt voor de inrichting volgens eigen plan van de toegewezen ruimte. In deze miniwinkels kan het merk klanten en prospects helemaal onderdompelen in zijn universum. Zo krijgen ze precies het gevoel dat een merk wil uitstralen, ongeacht in welke winkel ze staan.

Shop-in-Shop Balterio
Shop-in-Shop Berry Floor
Shop-in-Shop Look
Shop-in-Shop Tarkett

Winkelrekken – uitleg en voorbeelden

Een van de belangrijkste factoren van succesvolle winkels is de impact die hun vaste inrichting heeft op winkelbezoekers, een subtiel spel van verleiding en conversatie. Over elk detail is nagedacht. Door de aangename sfeer en een overzichtelijke indeling komen klanten vaker terug ... of blijven ze langer hangen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende mogelijkheden voor merken om hun assortimenten extra te laten opvallen:

11. Winkrekken

Supermarkten en de gespecialiseerd detailhandel gebruiken winkelrekken om producten uit te stallen en om voorraden op te slaan. Ze organiseren het winkelgebied in gangen en tekenen de looproutes uit. Ze zien er netjes uit en houden het assortiment overzichtelijk en ordelijk.

Soms worden de winkelrekken afgestemd op de gepresenteerde producten. Dit biedt een kans om te innoveren met design, accenten, kleur, licht, lay-out en vooral een feilloze interactie met de artikelen. Allerlei hulpmiddelen worden ingezet om het gebruiksgemak voor klanten en medewerkers te verhogen. In plaats van standaard systemen kunnen merken dus 100% op maat gemaakte rekken aanbieden met een moderne, dynamische presentatie en een aparte visuele ervaring voor winkelbezoekers.

(Verwant artikel: Winkelrek organisatie, de POS materialen om winkelrekken in te richten.)

Op maat gemaakt winkelrek voor kruiden
Retail winkelrek voor cosmetica gamma
Gum shop-in-shop
Custom winkelrek voor home fragrance

12. Gondelhoofd

Een gondelhoofd (kopstelling) wordt geplaatst aan de uiteinden van de lineaire winkelrekken, op het einde dus van een winkelgang. Omdat de winkelbezoeker er langs gaat als hij van de ene naar de andere winkelgang gaat, bieden ze een uitstekende locatie voor extra-zichtbaarheid - en het winkelend publiek dat door de hoofdgang (fast track) loopt, kan producten zien zonder in de winkelgang hoeven te gaan. Een toplocatie dus!

Kopstelling voor een chocolade merk
Generieke kopstelling (aanpasbaar)
'Tornado' endcap for a chewing gum brand
Gondelhoofd voor een chocolade merk

13. Kassadisplay

Winkelbezoekers willen niet wachten aan de kassa. Daarom besteden supermarkten veel aandacht aan een vlot scenario in de drukste zone voor elke winkel, ook voor wat betreft het aanbod en de presentatie. Kassadisplays zijn lage winkelrekken die specifiek ontwerp en lay-out vragen, onder meer om een antwoord te bieden aan de diversiteit van het assortiment.

(Verwant artikel: Een kassadisplay stimuleert extra verkoop in het kassagebied)

Kassadisplay Auchan
Kassadisplay Intermarché
Kassadisplay Auchan
Kassadisplay Cora

14. Schapdisplay

Schapdisplays (on-shelf display, shelf-on-shelf) zijn allerhande productreclame oplossingen op de winkelrekken van retailbedrijven. Zij benutten ten volle de toegewezen ruimte voor extra-zichtbaarheid, voegen beeldmateriaal toe om het aanbod te communiceren, of om een innovatie of een promotie uit te dragen. Of ze kunnen winkelbezoekers oriënteren door assortimenten in te delen. Schaptrays, cassettes en lijsten worden gebruikt om de visuele monotonie van winkelrekken te doorbreken.

On-shelf materiaal voor een koekjes merk
On-shelf display voor matcha thee
On-shelf lijst voor apero-spreads
On-shelf display Sephora

15. Shelf stopper

Dit zijn materialen die haaks op de schappen geplaatst worden. Ze doorbreken de monotonie van het schap en zorgen ervoor dat de locatie van een product in de schijnwerpers komt te staan. Een shelf stopper, ook gekend als een shelf talker of een schap stopper, kunnen winkelbezoekers naar de locatie van het aanbod verleiden en informeren over de voordelen van een product.

(Verwant artikel: 5 tips om op te vallen op het winkelrek met een shelf stopper)

Schapstopper voor sterkedranken
Shelftalker voor sterkedranken
Schapstopper voor sterkedranken
Verlichte shelf stopper voor sterkedranken

16. Sidekick displays

Ook wel een power wing, sidecap of easy shelf genoemd, dit display materiaal is een functionele oplossingen die het gebruik van de winkelruimte kan optimaliseren. Sidekick displays worden met beugels of magneten vastgehecht aan de winkelrekken. Ze bieden de mogelijkheid om het product snel op de winkelrekken te krijgen of ze voegen extra facings toe bovenop de primaire plaatsing, bij voorkeur in populaire winkelgangen of nabij de kassa.

Of ze kunnen producten samen brengen die wellicht samen geconsumeerd worden (cross-merchandising). De shopper hoeft niet van gangpad te veranderen om bij elkaar horende producten te vinden.

Power wing voor een kauwgom merk
Sidekick voor chocolade repen
Cross-merchandising wing voor wasverzachter
Clip strip voor een chocolade merk



Hebben de voordelen van retail displays uw interesse gewekt? Neem nu contact op, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk en product.

Datum: Juli 2020

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden