5 gouden tips voor een
doeltreffend POS materiaal


O

ok al bloeit de digitale retail, een POS materiaal blijft het medium bij uitstek om artikelen onder de aandacht van winkelbezoekers te brengen in fysieke winkelruimtes.

POS materialen worden gewaardeerd door merken en retail om verkoop te oriënteren en te stimuleren, en om verkoopruimtes interessant en dynamisch te maken … zo houden ze winkelbezoekers aandachtig, een win/win voor merken en retail.

POS materialen hebben impact op consumenten op het beslissende moment. Eén op de drie winkelbezoekers merkt ze op en wordt erdoor verleid.

Er bestaan drie hoofdtypen, die naast elkaar kunnen bestaan:

  • De POS toonbankdisplay: de ideale ondersteuning voor uw impulsartikelen op de kleinste verkoopruimte.
  • De POS vloerdisplay wordt rechtsreeks op de winkelvloer geplaatst en is de ideale ondersteuning om de verkoop van een gamma makkelijk te maken.
  • De schapstopper grijpt de aandacht van winkelbezoekers die doorheen de winkelgangen lopen.

Daarnaast bestaan vele andere goede oplossingen. Welk type u ook verkiest, 5 (eenvoudige, maar essentiële) tips garanderen het succes van uw POS materiaal:

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van 100%-op-maat-gemaakte oplossingen voor point-of-sale-materialen, display, merchandising en retail meubilair. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu: bij Pilotes wordt de eco-score van elk project berekend met als doel de belasting ervan te verminderen 🌍🌿

1. Definieer de doelstellingen van uw project

U heeft meer kans op succes als u het juiste doel hebt !

Elk project heeft als doel binnen een bepaalde tijd een initiatief van de grond te krijgen. Afhankelijk van de complexiteit, mag u zich verwachten aan een gemiddelde traject van drie tot vier maanden voor installatie van een (semi-)permanent POS materiaal op de winkelvloer. Reken op een periode van 2 à 3 weken om ideeën uit te werken, te toetsen en aan te passen; 3 tot 4 weken voor technische uitwerking en realisatie van een prototype; en tenslotte circa minimum zes weken productie, waarna uw logistieke operaties aanvatten.

Hoewel uw POS producent u zal bijstaan, is het van belang dat u als projectleider vastlegt hoe de gewenste oplossing eruit moet komen te zien: promotioneel, tijdelijk of permanent? welke winkelformule wordt beoogd ? welke afdeling ? Uw checklist voor uw creatie briefing kan u hierbij verder helpen.

Gewenst effect ? De 10-5-1-regel kan als basis dienen: op 10 meter afstand zal een display interesse genereren; op 5 meter afstand zal een display het aanbod verduidelijken; en op 1 meter afstand onderscheiden de uitgestalde artikelen zich merkelijk van concurrerend aanbod!

2. Focus op functionaliteit

Duidelijkheid en eenvoud brengen grotere effectiviteit ! Zonder uiteraard esthetiek uit het oog te verliezen, zijn praktische overwegingen belangrijker: afmetingen worden aangepast aan het winkelconcept, de afdeling en de plaats op de winkelvloer, in één oogopslag zichtbaar, leesbaar en begrijpelijk voor winkelend publiek …

3. Betrek alle afdelingen in uw project

Bij de ontwikkeling van het ideale POS materiaal is het essentieel om het project intern te delen! Product en trade marketing, financiën, aankoop en verkoopafdelingen…. ze zijn allemaal waardevolle bondgenoten in het creatieve proces en in de praktische uitvoering.

4. Uw artikel is de vedette van uw POS materiaal

Elke creatief proces vangt aan met een degelijke, gecoördineerde creatie briefing. Deze kan nooit te nauwkeurig zijn. Welke en hoeveel producten moeten uitgestald worden en aan welke prijzen worden ze aangeboden? Wat is het verhaal, de beloften, de waarden en het grafisch charter van uw merk? Hoewel ze kunnen evolueren, is het essentieel de planning, volumes en kosten voor creatie, productie, logistiek en installatie …in de gaten te houden.

5. Plan en coördineer implementatie

Een POS materiaal is pas succesvol als het correct geïnstalleerd wordt op de winkelvloer! De laatste stap van uw POP-project, logistiek en winkeloperaties, moet zorgvuldig ingepland worden. Een POS materiaal is pas succesvol als het correct geïnstalleerd wordt op de winkelvloer! De laatste stap van uw POP-project, logistiek en winkeloperaties, moet zorgvuldig ingepland worden.

Verzorgde, aangepaste verpakkingen zorgen voor een probleemloze logistiek. Detailhandelaars worden best vooraf ingelicht over het aantal pallets en het gewicht dat overgeslagen wordt, zodat ze voorbereidingen kunnen nemen voor de praktische organisatie en ontvangst op de winkelvloer.

Idealiter wordt uw verkoop- of merchandising team betrokken bij het ontwerp van gebruiksinstructies en alle praktische afspraken voor een effectieve, succesvolle installatie van het materiaal.

Veel succes !

Datum: Mei 2019 — bh


Hebben de voordelen van POS materialen uw interesse gewekt? Neem contact met ons op, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw product.