Farma & in-store marketing :
Product merchandising in de apotheek met POS en display


Omdat specialisten er patiënten adviseren over medicijnen blijft productreclame in de apotheek delicaat. Met de koopwaar binnen handbereik van bezoekers zijn POS en display materialen een driedimensionale reclame op zichzelf. Ze spelen een belangrijke rol om verkoop te bevorderen. Met een aantal voorbeelden kijken we naar de beste strategieën om met display oplossingen producten onder de aandacht te brengen.

1 300 woorden
6 minuten



Dit toonbankdisplay activeert het merk TIGER BALM in apotheken. Het combineert bamboe, metaal en acrylaat voor een premium presentatie van vijf natuurlijke remedies. Een gouden topcard met een logo in reliëf draagt de keizerlijke geschiedenis van het merk uit. Dit aanbod blijft niet onopgemerkt. Zien is kopen! ©Pilotes

De apotheek is een bijzonder type aankooppunt. Patiënten gaan er heen om voorgeschreven geneesmiddelen te halen. De apotheek is een aantrekkelijke plaats voor medische zorg en de bezoekers zijn bereid om de reis te maken. In het marketingjargon noemen we dat een bestemming.

Zoals alle aankooppunten ontwikkelen de meeste apotheken hun aanbod om extra verkoop te genereren. Tegelijk komen ze tegemoet aan de grootste irritatie voor elke ervaring: het wachten. Terwijl bezoekers wachten in de wachtrij leiden de inrichting en communicaties de aandacht af naar het aanbod, zoals dermo-cosmetische verzorgings- en schoonheidsproducten, zonneproducten, natuurlijke zelfzorgmedicijnen, vitaminen en aanvullende voedingsmiddelen, aromatherapie, plantenextracten, producten bestemd voor mond- en tandverzorging, verbanden en kleefpleisters, en nog meer.

Deze commercialisering kwam met mogelijkheden voor de producenten om te adverteren. Nogmaals, omdat gekwalificeerde specialisten er patiënten adviseren over ziekten en geneesmiddelen blijft productreclame delicaat. De voornaamste doelstelling welke men hierbij nastreeft is het bewaken en versterken van het vertrouwensimago van de apotheker en van zijn geloofwaardigheid.


Voor de introductie in apotheken van het premium merk OAK voor essentiële oliën speelt dit toonbankdisplay in op natuurlijke aantrekkelijkheid. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken en uw producten zijn daarop geen uitzondering! ©Pilotes

De farmaceutische industrie is altijd op zoek naar manieren om op te vallen in officina’s, nieuwsgierigheid te wekken en bekendheid te vergroten. Daartoe gebruiken de producenten onder meer instore communicatie. Met de koopwaar binnen handbereik van bezoekers zijn display materialen een krachtige driedimensionale reclame op zichzelf. Ze spelen een belangrijke rol om verkopen te generen.

De display oplossingen staan los staan van de vaste inrichting. Zo houden ze het aanbod dynamisch, interessant, minder voorspelbaar. Ten slotte stellen bezoekers hoge verwachtingen aan elk bezoek. Nieuwe ideeën, handige weetjes, innovaties, inspiratie op display materialen verfrissen constant de ervaring. Een win-win voor de apotheek en de farmasector.

Sinds vele jaren vertrouwen diverse actoren van de farmasector ons het ontwerp en de realisatie toe van display materialen. We delen graag onze ervaringen en enkele tips voor de meest directe productreclame. In dit artikel kijken we onder meer naar de locaties in de apotheek die de display oplossingen kunnen innemen.

Voor je verder gaat


Een herkenbaar ontwerp voor de presentatie van het assortiment zon - & verzorgingsproducten van het merk BERGASOL, een vloerdisplay in de vorm van een strandstoel uitgevoerd in natuurlijk hout. ©Pilotes

Al 25 jaar lang combineren we verbeelding en industriële knowhow om merken en retail te helpen producten te presenteren. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden we relevante en duurzame display oplossingen aan, multi-materiaal in een combinatie van hout, metaal, kunststof, enz. We bestuderen de winkelcontext en de uitdagingen van het merk, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op maat gemaakte, duurzame materialen.

1. Optimaliseer de verkoopruimte

Vloerdisplays zijn het Zwitsers mes onder de display materialen. Bij PILOTES PLV worden ze 100% op maat ontworpen, ze staan los staan van de vaste inrichting. Er zijn tal van mogelijkheden en methoden om ze te maken. De display fabrikanten passen ze aan het uitgestalde product, de set of het assortiment aan, evenals aan marketingdoelstellingen, merkbeleving, esthetische en technische voorwaarden, zoals beperkingen opgelegd door gebruik en context.

Een vloerdisplay plaatst producten, steeds netjes uitgestald, toegankelijk en grijpbaar in het zicht van bezoekers. Dat is de beste manier om aandacht te trekken en om producten te verkopen. Omdat deze communicatie een contextuele vorm van reclame is blijft de integriteit van het apotheekkanaal gevrijwaard.

Vloerdisplay voor tand- en mondhygiëne van Fluocaril kids
Vloerdisplay voor het gamma verzorgingsproducten van LYSOPAÏNE
Vloerdisplay voor A. Vogel

Doordat het een onafhankelijk meubel is, kan het vloerdisplay zowat overal op de vloer geplaatst worden, bij voorkeur in de drukste locaties. En omdat de apotheek een bestemming is — en bezoekers op de eerste plaats ingenomen zijn door hun prioriteit, is de wachtrij de drukste locatie (tenzij de apotheker een volgnummersysteem installeert).

De meeste apotheken zijn relatief kleine aankooppunten. Daarom worden alle display materialen best zo compact mogelijk ontworpen. Tenslotte is de apotheek het strijdveld van de farmasector. De beperkte ruimte moet overwonnen worden met kwalitatieve, goed bedachte en praktische oplossingen.

Vloerdisplay voor de fopspenen van DODIE
Tester voor gezichtsverzorging van Dr. Pierre Ricaud
Vloerdisplay voor tand- en mondhygiëne van Elmex en Meridol

Het kan evenzeer een strategie zijn om de aandacht te lokken nadat de bezoeker zijn prioriteit vervuld heeft. Op weg naar de uitgang met de receptmedicijnen in de hand kan display hem of haar herinneren aan latente behoeften, die bij een volgend bezoek best niet vergeten worden.

2. Versterk de waarde van het apotheekaanbod

Terwijl bezoekers wachten in de wachtrij kijken ze het meest in de richting van de apotheker zelf. Het aanbod om en nabij de apotheker kan de blikken omzetten in extra verkoop. Met relevante presentaties op, voor of achter de toonbank verkopen innovaties, impuls en latente artikelen zichzelf. Het aanbod in deze strategische zone vuurt een onmiddellijke behoefte aan, zelfs als de bezoeker het niet zocht.

Toonbankdisplay voor natuurlijk zelfzorgmedicijnen van PHYSALIS.
Toonbankdisplay voor kleefpleisters van URGO
Toonbankdisplay voor essentiële oliën van PHYTOSUN

Ruimte efficiëntie is belangrijk voor elk display initiatief. Voor de toonbank is de harmonie tussen afmetingen, product, communicatie en merkbeleving een echte hersenkraker. In elke aankooppunt gaat de grootste aantrekking uit van het fysische product. Daarom gaat de voorrang best naar de presentatie van de producten.

Aangezien bezoekers ze slechts een paar seconden bekijken springen de meest succesvolle presentaties onmiddellijk in het oog, Ze zijn best duidelijk en direct. Dat is kort samengevat dé uitdaging van de toonbankdisplay in de apotheek.

3. Maak schappresentaties efficiënter


Producten worden continue opgetild en teruggezet. Sommige klanten zijn precies in het terugzetten van een product. Dat is eerder een uitzondering. Een schaptray is een productdrager die zorgt voor extra steun, zodat de producten steeds netjes klaar staan voor de volgende klant.

Gezien het aantal referenties op de rekken is de zichtbaarheid van gelijkaardige artikelen niet vanzelfsprekend. Wanneer een klant een product niet ziet, koopt hij het niet, per definitie. Display materialen kunnen het aanbod activeren op het rek door het zichtbaarder en tastbaarder te maken. Tussen twee concurrerende producten zal de klant niet aarzelen te kiezen voor het product dat hem het eerst opvalt.

On-shelf display of shelf-on-shelf materialen zijn allerhande product presentatie oplossingen op het rek. Zij benutten ten volle de toegewezen ruimte voor extra-zichtbaarheid. Of ze voegen service toe zoals product ondersteuning, lijncommunicatie, oriëntatie en indeling. Podiums, cassettes en lijsten worden gebruikt om de visuele monotonie van rekken te doorbreken.


CASE: Generieke promodisplay voor de GOED apotheek

In het GOED apotheekketen — samen sterk in het leven, kunnen patiënten rekenen op de beste begeleiding en persoonlijk advies via de kennis van de apothekers. Begin 2021 lanceert GOED een eigen magazine boordevol tips voor de gezondheid, met interviews en getuigenissen, handige weetjes, en nog veel meer.

GOED denkt ook aan de kostenbewuste klant. In het magazine staan uitzonderlijke aanbiedingen voor het gamma parafarmacie. Naar aanleiding van de lancering van het magazine vroeg GOED ons een oplossing te ontwikkelen om het magazine, samen met de aanbiedingen van een gevarieerde, steeds wijzigende, selectie uit te dragen naar de vloer.

Als antwoord op deze uitdaging stelden we deze set vloerdisplays voor. Stevig uitgevoerd in metaal voor een lange levensduur, zijn ze voorzien van een transparante bak voor diverse artikelen, een affiche- en brochurehouders.

Deze communicaties versterken het prijsimago van GOED. Door hun compact formaat kunnen ze zowat overal in de apotheek ingezet, en verplaatst worden nabij de toonbank, bij de inkom of in de buurt van de categorie waarrond de promotie draait. GOED zorgt ook voor je portemonnee!

Mei 2022

Heb je een project gepland? We helpen je graag verder met jouw volgende display voor de apotheek. Neem vandaag contact op om te profiteren van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden