POP of POS  marketing? Wat is het verschil ?
Waarom is het belangrijk voor uw retail visibility ?


Ze klinken gelijk en ze hebben best wel wat overeenkomsten. Daarom worden beide marketing begrippen regelmatig door elkaar gebruikt.

Wat is de betekenis van de afkorting POP?

De afkorting POP is marketing jargon voor point of purchase (punt van aankoop), de fysieke plek in de winkel waar artikelen te koop worden aangeboden, waar de winkelbezoeker besluit een product te onderzoeken en te overwegen het aan te kopen. Bv. in de zoet afdeling kiest een consument een chocoladereep uit het aanbod op de winkelrekken en legt hem in zijn winkelmandje.

Wat is de betekenis van de afkorting POS?

De afkorting POS is marketing jargon voor point of sale (verkooppunt, punt van verkoop), de fysieke locatie in de winkel waar de klant het laatste deel van zijn aankoop afrondt. Bij de kassa, ook wel check-out genoemd, berekent de supermarkt het verschuldigde bedrag voor de chocoladereep en geeft aan welke mogelijkheden de winkelbezoeker heeft om te betalen. De aankoop wordt omgezet in een verkoop, waarna de klant bedankt wordt voor zijn bezoek.

Voor je verder gaat

We zijn een team point-of-sale marketing, industriële vormgeving en productie specialisten. We helpen merken en retail­bedrijven om de aan­trek­kelijk­heid van producten in winkels te verbeteren.

Onze ont­werpers en ingenieurs com­bineren ver­beeld­ing en industriële know­how voor POS-, display- en merchandising­oplossingen die vol­doen aan de noden van merken en retail.

Waarom is het verschil belangrijk voor uw instore of trade marketing?

Retail zichtbaarheid en instore communicatie initiatieven worden zorgvuldig gepland op basis van inzichten over de doelshopper, wat zijn gedrag is in de winkel en hoe (en waar) hij best te beïnvloeden is.

POP communicatie spreekt de winkelbezoeker aan die zich door de winkelgangen haast op zoek naar wat hij in gedachten heeft om zijn noden te lenigen. Je kan POP communicatie terugvinden op het winkelrek, de primary product placement. Er bestaan talrijke goede oplossingen om de vindbaarheid van een product op zijn thuisbasis te bevorderen. Het beste POP materiaal, zoals een schapstopper of winkelrek inrichting, slaagt erin de gehaaste shopper te doen afremmen (en stoppen) bij de locatie van het product (en te verleiden tot aankoop).

POP communicatie kan ook second placement voor een product creëren. Los van de vaste winkelinrichting, spreekt een vrijstaand meubel, zoals een winkel display materiaal, de klant aan, een subtiele maar uiterst effectieve manier om het aanbod te stimuleren. In dit geval is de POP-zone de hele winkelvloer. Je vindt dit POP materiaal zowat overal in retail, bij voorkeur in de meest populaire winkelgangen. Merken gebruiken ze graag omdat ze de ingenomen ruimte en de zichtbaarheid van een product verhogen. Retail gebruikt ze graag omdat de meest creatieve de verkoopruimte dynamisch en spannend houden, en de routine van de klant kunnen doorbreken.

Uit onderzoek blijkt de schapelasticiteit rond gemiddeld 17% à 20% ligt. Met andere woorden, als de schapruimte voor een product verdubbelt, zal de vraag met gemiddeld 17% à 20% stijgen, met hoger schaprendement voor impulsgevoelige items Naast een aantal andere voordelen, hangt de rendabiliteit van POP materiaal af van de mate waarin het de klant bij de les houdt, de mate waarin het merk erin slaagt impulsieve of latente behoeften te activeren en de reactie op extra zichtbaarheid en ingenomen ruimte.

→ Uit onderzoeken blijkt de (winkel)schapelasticiteit in retail rond gemiddeld 0.17 tot 0.20 ligt. Met andere woorden, als de gereserveerde schapruimte verdubbelt zal de vraag gemiddeld met 17 tot 20% stijgen, met hoger schaprendement voor impulsgevoelige items. De schapselasticiteit is sterker bij verhoging dan bij verlaging van de toegewezen ruimte!

Pilotes PLV is gespecialiseerd in realisatie van kassadisplays
Pilotes PLV is gespecialiseerd in de realisatie van kassadisplays voor retail.

POS communicatie ambieert dan weer het engagement met producten in de zone waar de aankopen afgerekend worden, de laatste stap in de shopping journey. Terwijl elke klant slecht een fractie van een winkel bezoekt (gemiddeld 20% à 30% in supermarkten), is de kassa de meest bezochte plek in retail.

Na ongeveer 2/3 van zijn winkelbezoek is de klant het meest gevoelig voor makkelijke verwenaankopen (snack, drankje, tijdschrift, gadget, ...). De meesten onder ons zijn (cognitief of fysiek) moe, we beschouwen winkelen als een karwei, tot slot verdienen we een beloning, toch? Geen wonder dus dat op weg naar de kassa (of op een toonbankdisplay of kassadisplay) allerhande kleine items als impulsaankopen aangeboden worden. Het aanbod is snel en direct ... eventuele negatieve gevolgen van een onzorgvuldige aankoop vallen best mee.

Omdat het altijd druk is aan de kassa, draait alles rond snelle keuze en zichtbaarheid. Vandaag is dat een pittige uitdaging nu de consument die wacht bij de kassa volledig ingenomen is door het kleine beeldscherm in zijn hand - helaas voor de industrie die goed garen spint bij impulsaankoop in deze zone.

Omdat iedereen best het begin en het einde van een ervaring herinnert, besteedt retail veel aandacht aan een vlekkeloze afloop van het winkelbezoek. Aanbod, onberispelijke presentaties en relevante communicaties moeten tegemoetkomen aan de grootste irritatie van elke winkelbezoek: de wachtrij.

Volledigheidshalve vermelden we dat POS ook gebruikt wordt voor diverse check-out technologieën, zoals kassa- en betaalsystemen.

In het domein van de marketing worden de afkortingen POS en POP door elkaar gebruikt, met een neiging naar POS in het Nederlands.

Datum: Sept. 2020

Bent u geïnteresseerd in de voordelen van instore communicatie? Contacteer ons vandaag, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk.

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden