De twee pijlers van POS marketing uitgelegd:
Productreclame en winkelcommunicatie


E

en dynamische productpromotie trekt de aandacht en zet een aanbod in de schijnwerpers. Winkelcommunicatie creëert de mogelijkheid om een boodschap over te brengen vlak voor de aankoop - ze is niet noodzakelijk productgebonden.

Hoewel het verschil tussen beide niet altijd duidelijk is, creëren ze een positieve ervaring voor de consument. Vaak gaan de twee methodes hand in hand.

Laten we eens kijken naar hun belang en betekenis.

Voor u verder gaat

Al meer dan 25 jaar combineren wij verbeelding en industriële knowhow om merken en retailbedrijven te helpen hun aanbod in winkels te presenteren en hun winkelcommunicatie te versterken. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden wij relevante en specifieke display oplossingen aan, altijd in multi-materialen (hout, metaal, kunststof, enz.) We bestuderen de context van een merk en zijn winkeluitdagingen, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op-maat-gemaakte permanente meubels.

Wat is productreclame?

Opvallen tussen gelijksoortige producten op het winkelschap is niet gemakkelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat de winkelende consument een hogere betrokkenheid toont voor het aanbod dat hij sneller opmerkt (selectieve focus).

In-store display Tripel Karmeliet

Productpromotie voor een mediteraans gamma

Productreclame, presentatie of merchandising, heeft als doel het aanbod te activeren in de fysieke omgeving door het toegankelijker en zichtbaar te maken. Het creëert dus een optimale beleving van het product op de winkelvloer.

Displays en andere presentatie materialen worden ingezet om de verkoop van de uitgestalde artikelen te stimuleren, vooral door de aandacht te trekken met de wijze waarop ze getoond worden.

Vaak roepen productpromoties relevante herinneringen op. In de meeste gevallen heeft de consument een attitude gevormd voor een bepaald merk via andere media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, etc). Productpromotie spreekt subtiel het geheugen (en de fysieke en cognitieve motivatie) van de winkelbezoeker aan en (ver)leidt hem, bewust of onbewust, naar de locatie van het product.

Consumenten zijn bereid te wachten op deze 'aanbiedingen' om zichzelf te helpen in het aankoopproces en de snelheid en het gemak van het shoppen te verbeteren. Promoties kunnen dus als nuttig ervaren worden om het winkelbezoek te ondersteunen … en vooral aankoopbeslissingen te stimuleren. Tenslotte hebben ze een langetermijneffect door het imago van het product te versterken bij de doelgroep.

De presentatie & merchandising oplossingen bestaan in alle afmetingen, vormen en materialen. Hun diversiteit is wellicht hun grootste voordeel. Daarom worden ze steeds afgestemd op het merk, het product, de winkelcontext, de doelgroep, de waarden en marketing doelstellingen van de adverteerder.

- Verwant artikel: De 16 soorten display in retail uitgelegd

Wat is winkelcommunicatie?

Winkelcommunicatie Bonduelle

Winkelcommunicatie Bonduelle

Winkelcommunicatie, ook gekend als in-store, POS of POP messaging, winkelreclame of de "reclame van de laatste meter", wordt ingezet om invloed uit te oefenen op de beslissingen van de winkelbezoeker, bv. door middel van nieuwe informatie of door activatie van eerder opgepikte boodschappen (bv. in een massamediale campagne).

Terwijl de consument in 'koopmodus' door de winkel wandelt, trachten korte en krachtige stimuli hem te bereiken. Navigatie en bewegwijzering begeleidt hem door het aanbod op de winkelrekken. Of communicaties tijdens het winkelbezoek kunnen kennis ontwikkelen, aanmoedigen tot actie, keuze orienteren of informeren over producteigenschappen, zoals de voordelen, het assortiment, kwaliteit, prijs, technische informatie, gebruiksmomenten, enz.

Er bestaan diverse oplossingen om te communiceren in de winkel, zoals kakemono's, banners, posters, topkaarten, wobblers, winkelwagenreclame, merchandising materialen, schapstoppers, foldermateriaal, videoschermen, vloerreclame, enz.

Terwijl productpromotie verkoop stimuleert, tracht winkelcommunicatie vertrouwen en service uit te dragen door de besluitvorming te ondersteunen.

- Verwant artikel: 7 elementaire soorten winkelcommunicatie
- Verwant artikel: Waarom verkiezen consumenten winkelreclame

Promotie en communicatie: strategische in-store marketing methodes

Een geweldig product doet absoluut niets als de consumenten het niet kennen, noch zien. In-store marketing is een belangrijk onderdeel van de marketing-communicatiemix, omdat het een brug kan bouwen tussen het aanbod en de winkelende doelgroep.

Dankzij hun in-store acties genieten marketeers van een competitief voordeel op het moment van de aankoopbeslissing. Tenslotte worden 3/4 van de aankopen tussen de winkelrekken beslist! De initiatieven van het zogenaamde "6de reclamemedium" kunnen subtiel en tegelijk bijzonder effectief zijn. Door hun kostprijs zijn ze vaak efficiënter dan andere media.

Stimuli op de winkelvloer kunnen zorgen voor de herkenning van nieuwe noden. Of ze activeren vergeten behoeften en ongeplande aankopen.

In-store marketing initiatieven kunnen de creatieve kracht van een merk uitdragen tot op de winkelvloer. De betrokkenheid met de materialen in de laatste fase van het keuzeproces is groot. Ze versterken de stopkracht van een product of geven de persoonlijkheid van het merk een extra boost. Tenslotte werken ze vertrouwen en loyaliteit in de hand.

Datum: Okt. 2020

Hebben de voordelen van productpromotie of winkelcommunicatie uw interesse gewekt? Contacteer ons vandaag, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk.

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden