Zo creëer je de ideale briefing
voor je POS of displaymateriaal



900 woorden — bh
#marketing #display #POS #briefing


In de concurrentiële wereld van de detailhandel, waar klanttevredenheid centraal staat, is 100%-maat-gemaakt displaymateriaal essentieel om unieke en blijvende ervaringen te creëren.

Displaying, per definitie een contextuele oplossing, gaat verder dan simpelweg een product tonen; het is bijna een kunst op zich geworden, die conventies doorbreekt en waarbij elk detail zorgvuldig wordt overwogen om consumenten te verleiden, te fascineren en te betrekken. De verbeelding van je POS-partner is wellicht de enige beperking.

Het basisprincipe van 100%-op-maat gemaakt POS-materiaal ligt in het begrijpen van je behoeften, verwachtingen en doelen. Onze creatieve teams en technisch ontwerpers nemen de tijd om de unieke kenmerken van je aanbod, je merk en identiteit, en je strategische visie te begrijpen. Op basis daarvan ontwikkelen ze een oplossing die naadloos past in je verkoopomgeving en tegelijkertijd de essentie van je aanbod en merk uitdraagt.

"Voor consumenten is het verkooppunt het favoriete medium. Het kan een aanbieding onder de aandacht brengen, shoppers helpen keuzes te maken en, nog belangrijker, het stimuleert tot kopen." — De POPAI Barometer (weblink)

Whisky plint voor Diageo Het ontwerp van de display is een zorgvuldig proces dat dus begint met een grondige analyse van uw behoeften — ze spelen een centrale rol in het ontwikkelingsproces. Onze teams bestuderen vervolgens de visuele elementen zoals vorm, materiaal, kleur, etc, evenals de indeling van je assortiment ... ze anticiperen op hoe je klant je display materiaal zal ervaren.

Deze onderdompeling in je merkuniversum stelt ons in staat oplossingen te ontwerpen die verder gaan dan louter presentatie. Ze vertellen een verhaal, roepen emoties op en creëren een blijvende ervaring.

Elk project, of het nu marketing is of niet, moet worden voorbereid. De hoeksteen van elk POS-materiaal, een unieke oplossing, vereist een goede briefing, de noodzakelijke stap aan het begin van het project! Een goede briefing maken is niet makkelijk, maar door het speelveld voor je POS-partner nauwkeurig af te bakenen, bespaar je tijd, energie en een hoop teleurstellingen.

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retail meubilair en merchandisingoplossingen, 100% op maat van de instore projecten van retail en merken. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel zijn impacts te verminderen. 🌍🌿

De POS briefing: een lijstje!

  1.  Situatie en achtergrond. Beschrijf wie jullie zijn. Organisatie, activiteit en aanbod. Wat maakt je product bijzonder? Beschrijf merkidentiteit, kernboodschap, waarden, positionering en concurrenten. Specifieer het grafische universum van het merk, logo, beelden, grafische assets.

  2.  Benoem het probleem. Waar beginnen we? Vernieuwing van een bestaand displaymateriaal? Zo ja, evaluatie, sterke en beperkingen van het materiaal. Ontwerp van een nieuw materiaal? Waarom? Een nieuw product of merk? Op zoek naar een nieuw idee? Opportuniteiten of strategische richting voor dit nieuwe concept?

  3.  Beschrijf tot wie je aanbod zich richt: de primaire doelgroep, kenmerken en inzichten. Hoe bereik je het doelpubliek? Welke is de verkoopomgeving waar het materiaal zal ingezet worden (supermarkt, convenience, speciaalzaak, enz.) Aantal actieve verkooppunten? Welke winkelafdeling of locatie wordt beoogd?

  4.  Definieer de gewenste doelstelling en voordelen. Informeren? De zichtbaarheid verhogen? Koopbereidheid stimuleren? Marktaandeel bevorderen? Klanten oriënteren? Welke is de kernboodschap die het doelpubliek moet waarnemen en begrijpen? Waarom moet de doelgroep je kernboodschap (belofte) aannemen? Welke acties wil je dat consumenten ondernemen?

  5.  Soort materiaal, grootte en vorm. Vloerdisplay, toonbankdisplay, eiland of wanddisplay, winkeletalage, winkelstelling, commercieel meubilair, merchandising oplossing? 1e of 2e plaatsing? Cross-merchandising? Specificeer de plaats en de toegewezen ruimte op het verkooppunt.

  6.  Levensduur van het displaymateriaal. Hoe lang zal het materiaal wellicht gebruikt worden? Gaat het om een eenmalig, tijdelijk, promotioneel, semi-permanent of permanent POS-materiaal?

  7.  De hoeveelheid gepresenteerde producten en andere features. Beschrijf je assortiment, de organisatie ervan. Specificeer je planogram: aantal facings per niveau, voorraad per referentie, product afmetingen, gewicht, enz.

  8.  Specifieer de operationele voorwaarden van de opdracht ivm. de verkoopomgeving, de logistiek (levering, verpakking, palletisatie, …) of de implementatie in de winkel (assemblage, installatie, … ) Technische of esthetische eisen in verband met je merk of producten. Geef aan welke materialen moeten worden vermeden of de voorkeur verdienen. Beschrijf eerdere successen of fouten, "ongelukkige" ervaringen bij een vorig project, of "trauma's".

  9.  Bepaal de hoeveelheden en de kosten. Geef aan of het een "one shot"-project is. Of worden meerdere leveringen of productieseries overwogen? Het is raadzaam ook na te denken over de indirecte kosten.

  10. Tijden: datum van levering, datum van plaatsing in de winkel, maar ook andere belangrijke deadlines (interne vergadering, beurzen, enz). Bijzondere verwachtingen voor het aanleveren van creaties, technische realisatie en offertes?

Verder is het aanbevolen het projectkader intern af te toetsen. De marketingafdeling zorgt voor een coherente communicatie. De financiële afdeling zal je een beter inzicht geven over het rendement en het budget dat aan het project wordt toegewezen. De verkoopafdeling kan de operationele voorwaarden van de winkelomgeving opleggen. En ten slotte kan de aankoopafdeling helpen vertrouwen te creëren rond kwaliteit, opvolging en uitvoering.

Het formuleren van je POS briefing is nuttig om je overwegingen te kaderen. Natuurlijk is iedere opdracht anders, maar deze checklist kan je wel helpen met het vooropstellen van doelstellingen en verwachtingen. Zo bereik je de beste resultaten!


Een project? Een briefing? Een problematiek? Vertrouw op de professionals van POS-materiaal op maat. Neem contact op.