Zero waste winkelen gaat mainstream:
Merken testen de keuze voor bulk


Tot nu toe waren speciaalzaken dé plek om verpakkingsvrije boodschappen te doen. Vanwege hun succes, maar ook omwille van nieuwe wetgeving en vrijwillig engagement, willen mainstream retailbedrijven meer onverpakte alternatieven aanbieden. Daarom zijn steeds meer A-merken geïnteresseerd in het bulk aanbod, vooral op de Franse markt, die het voortouw heeft genomen op het gebied van wetgeving. We blikken terug op enkele "bulk voor merken" initiatieven en bulk display.

bron

1100 woorden
#zerowaste #merchandising #marketing


In Frankrijk is op 11 oktober 2021 de wet contre le gaspillage (tegen verspilling) en vóór de économie circulaire aangenomen, een van de aanbevelingen van de burger-klimaattop. Deze milieuwetgeving gaat verder dan de Europese 'single use plastics'-richtlijn (SUP) sinds 3 juli 2021 en verder dan een aantal vrijwillige ambities van de winkelketens in andere landen.

De maatregelen mikken op een disruptieve shift in de manier uit waarop consumenten hun alledaagse inkopen doen. Door verpakkingsvrije verkoop te bevorderen, zorgen ze voor een reële en permanente vermindering van wegwerpverpakkingen voor etenswaren en andere producten.

―――
“Geleidelijk de verplichting invoeren om onverpakte producten aan te bieden in alle supermarkten en een percentage opleggen", consumptiepatronen – Franse burger-klimaattop (bron)
―――

Grote +400 m2 kruidenierswinkels moeten verplicht hun klanten gaan voorzien van bulkproducten die zonder verpakking worden aangeboden. In 2030 moeten ze 20% van het hun vloeroppervlakte bestemmen voor navul- of refill-systemen.

Met de refill-revolutie voor de deur experimenten steeds meer merken met bulk of onverpakte alternatieven. Wat is zero waste en wat zijn de voordelen? Welke vragen trachten merken te beantwoorden met hun experimenten?

Voor u verder gaat

Al meer dan 25 jaar combineren wij verbeelding en industriële knowhow om merken en retailbedrijven te helpen hun aanbod in winkels te presenteren en hun winkelcommunicatie te versterken. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden wij relevante en specifieke display oplossingen aan, altijd in multi-materialen (hout, metaal, kunststof, enz.) We bestuderen de context van een merk en zijn winkeluitdagingen, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op-maat-gemaakte permanente meubels.

Wat is zero-waste en wat zijn de voordelen?

bron

Zero waste is een vorm van verkoop uit een onverpakt aanbod. Het idee is eenvoudig: de klant neemt zijn eigen verpakkingen mee naar de winkel, waar hij ze vult met losse producten, zoals groenten, fruit, pasta, noten, rijst of andere. Zero waste streeft ernaar overtollige verpakkingen voor eenmalig gebruik te elimineren.

Aankoopcentrales kopen voortaan de onverpakte producten in bulk bij de fabrikanten. Vooraf verpakte hoeveelheden zijn niet meer nodig. De klant stemt zelf de hoeveelheid die hij koopt af op zijn behoefte of budget. Dit voorkomt dat er voedsel wordt weggegooid. Daarna rekent de klant af, meestal volgens het gewicht van zijn aankoop. Naast het milieuvoordeel, levert zijn consumptiepatroon een voordeel op voor zijn portefeuille.

Kellogg’s ontbijtgranen navullen in de supermarkt

Kellogg's test bulkverkoop in acht Franse supermarkten. Om de dag mee te beginnen en je lang energiek te voelen, met deze "Bar à Céréales" on-shelf bulk display stelt de specialist ontbijtgranen zes recepten voor, waarvan drie met nutri-score A en vrij van artificiële kleur- en smaakstoffen

bron

Deze opvallende winkelcommunicatie is specifiek ontworpen voor dit assortiment. Uitgevoerd in 100% natuurlijk hout draagt deze verkoopmodule duidelijke waarden uit. Het verbeteren van zijn imago op het gebied van duurzaamheid stond duidelijk op Kellogg’s verlanglijstje.

Faire Bien yoghurt navullen bij Day-by-Day

Het Fairtrade en biologische yoghurt merk Faire Bien, onderdeel van de Danone-groep, wordt verkocht in natuurvoedingswinkels. Na een eerste voorzichtige poging in 2019, test het merk opnieuw haar refill-automaat in vijf verkooppunten van Day-by-Day, de iconische verpakkingsvrije kruidenierswinkels.

bron

Koop de juiste hoeveelheid en ervaar het plezier van een goede biologische yoghurt zonder te verspillen. Faire Bien mikt duidelijk op een innovatief en verantwoord consumptiepatroon.

Heineken test biertap bij Monoprix Montparnasse

bron

Bij Monop, de supermarkt voor la vie parisienne, test Heineken een automaat uit waarmee klanten gekoeld, vers en lokaal bier kunnen tappen om mee naar huis te nemen.

Volgens de brouwer is deze innovatieve manier van consumeren meer dan duurzaam; de automaat verhoogt de perceptie van kwaliteit.

De consignatie flessen zijn van glas, ze hebben een inhoud van 950 ml. De automaat verdeelt drie biersoorten van de lokale en artisanale brouwer Gallia. Om het bier te schenken, opent de klant een luikje en zet de fles neer. Daarna vult de automaat de fles in slechts een minuut. De klant sluit ze vervolgens zelf af met een schroefdop en kleeft een etiket met een barcode.

Fromageries Bel test verkoop van onverpakt Babybel Bio

bron

Het sympathieke kaasje Babybel voor elke gelegenheid wordt standaard verkocht in netjes van 6, 12 of 18 stuks, met elk kaasje verpakt in een plastiek folie. Beide materialen vermelden duidelijk het merk.

De fabrikant testte voor het eerst een onverpakte aanbod vanuit een verticale koelkast in zes Day-by-Day verkooppunten. Sinds oktober 2021 test Bel in 23 koelvakken van het retailbedrijf Intermarché de verpakkingsvrije verkoop van zijn biologische variant. De kaasjes blijven in hun originele rode waslaag verpakt.

Het ontbreken van een netje en verpakkingsfolie betekent ook dat het merk ontbreekt. Daarom heeft Bel een bulk display ontwikkeld dat de merkervaring extra ondersteunt.

Body-shop navulstation: makkelijk als tellen tot 3

Let's clean up our act to clean up the planet. Met zijn niet te missen refill display voor een set van 12 shampoos, showergels en handwashes, is Body Shop klaar voor de navul-revolutie.

Alles is super-gebruiksvriendelijk. Ga naar binnen, neem een navulbare aluminium fles, (her)vul, (her)label, (her)gebruik en herhaal. Navullen is goed voor de planeet en voor de portemonnee.

bron

Body Shop testte zijn navulsysteem voor het eerst in 2019. In de loop van 2021 worden ze in 400 winkels uitgerold, en in 2022 in nog eens 400.

Ecover maakt schoonmaakmiddelen navullen toegankelijk

bron

Hergebruik je Ecover verpakking tot wel 50 keer en vul ze gemakkelijk na met afwasmiddel, wasmiddel of wasverzachter. Zo verbruik je minder plastic en krijg je extra voordelen!

Koffiebonen navullen bij de Jumbo

De Nederlandse supermarktgigant Jumbo heeft onlangs in twee hypermarkten een nieuwe bulk display voor koffiebonen geïntroduceerd onder het La Place merk. Zo is een uniek concept ontstaan met inzet van luxe goudkleurige dispensers. De keuze bestaat uit zeven verschillende soorten koffiebonen uit alle werelddelen. Ze kunnen ter plekke gemalen worden.

M&M'S: wie zei dat bulk display niet fun mag zijn?

Het merk M&M'S is een van de pioniers op het gebied van bulkverkoop. In tankstations, bioscopen of in experience-winkels konden zoetekauwen al hun eigen favoriete kleurenmix uit silo's tappen. Kleurrijk bulk display promoot dit onweerstaanbare verkoopmodel. Het merk had bewezen dat bulk ook fun kan zijn en een onvergetelijke merkervaring kan creëren.

In 2022 ging de chocoladegigant een partnerschap aan met Carrefour France om 's werelds eerste M&M'S bulk display in supermarkten te lanceren.

Key takeaways

Decennialang hebben kruidenierswinkels etenswaren en andere goederen in allerlei verpakkingen aangeboden. Gezien de toenemende bezorgdheid en de consumenten die alternatieven zoeken, willen de mainstream supermarkten meer onverpakte producten aanbieden. Zo komt bulk centraal te staan in hun gesprekken met hun stratgische leveranciers, de FMCG-giganten.

Maar hoe kunnen een merk voorkomen dat hun keuze als generiek ervaren wordt? Worden dezelfde marges gegenereerd als het verkoopmodel verandert? Hoe zit het met de hygiëne en de voedselveiligheid? En zal een merk nog manieren voor merkondersteuning vinden als de verpakking verdwijnt? Hoe worden winkelschappen het best heringericht? Hoeveel schapruimte mag het bulkaanbod innemen zonder het verpakte aanbod te kannibaliseren? Welke investeringen zijn noodzakelijk? En vooral, hoe reageren de klanten op de bulkverkoop door hun favoriete merk?

Okt. 2022

Wilt u uw aanbod in de grootdistributie uitbreiden met verpakkingsvrije producten? Wij helpen u graag verder bij het ontwikkelen van uw bulk display en merchandising, zoals steeds aangepast aan uw context en uw merk. Contacteer ons!

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden