Wat is POS marketing materiaal?
Wie gebruikt het? Hoe? Waarom? Wanneer?

ls POS (point of sale, point of purchase, POP, in store, verkoop- of aankooppunt ...) de winkelruimte is waar het merkaanbod de consumentenvraag ontmoet, dan is POS materiaal de verzamelnaam voor alle verkoopbevorderende communicatiemiddelen die in de winkel ontplooid worden, waar het overgrote deel van de aankoopbeslissingen en merkkeuzes plaats vindt.
Strategisch geplaatst op het klanttraject in supermarkten en in de gespecialiseerde detailhandel creëren ze een visuele verademing met aantrekellijke vormen, een herkenbaar kleurenpallet, grafische assets en afbeeldingen.
Al wat een vorm heeft, al wat zich toont, spreekt ons aan, als had het ons iets te zeggen - Van mensen en dingen, Walter Weyns.
Aangezien de consument er finaal beslist, is het aankooppunt de uitgelezen plaats en het moment om hem te stimuleren tot het nemen van beslissingen. Dat verklaart het potentieel van POS materiaal, vooral in winkels waar het aandeel impulsaankopen hoog ligt. De investeringen zijn ook gerechtvaardigd omdat POS materiaal als nuttig ervaren worden door alle deelnemers in het proces: de merken, de detailhandel en bovenal de winkelbezoeker.

Hoewel elk merk kan profiteren van het voordeel van een POS materiaal, is het belangrijk om de initiatieven te sturen volgens de winkelformule en de locatie in de winkel. Naast een aantal indirecte voordelen, hangt het rendement van POS materiaal sterk af van de mate waarin het winkelend publiek bij de les houdt, de mate waarin het merk erin slaagt impulsieve of latente behoeften te activeren en de meerverkoop als reactie op extra-zichtbaarheid.
Voor u verder gaat
Al meer dan 25 jaar combineren wij verbeelding en industriële knowhow om merken en retailbedrijven te helpen hun aanbod in winkels te presenteren en hun winkelcommunicatie te versterken. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden wij relevante en specifieke display oplossingen aan, altijd in multi-materialen (hout, metaal, kunststof, enz.) We bestuderen de context van een merk en zijn winkeluitdagingen, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op-maat-gemaakte permanente meubels.
Wie gebruikt POS marketing materiaal? En hoe?
POS materiaal is een strategische investering voor elk bedrijf waarvoor de fysieke winkel essentieel is voor de verkoop. Ze worden ingezet door trade marketing, sales marketing, merchandising en categorie specialisten, die betekenis hechten aan het POS materiaal op de winkelvloer ter ondersteuning van marketing initiatieven, bv. naar aanleiding van innovaties, introducties, seizoensaanbiedingen, promoties, (her)activaties, ...
-> Verwant artikel: De rol van POS in de promotiemix.
Vaak zal een consument via out-of-store media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, etc) een reclame-uiting opgepikt hebben. Eenmaal in de winkel neemt de winkelcommunicatie het over: de aanwezigheid van het POS materiaal stimuleert de motivatie en verleidt de winkelbezoeker naar de locatie van items om te overwegen het aan te kopen, bewust of onbewust.
Merkfabrikanten besteden veel aandacht aan de creatie van het meest geschikte display materiaal. De sleutel tot een effectief materiaal? 100% maatwerk, want er zijn vele goede POS oplossingen. De enige beperking is wellicht de verbeelding van uw POS partner, die ze in 5 stappen ontwerpt en realiseert.
Waarom wordt POS marketing materiaal ingezet?
1. Extra zichtbaarheid
Omdat het aantal referenties sneller groeit dan de gemiddelde winkelomvang, is de zichtbaarheid van het aanbod op de winkelrekken relatief laag. Tegelijkertijd besteden bezoekers steeds minder tijd aan hun aankopen. Wanneer een klant een artikel niet ziet, koopt hij het per definitie niet. POS materiaal kan hen snel een goed zicht geven op de keuze.
In de winkel extra aandacht vestigen op een product is dus het eerste voordeel van een POS materiaal. Tenslotte worden daar vandaag nog ruim 3/4 van de aankoopbeslissingen genomen, vaak op basis van emoties. Het gaat er dan om een emotionele band te leggen tussen het merk en de winkelbezoeker, vaak door herinneringen op te roepen.
2. Communicatie
Daarnaast biedt een POS materiaal de gelegenheid om rechtstreeks met winkelbezoekers te communiceren. Wat maakt een product bijzonder en hoe kan de consument er optimaal van profiteren? Marketeers sturen als het ware een stille verkoper uit, die elke klant tegelijk kan bedienen.
Verder dan de productvoordelen, kunnen de oplossingen de waarden van het merk uitdragen, wat haar niche is en welke klant het wil aanspreken, ... vertaald in een heldere, coherente en vooral herkenbare boodschap, aangepast aan de winkelcontext.
3. Merchandising
Commercieel meubilair, bijvoorbeeld display oplossingen waarop een assortiment uitgestald worden, kunnen merchandising, service en meerwaarde toevoegen - en zo bezorgen ze de klanten een aangename koopbeleving, ... bv. door de ruimte te optimaliseren, de leesbaarheid van een gamma te verhogen met aangepast lay-out, door winkelrekken aantrekkelijker te maken, ...
Allerhande merchandising accessoires kunnen instaan voor een effectieve inrichting van het winkelschap.
4. Verkoop stimuleren
Omzet bevorderen is uiteindelijk het belangrijkste voordeel van POS materiaal. De doelstelling is tenslotte om het gedrag van consumenten te beïnvloeden tijdens het winkelen. Het zet de spotlights op een artikel, informeert klanten over de voordelen, roept de inhoud van herinneringen op, ... of stimuleert impuls of latente aankoop, vooral dan in situaties waarin een foute keuze zonder grote gevolgen blijft. De ideale mix voor een piek in de verkoop!
Het materiaal is gewoonlijk het laatste punt van een klanttraject in de winkel, maar zeker geen sluitstuk. Na een activatie blijft de merkbekendheid verkoop opleveren op langere termijn.
(Lees hier verder: 10 tips om verkoop te stimuleren met POS display)
Wanneer wordt POS marketing materiaal ingezet?
Een promotioneel of tijdelijk POS materiaal is bedoeld om het aanbod over een korte periode te presenteren. Voorbeelden hiervan zijn kartonnen displays en signalisatie, zoals raam- en vloerstickers, posters, vlaggen, banners, plafondhangers of folders.
Semi-permanent POS wordt gemaakt voor een tijdsgebonden gebruik, over het algemeen tussen drie maanden en een jaar. Voorbeelden hiervan zijn semi-permanente toonbankdisplays, vloerdisplays en on-shelf oplossingen.
Permanente materialen zijn bedoeld om permanent in de winkels te blijven, zoals winkelrekken en vaste winkelinrichtingen, waarop het aanbod uitgestald kan worden.
Opdat ze de verhoopte levensduur doorstaan wordt permanent en semi-permanent POS gemaakt in stevige materialen, zoals een combinatie van metaal, kunststof en hout.
Datum: Juli 2020
Heeft het voordeel van POS materiaal uw interesse gewekt? Neem contact op met ons, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk.