Waarom is merchandising belangrijk voor u ?



Waarom is merchandising belangrijk voor u ?O

nderzoek toont aan dat ruim 70% van de aankoop­beslissingen worden genomen op het moment dat de consument zich in de winkel­afdeling bevindt. Daarom biedt merchandising mogelijkheden om verkoop te stimuleren.

Merchandising verwijst onder meer naar de diverse methodes die beschikbaar zijn om consumentengoederen in de best mogelijke omstandigheden te presenteren aan winkelbezoekers.

Merchandising prikkelt de zintuigen, verhoogt interesse voor merken en artikelen, orienteert aankoopgedrag, stimuleert ongeplande, latente of impulsieve aankopen en bevordert de verkoop. Merchandising ondersteunt een aangename winkelbeleving, een van de belangrijke troeven van de fysieke detailhandel in een competitieve marktsituatie.

Waarom is merchandising belangrijk voor u ?Soms kan merchandising helpen winkel­productiviteit te verhogen.

Hoewel elke winkel kan profiteren van merchandising, is het belangrijk om de initiatieven te sturen volgens de winkel­formaat of de afdeling, winstmarges en financiële haal­baarheid. Ook kan het interessant zijn om een POS-materiaal te in­stalleren om een product, een assortiment of een categorie uit te stallen.

Om het succes van retail merchandising te garanderen, moet deze aan een aantal criteria voldoen:

Criteria voor succesvolle retail merchandising

  • Hou het eenvoudig. Presentaties moeten interessant genoeg zijn om in één oogopslag de nieuwsgierigheid te wekken en eenvoudig genoeg om herinnerd te worden.

  • Gebruik goede esthetiek. Geen enkel artikel ziet er goed uit op een onaantrekkelijk winkelrek. Zorg ervoor dat uw producten worden verkocht vanop een kwalitatief, goed ontworpen, dynamisch winkelschap, aangepast aan het winkeltype, afdeling en locatie. Elke tekortkoming zal de perceptie van uw merk en product negatief beïnvloeden.

  • Kleur is de ziel van de merchandising, de eenvoudigste manier om indruk te maken. Het zet de sfeer en spreekt shoppers onmiddellijk aan. Kastanjerood, okergeel, felpaars, appeltjesgroen … colourblocking combineert gedurfde en opvallende kleuren in een interessante en complementaire ervaring van kleurencontrasten.

  • Bespeel alle zintuigen. Materiaalkeuze, contrast en textuur kan een display versterken en betekenis geven. Hout geeft een warm gevoel van betrouwbaarheid en metaal zorgt voor een strakke, duurzame uitstraling. Bepaal de sfeer die u wilt uitdragen en kies texturen die ondersteunen.

  • Vertel uw verhaal. Ga uit van eenvoud, gemak en consistentie voor uw boodschap. Uw communicaties moet in staat zijn om snel uw klanten te bereiken, vaak in enkele seconden. Hoe rekening met afstand, informatie hiërarchie, indeling en prijsaanduiding.

  • Het laatste element is decor, de algemene sfeer. Ontwerp en kleuren ondersteunen de uitgestalde goederen, dus zonder af te leiden en zonder over-stimulatie.

Goede retail merchandising verandert winkelbezoekers in kopers. Het komt er op aan zich te onderscheiden door een unieke productpresentatie te creëren. Uw POS producent kan alle elementen in evenwicht brengen.

Datum: 19 dec 2018 — bh

Heeft u een project gepland? We helpen u graag met de ontwikkeling van uw volgende POS materiaal, uw commerciële meubels of merchandising oplossingen. Neem Contact op met ons om te profiteren van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!