Merchandising strategieën voor cosmetica en make-up:
POS-display versterkt de beauty winkelervaring


Beautymerken, maar ook retailbedrijven, willen hun aanbod verzorgd en georganiseerd presenteren in winkels. De cosmetica en make-up items zijn divers, klein, onregelmatig gevormd en atypisch. Het risico dat iets misloopt in een selfservice of open-sell scenario kan niet worden onderschat. Daarom spelen display en merchandising een cruciale rol in de schoonheidsindustrie. In dit artikel geven we enkele tips voor het meest glamoureuze van alle point-of-sale of POS-materialen.

1 900 woorden — bh
#makeup #cosmetica #display #retail #POS #marketing
content

We ontwikkelden dit winkelrek voor de herlancering van het Only You nagellak gamma. Dankzij optimale merchandising kunnen consumenten in enkele seconden door het assortiment navigeren, items vastnemen, manipuleren en onderzoeken, vinden wat ze zoeken en kopen, waarbij de presentatie zo netjes en opgeruimd als mogelijk wordt achtergelaten.

Winkelen voor make-up en cosmetica is een van de meest complexe en tegelijk intieme koopervaringen. Je kunt ze in verschillende omgevingen kopen: supermarkten of hypermarkten, drogisterijen of apotheken, warenhuizen, parfumerieën, gespecialiseerde beautywinkel of glam belevingswinkels, waar bezoekers zich eerst oriënteren voor een make-up coach ze verder helpt.

De categorie omvat artikelen die de aantrekkelijkheid en de gezondheid van gezicht, ogen, lippen, nagels, huid en haar verbeteren, zoals lipstick, foundation, blush, mascara, oogschaduw en -liner, nagellak, huid- en haarverzorging, en accessoires voor dagelijkse of glamourdoeleinden.

Beautymerken streven ernaar zich in winkels te onderscheiden door de aandacht te trekken, hun producten onder de aandacht te brengen, loyaliteit op te bouwen en uiteindelijk meer te verkopen. De producten zijn vaak klein en zitten in atypische verpakkingen, waardoor het een uitdaging is om een effectieve zelfbedieningsdisplay te creëren.

En hoe meer keuzes we hebben, hoe vrijer we zijn, hoe gelukkiger we zijn, toch? En wat als het andersom was? Keuze kan het winkelend publiek overweldigen, wat kan leiden tot beslissingsmoeheid, en mogelijk tot uitstel. Dit geldt in het bijzonder voor de omnichannel consumenten die gewend zijn snel te browsen in online winkels en meer waarde hechten aan tijd.

“Tijdens een doorsnee winkelbezoek, bezoeken shoppers slechts een fractie van de afdelingen en categorieën, bekijken een kleine selectie van het aanbod, en beslissen, in sommige gevallen, in enkele seconden“, Identifying the Drivers of Shopper Attention, Engagement, and Purchase - Raymond R. Burke and Alex Leykin (bron)
Vloerdisplay Only You Nagellakv oor ICI Paris XL
Tweezijdig make-up winkelrek voor Yves Rocher
SO'BiO make-up winkelrek voor super- en hypermarkten
Tweezijdig make-up winkelrek voor Yves Rocher

Functioneel product display speelt een cruciale rol bij de presentatie en stockage van het aanbod in zelfbedieningswinkels. Duidelijk, opvallend en direct — zodat winkelend publiek onmiddellijk het merk herkent, ontwikkelt elke fabrikant zijn eigen lay-out om zijn assortiment het best te presenteren,

Dromend van dat beetje extra glamour, hebben klanten daar geen bezwaar tegen. Ze willen snel door de assortimenten navigeren, de items aanraken, manipuleren en bekijken, vinden wat ze zoeken en direct weer verder. Dat is kort samengevat de stress van de beauty verkoop, en die geeft niet altijd impulsen tot een nette en ordelijke presentatie.

De POS-materialen zijn meer dan een functionele oplossing. De displays vormen een driedimensionale advertentie op zich. Ontwerp, inrichting, indeling, messaging, grafische elementen en beelden van lachende modellen verhogen kansen dat het winkelend publiek de uitgestald artikelen kan en wil aanraken, het aanbod gemakkelijk en comfortabel kan onderzoeken om uiteindelijk bij het merk te kopen.

Wat is het recept voor een effectieve beauty display? Sinds vele jaren vertrouwen fabrikanten en retailers ons het ontwerp en de realisatie toe van display oplossingen. We delen graag enkele tips voor de meest glamoureuze display oplossing, maar laten we eerst hun rol definiëren.

Voordat je verder gaat

Tweezijdig make-up winkelrek voor Yves Rocher ©Pilotes

Team Pilotes is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van 100%-op-maat-gemaakte oplossingen voor point-of-sale-materialen, display, merchandising en retail meubilair. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu: bij Pilotes wordt de eco-score van elk project berekend met als doel de belasting ervan te verminderen 🌍🌿

De rol van POS display voor beauty, cosmetica en make-up

Elk merk dat via fysieke retail verkoopt maakt gebruik van display oplossingen. In de categorie cosmetica en make-up is de rol van merchandising altijd belangrijk geweest. Daarom zijn het meestal de merchandising specialisten die de display oplossingen ontwikkelen en uitvoeren. Ze zorgen ervoor dat ze bestand zijn tegen intensief gebruik in drukke winkels voor de verwachte levensduur.

Shelf-on-shelf Bath & Body Sephora
Winkelrek Fragrance to Go
Kopstelling Formula X

Meestal zal een consument via out-of-store media een reclame-uiting opgepikt hebben. Eenmaal in de winkel neemt het display materiaal het over. Het stimuleert de fysieke en cognitieve motivatie en verleidt de klanten naar de locatie van het product, bewust of onbewust, om te overwegen het aan te kopen. Deze met koopwaar afgevulde winkelreclame activeert het aanbod in de fysieke winkelomgeving door het zichtbaar, toegankelijk en bereikbaar te maken.

Merkfabrikanten besteden veel aandacht aan het creëren van de meest geschikte tool. De sleutel tot een doeltreffend materiaal? 100% maatwerk is de sleutel tot het creëren van een impactvolle display, gezien de verscheidenheid aan oplossingen.

De materialen kunnen vrijstaand zijn — of stand-alone, ze staan los van de vaste winkelinstallaties, hetgeen opvallende vormen, graphics, kleuren, en vooral een feilloze interactie met de keuze mogelijk maakt.

Vloerdisplay beauty-to-go
Vloerdisplay Bergasol
Vloerdisplay Hot Now

Soms kunnen de vaste winkelinstallaties worden aangepast aan de specifieke kenmerken van het assortiment. In plaats van te investeren in een monotoon winkelrek, kan een beautymerk unieke meubels op maat laten maken. Met dynamisch presentaties en een opmerkelijke visuele ervaring verleiden ze winkelbezoeksters.

Als het vervangen van de vaste winkelinrichting geen optie is, kan een shelf-on-shelf display module of een power-wing dé oplossingen bieden om een make-up merk permanent te herbergen in de winkelgangen.

1. Organiseer het strijdveld

Dit winkelrek voor het make-up assortiment Le French Make-up is gemaakt van metaal en kunststof met verwisselbare visuals. Verder is het voorzien van verlichting en een opslagruimte. Le French Make-up is met succes gelanceerd in super- en hypermarkten met drie types aangepaste meubels: 650 en 950 mm breed, en een power wing. ©Pilotes

In retail is alles een strijdveld. De competitieve beauty categorie is geen uitzondering. Merken zoeken naar manieren om zich te onderscheiden waar het telt, in de winkels op het moment van de waarheid.

Voor sommige winkels is het de sleutel tot succes, maar een "schattenjacht" is niet even aantrekkelijk voor de meeste klanten. Oninteressante, onduidelijke, ongemakkelijke of slordige assortimenten worden over het hoofd gezien. Ze vragen extra inspanning en verminderen koopintenties.

Winkelschap organisatie, samen met signalisatie, informatieve en educatieve communicatie — zonder te overdrijven, zorgen voor een ontspannen winkelervaring, en extra verkoop. De klanten begrijpen het aanbod, ze kunnen beslissingen overwegen, de kans op een beautymiskoop is laag. En zodra ze een gevoel van deskundigheid en kwaliteit ervaren, zullen ze gemotiveerd zijn om een nauwere relatie met het merk op te bouwen.

Denk eraan dat alle commerciële boodschappen best direct en consistent zijn. Browsing-shoppers focussen altijd op de producten. Ze willen amper moeite doen om een boodschap te begrijpen of te onthouden. Te veel willen vertellen is wellicht de grootste misstap. Eén boodschap te veel en je creëert een zwart gat waar geen enkele communicatie nog doorheen weet te komen.

2. Ongezien is onverkocht

Kopstelling Formula-X nagellak ©Pilotes

Terwijl het aantal merken en artikelen voortdurend toeneemt, blijft de fysieke retail beperkt in ruimte. Topitems worden meestal uitgestald op een hoogte die iets boven ooghoogte ligt en reikt tot ongeveer kniehoogte, zodat ze binnen handbereik liggen van het winkelend publiek. De producten die de meeste aandacht trekken, bevinden zich niet op ooghoogte, maar dichter bij borsthoogte. Veel hoger of lager kunnen de klanten de producten niet zien, tenzij ze ernaar op zoek gaan.

“Het productniveau dat het meest de aandacht van het winkelend publiek trekt is ongeveer 37cm onder ooghoogte (rond borsthoogte)“, Understanding Lateral and Vertical Biases in Consumer Attention - Chen, M., et al (2021) (bron)
Winkelrek Super Ingredients
Try Lab Fixtures Yves Rocher
Schapaankleding Haircare

Detailhandelaars, en hun instore installaties, die de ruimte inefficiënt gebruiken, zullen niet standhouden. Wanneer ruimte een luxe is, is de omzet per vierkante meter een indicator voor succes. Typisch voor make-up display is dat ze diverse artikelen en kleuren presenteren. Plan daarom je display zorgvuldig met een planogram, uitgemeten in millimeters. Het legt een solide basis onder de investering.

3. Testen doet kopen

Make-up bar voor Dr. Pierre Ricaud ©Pilotes

Prestige beautymerken weten dat testen doet kopen, en dus moedigen ze het aan door een gunstige omgeving te creëren waarin shoppers de producten kunnen uitproberen voordat ze tot aankoop overgaan, wat begrijpelijk is als je bedenkt hoe duur de producten zijn. En past het product wel bij je huidkleur?

Bedenk dat alles best super-gebruiksvriendelijk is, met testers en spiegels geplaatst binnen handbereik. Opdat winkelbezoeksters bereid zijn een product op hun gezicht of handen aan te brengen, moet alles veilig en goed onderhouden zijn.

Bij de inrichting houd je er best rekening mee dat de tests ondersteund worden met vanzelfsprekende voorzieningen, zoals bijvoorbeeld tissues, die de netheid van de presentatie ten goede komen.

4. Onderscheid het merk

Tester voor Dr. Pierre Ricaud ©Pilotes

Voor fabrikanten van make-up en cosmetica is een premium merk cruciaal om zich te onderscheiden. Primaire en secundaire elementen, zoals logo, grafisch ontwerp, kleuren, materiaalkeuze en beelden van lachende modellen kunnen de doelgroep definiëren.

Om het premium karakter van het gepresenteerde assortiment te weerspiegelen, vindt het beauty display zijn oorsprong in het DNA en het verhaal van het merk. De materialen die voor de inrichting worden gebruikt, kunnen een look en feel vastleggen.

Hoewel er vele mogelijkheden zijn voor accenten en differentiatie, is glanzend zwart of wit acrylaat, of PMMA, zo succesvol dat het bijna de norm is geworden voor de beautysector. Of als acrylaat niet helemaal in de lijn van jouw merkimago ligt, overweeg dan bijvoorbeeld lichtere hout tinten te gebruiken. Zo zullen de producten een eerlijk en natuurlijk imago meekrijgen.

4. Overweeg een modulair en aanpasbaar ontwerp

Vloerdisplay Sephora Hot Now ©Pilotes

De schoonheidsindustrie evolueert voortdurend. Wat dit seizoen hot is, is het volgende seizoen uit. Trends komen rechtstreeks binnen van fashion runways, influencers, Insta of TikTok. R&D en marketingafdelingen vechten met hand en tand om de innovaties in de winkels te krijgen voor de concurrentie.

De noden van de shopper die tijdens de lunchpauze haar favoriete lipstick komt uitzoeken, zijn helemaal anders dan die van de shopper die tijdens het weekend winkelt om te experimenteren (en nieuwe beauty-ideeën op te doen). Om aan de behoeften van de laatste groep tegemoet te komen en om spannende nieuwe types, stijlen en kleuren te introduceren, wordt het beauty display best evolutief bedacht.

De meest succesvolle merken maken gebruik van een modulair ontworpen display met stevige paletten (trays, cassettes, inlays) in gegoten acryl; ze kunnen snel worden vervangen als het assortiment evolueert.

CASE: De make-up afdeling voor een supermarktketen heruitgevonden

Hoe een volledige make-up afdeling heruitvinden en een nieuw dynamiek geven?

Hier is een voorbeeld voor het make-up assortiment van de super- en hypermarkten Système-U. Onze teams ontwikkelden een boetiek ervaring in een zeer vrouwelijke self-service setting.

  • display voor naakte producten, dus zonder blisterverpakking, en open schappen zodat de klant de items gemakkelijk kan grijpen en zich zelf kan bedienen
  • hot-now zones voor nieuwe ideeën en inspiratie
  • het winkelrek is gemaakt in een combinatie van diverse materialen, waaronder hout, voor een warm en no-pressure gevoel,
  • levendige kleuren en ledverlichting zorgen voor vitaliteit,
  • een heldere, visueel aantrekkelijke sfeer lokt de winkelbezoeksters naar de afdeling,
  • ergonomisch voor shoppers,
  • opgebouwd op bestaande winkelrekken,
  • voorzien van ruime opslagcapaciteit,
  • en volledig modulair voor aanpasbare merchandising en segmentatie ...

Door van deze afdeling een bestemming voor beauty fans te maken, is het een krachtig wapen om zich te onderscheiden van concurrerende verkooppunten. De nieuwe presentatie strategie leverde dubbelcijfer groei van de omzet op.







Winkeldisplays zijn de belangrijke verkoopondersteunende tools voor de schoonheidsindustrie. Bij Pilotes geloven we in de kracht van premium display. Heb je een project gepland? We helpen je graag verder. Neem vandaag contact op om te genieten van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!

Datum: April 2022 — bh