Cosmetica in een selfservice context:
POS display maakt shoppen voor make-up makkelijk
Inspiratie, tips en tricks


Fabrikanten, en de retail, willen hun aanbod altijd netjes en overzichtelijk presenteren. Maar de make-up artikels zijn divers, klein, vaak onregelmatig van vorm, met atypische verpakkingen; het risico dat iets misloopt in een selfservice scenario kan niet worden onderschat. Winkeldisplays zijn de belangrijkste tools van de schoonheidsindustrie. Wat is het recept voor de meest glamoureuze van alle display materialen.

1 900 woorden
10 minuten



In de play corner van ICI PARIS XL zijn de verkoopsters als beste vriendinnen die op zoek gaan naar producten die je nog mooier maken. Het voelt niet eens aan als een verkoop.

Winkelen voor make-up en cosmetische producten is een van de meest complexe en tegelijkertijd intieme shopping ervaringen. Je kunt ze in verschillende gelegenheden kopen: selfservice super- en hypermarkten, drogisterijen en apotheken, chique warenhuizen, beautywinkel of glam belevingswinkels, waar bezoekers zich eerst oriënteren voor ze van verkoopsters naar make-up coach gaan.

De categorie omvat artikelen die de aantrekkelijkheid en de gezondheid van gezicht, ogen, lippen en nagels verzekeren, zoals lipstick, foundation, blush, mascara, oogschaduw, eyeliner, nagellak en accessoires voor alledaagse, medische of glam toepassingen.

De items zijn divers, klein, meestal onregelmatig van vorm, met atypische verpakkingen; het risico dat iets misloopt in een selfservice, of open-sell, scenario kan niet worden onderschat. En hoe meer keuzes we hebben, hoe vrijer we zijn, hoe gelukkiger we zijn, toch? En wat als het andersom was? Overweldigd door keuzes kan de shopper haar bereidheid om kostbare tijd te besteden aan het bestuderen van een aanbod snel tot nul herleiden. Als ze niet snel vindt wat ze zoekt loopt ze gefrustreerd weg zonder iets te kopen. Dit geldt in het bijzonder voor de omnichannel consument die gewend is snel te browsen in online winkels en meer waarde hecht aan tijd.

―――
“Tijdens een doorsnee winkelbezoek bezoeken shoppers slechts een fractie van de afdelingen en categorieën, bekijken een kleine selectie van het aanbod, en beslissen, in sommige gevallen, in enkele seconden“, Identifying the Drivers of Shopper Attention, Engagement, and Purchase - Raymond R. Burke and Alex Leykin (bron)
―――

Tweezijdig make-up gondola voor Yves Rocher ©Pilotes


Fabrikanten, en de retail, willen hun aanbod netjes en overzichtelijk presenteren — ook tijdens een zaterdagnamiddag. Dromend van dat beetje extra glamour, hebben klanten daar geen bezwaar tegen. Ze hebben altijd haast en willen binnen enkele seconden door de assortimenten navigeren, de maquillage aanraken, manipuleren en bekijken, vinden wat ze zoeken en zo snel mogelijk weer verder. Dat is kort samengevat de stress van de make-up verkoop, en die geeft niet altijd impulsen tot een nette en ordelijke presentatie.

Goedontworpen en praktische product displays, zoals make-up winkelrekken, spelen een belangrijke rol bij de presentatie van de koopwaar in aangename, no-pressure zelfbedieningsomgevingen. Duidelijk, opvallend en direct — zodat winkelbezoeksters onmiddellijk het merk herkennen, ontwikkelt elke fabrikant zijn eigen lay-out om zijn assortiment het best te presenteren, of zelfs te testen onder de meest gunstige omstandigheden.

Het make-up display vormt op zich een grote driedimensionale advertentie. Ontwerp, inrichting, indeling, messaging, grafische elementen en beelden van lachende modellen maken het waarschijnlijker dat het winkelend publiek de uitgestald artikelen kan en wil aanraken, de koopwaar gemakkelijk en comfortabel kan onderzoeken om uiteindelijk bij het merk te kopen.

Wat is het recept voor een doeltreffende make-up display? Sinds vele jaren vertrouwen fabrikanten en detailhandelaars ons het ontwerp en de realisatie toe van make-up display materialen. We delen graag enkele tips voor de meest glamoureuze display oplossing, maar laten we eerst academisch beginnen en het make-up winkelrek definiëren.

Voordat je verder gaat


Dubbelzijdig make-up gondola voor Yves Rocher ©Pilotes

Al 25 jaar lang combineren we verbeelding en industriële knowhow om merken en retail te helpen producten te presenteren. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden we relevante en duurzame display oplossingen aan, multi-materiaal in een combinatie van hout, metaal, kunststof, enz. We bestuderen de winkelcontext en de uitdagingen van het merk, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op maat gemaakte, duurzame materialen.

Het make-up winkelrek: een definitie

Het make-up winkelrek is een bijzonder glamoureuse display materiaal. Elk cosmeticamerk dat via fysieke retail verkoopt maakt gebruik van display materialen om winkelbezoeksters te lokken. In deze sector is de rol van merchandising altijd belangrijk geweest. Daarom zijn het meestal de merchandising specialisten die de display oplossingen ontwikkelen en uitrollen. Zij zorgen ervoor dat ze bestand zijn tegen intensief gebruik op de drukke winkelvloer voor de verwachte levensduur.


Twee types winkelrekken voor Léa Nature, een vrijstaande vloerdisplay en een shelf-on-shelf module ©Pilotes


Meestal zal een consument via out-of-store media een reclame-uiting opgepikt hebben. Eenmaal in de winkel neemt het display materiaal het over: de aanwezigheid van het winkelrek stimuleert de fysieke en cognitieve motivatie en verleidt de winkelbezoekster naar de locatie van het product, bewust of onbewust, om te overwegen het aan te kopen. Deze met koopwaar afgevulde winkelreclame activeert het aanbod in de fysieke winkelomgeving door het zichtbaar, toegankelijk en bereikbaar te maken.

Merkfabrikanten besteden veel aandacht aan het creëren van de meest geschikte tool. De sleutel tot een doeltreffend materiaal? 100% maatwerk, want er zijn veel goede point-of-sale oplossingen.

De materialen kunnen vrijstaand zijn — of stand-alone, ze staan los van de vaste winkelinstallaties, hetgeen opvallende vormen, graphics, kleuren, en vooral een feilloze interactie met de koopwaar mogelijk maakt.

Soms kunnen de vaste winkelinstallaties worden aangepast aan de specifieke kenmerken van de koopwaar. In plaats van te investeren in monotone winkelrekken, kunnen make-up merken unieke winkelrekken op maat realiseren. Ze maken de presentatie dynamisch en verleiden winkelbezoeksters met een opmerkelijke visuele ervaring.

Als het vervangen van de vaste winkelinrichting geen optie is, kan een shelf-on-shelf display module of een power-wing dé oplossingen bieden om de koopwaar van make-up merken permanent te herbergen in de winkelgangen.

1. Organiseer het strijdveld


Dit winkelrek voor het make-up assortiment Le French Make-up is gemaakt van metaal en kunststof met verwisselbare visuals. Verder is het voorzien van verlichting en een opslagruimte. Le French Make-up is met succes gelanceerd in super- en hypermarkten met drie types aangepaste meubels: 650 en 950 mm breed, en een power wing. ©Pilotes

In retail is alles een strijdveld. De competitieve make-up sector is geen uitzondering. Merken zoeken naar manieren om zich te onderscheiden op de winkelvloer op het moment van de waarheid.

Voor sommige winkels is het de sleutel tot succes, maar een "schattenjacht" is niet even aantrekkelijk voor de meeste klanten. Oninteressante, onduidelijke, ongemakkelijke of slordige assortimenten worden over het hoofd gezien. Ze vragen extra inspanning en verminderen koopintenties. Winkelschap organisatie, samen met signalisatie, informatieve en educatieve communicatie — zonder te overdrijven, zorgen voor een ontspannen, aangename, no-pressure winkelervaring, en extra verkoop. De klanten begrijpen het aanbod, ze kunnen beslissingen overwegen, de kans op een beautymiskoop is laag. Als ze een gevoel van deskundigheid en kwaliteit ervaren, zullen ze gemotiveerd zijn om een nauwere relatie met het merk op te bouwen.

Denk eraan dat alle commerciële boodschappen best direct, snel en consistent zijn. Browsing-shoppers focussen altijd op de producten. Ze willen amper moeite doen om een boodschap te begrijpen of te onthouden. Te veel willen vertellen is wellicht de grootste misstap. Eén boodschap te veel en je creëert een zwart gat waar geen enkele communicatie nog doorheen weet te komen.

2. Meet het planogam uit in millimeters


Gondelhoofd voor Sephora’s private label Formula X voor nagellak ©Pilotes

Terwijl het aantal merken en artikelen voortdurend toeneemt, blijft de fysieke retail beperkt in ruimte. Bovendien is de zichtbaarheid van de producten er niet verzekerd. Iets boven ooghoogte tot ongeveer kniehoogte bestaat de kans dat het winkelend publiek de producten ziet. Veel daarboven of daaronder zullen ze het wellicht niet zien, tenzij ze ernaar zoeken.

Detailhandelaars, en hun instore installaties, die inefficiënt gebruik maken van de ruimte, zijn geen lang leven beschoren. Wanneer ruimte een luxe is, is de verkoop per vierkante meter een indicator voor succes. Typisch voor make-up display is dat ze diverse kleine artikelen en kleuren presenteren en stockeren. Plan daarom je display zorgvuldig met een planogram. Het legt een solide basis onder de investering.

3. Testen doet kopen


Make-up bar voor Dr. Pierre Ricaud ©Pilotes

Succesvolle fabrikanten weten dat make-up testers de verkoop bevorderen, en dus moedigen ze het testen aan, hetgeen begrijpelijk is als je bedenkt hoe duur de producten zijn. Testen zorgt ervoor dat je nooit meer een beautymiskoop doet; past het product wel bij je huidkleur?

Bedenk dat alles best super-gebruiksvriendelijk is, met testers en spiegels geplaatst binnen handbereik. Opdat winkelbezoeksters bereid zijn een product op hun gezicht of handen te smeren, moet alles veilig zijn, en extra goed onderhouden worden.

Bij de inrichting houd je er best rekening mee dat de tests ondersteund worden met vanzelfsprekende voorzieningen, zoals bijvoorbeeld tissues, die de netheid van de presentatie ten goede komen.

4. Onderscheid het merk met materialen


Tester voor Dr. Pierre Ricaud ©Pilotes

Om zich te onderscheiden van concurrenten is een premium merk cruciaal voor fabrikanten van make-up en cosmetische producten. Samengesteld uit primaire en secundaire elementen, zoals logo, grafisch ontwerp, kleuren, materialen en lachende modellen, definiëren merken de doelgroep.

Om het premium karakter van het gepresenteerde assortiment te weerspiegelen, vindt het make-up display zijn oorsprong in het DNA en het verhaal van het merk. Daarom zijn de materialen die gebruikt worden om het display te bouwen belangrijk. Om de sfeer en het imago van de koopwaar die ze uitstallen uit te dragen, worden ze gemaakt van nobele of authentieke grondstoffen.

Hoewel er vele mogelijkheden zijn voor accenten en differentiatie, is glanzend zwart of wit acrylaat, of PMMA, zo succesvol dat het bijna de norm is geworden voor de cosmeticacategorie.

Als acrylaat niet helemaal in de lijn van jouw merkimago ligt, overweeg dan bijvoorbeeld lichtere hout tinten te gebruiken. Zo zullen de producten een eerlijk en natuurlijk imago meekrijgen.

4. Overweeg modulair en evolutionair ontwerp


Vloerdisplay voor Sephora's Hot Now seizoen collectie ©Pilotes

De make-up industrie evolueert constant. Wat nu hot is, is straks out. Trends komen direct binnen van fashion shows, influencers, Insta of TikTok. R&D en marketingafdelingen vechten met hand en tand om de innovaties in de winkels te krijgen voor de concurrentie.

De behoeften van de shopper die tijdens de lunchpauze haar favoriete lipstick komt kopen, zijn helemaal anders dan die van de shopper die tijdens een lang weekend winkelt om nieuwe cosmetica-ideeën te ontdekken.

Om aan de behoeften van de laatste groep tegemoet te komen en spannende nieuwe types, stijlen en kleuren te introduceren, wordt het make-up display best adaptief en evolutionair bedacht. De meest succesvolle merken maken gebruik van een modulair ontworpen display met stevige, zelfontworpen paletten, trays of cassettes in gegoten acryle; deze kunnen ze snel vervangen naarmate het assortiment evolueert.

CASE: De make-up afdeling voor een supermarktketen heruitgevonden

Hoe een volledige make-up afdeling heruitvinden en een nieuw dynamiek geven?

Hier is een voorbeeld voor het cosmetica-assortiment van de Système-U super- en hypermarkten. Ons team ontwikkelde een boetiek ervaring in een zeer vrouwelijke selfservice setting.

  • display voor naakte producten, dus zonder blisterverpakking, en open schappen zodat de klant de items gemakkelijk kan grijpen en zich zelf kan bedienen
  • hot-now zones voor nieuwe ideëen en inspiratie
  • het winkelrek is gemaakt in een combinatie van diverse materialen, waaronder hout, voor een warm en no-pressure gevoel,
  • levendige kleuren en led-verlichting zorgen voor vitaliteit zonder te schreeuwen,
  • een heldere, visueel aantrekkelijke sfeer lokt de winkelbezoeksters naar de afdeling,
  • ergonomisch voor shoppers,
  • aanpassing aan bestaande winkelrekken,
  • voorzien van ruime opslagcapaciteit,
  • en volledig modulair voor evolutionaire merchandising en segmentatie ...

Door van deze afdeling een bestemmingswinkel voor beauty addicts te maken, is het een krachtig wapen om zich te onderscheiden van concurrerende verkooppunten. De nieuwe presentatie strategie leverde dubbelcijferige groei van de verkoop op.







Winkeldisplays zijn de belangrijke verkoopondersteunende tools voor de schoonheidsindustrie. Bij Pilotes geloven we in de kracht van premium display. Heb je een project gepland? We helpen je graag verder. Neem vandaag contact op om te genieten van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!

Datum: April 2022

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden