Zichtbaarheid op het winkelschap:
5 tips om op te vallen met een shelf stopper
ezien het hoog aantal referenties is de zichtbaarheid van consumentenartikelen op winkelrekken laag. Wanneer een shopper een product niet ziet, koopt hij het per definitie niet.
Volgens een eye-tracking onderzoek naar consumentengedrag in de impulsgevoelige koekjesafdeling van een Italiaanse supermarkt zien 100 deelnemers gemiddeld niet meer dan 28 van de 193 aangeboden artikelen. Een individuele consument, die de afdeling gedurende ongeveer 70 seconden bezoekt, ziet een indrukwekkende 85% van het aanbod niet (bron).
Een shelf stopper is ongetwijfeld het meest gebruikte POS materiaal om uw product op winkelrekken onder de aandacht te brengen van winkelbezoekers. Het is een krachtige winkelrek communicatie oplossing.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retailmeubilair en merchandising materialen, allemaal 100% op maat gemaakt voor de in-store projecten van retailers en merken. En omdat we geven om klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel de impacts te vermijden, te verminderen en te compenseren. 🌍🌿
Heeft u een project gepland? Contacteer ons en ontdek hoe wij samen uw visie kunnen realiseren!
Wat is een shelf stopper ?
Alt: schapstopper, schapspreker, schapblaffer, shelf talker, schapkaart, winkelschap communicatie, ...
Een shelf stopper wordt bevestigd op of aan het winkelrek voor extra zichtbaarheid. Het is in de eerste plaats een visuele communicatie, haaks op het winkelschap geplaats. Zo kan deze aandachtstrekker uw artikel redden van de relatieve anonimiteit op de winkelrekken van de supermarkt. Uw nieuw product, merk, verpakking en boodschap vallen meteen op. Een shelf stopper maakt het mogelijk om een artikel te onderscheiden van de aangrenzende concurrentie en tilt uw merkbekendheid naar een hoger niveau.
Dit POS-materiaal roept de winkelbezoeker een halt toe bij de locatie van uw product. Een shelf stopper kan uitgevoerd worden in nagenoeg elke vorm, bedrukking en formaat.
Ze worden gebruikt om een nieuwigheid of een promotie naar voren te brengen, om een aanbod te verduidelijken of in te delen, of om bij te dragen aan de presentatie van uw product. Volgens onderzoeken kan een promotie gebracht met een shelf stopper de verkoop met 2 tot 4 keer vermenigvuldigen.
Een schapstopper kan een tijdelijke aandachtstrekkers zijn, bv. om een promotie of een productlancering te activeren. In dit geval zijn ze gemaakt van lichte, flexibele materialen die een paar dagen of weken bestand zijn tegen gebruik (PVC, PET, PP). Soms is hij deelbaar om zich aan te passen aan het aantal toegewezen facings. Hij kan voorzien worden van magnetische strips, waardoor hij vastgezet word op het schap.
Maar een shelf stopper kan ook duurzaam uitgevoerd worden in nobele materialen, zoals hout, metaal of kunststof ... om een permanente ruimte voor het merk te definiëren – een mini shop-in-shop op een winkelrek. We hebben gezien dat deze communicaties maanden of een paar jaar in de winkelrekken kunnen blijven.
Welke zijn de voordelen van een shelf stopper?
- Verhoogt de zichtbaarheid op het winkelrek en trekt de aandacht voor uw artikel of merk
- Moedigt impuls of latent koopgedrag aan
- Aanzienlijk stopkracht, het ziet er geweldig uit
- Definieert en behoudt de toegekende ruimte op het schap, waar de plaatsen duur zijn
- Helpt consumenten de locatie van uw artikel te vinden
- Bouwt merkbekendheid op
- Onderscheidt uw aanbod van concurrerende aanbod
- Kan uw merkverhaal uitdragen
- Kan een aanvullende service toevoegen, zoals bv. indeling
- Prikkelt het geheugen van winkelbezoekers
De communicatie op het winkelrek waarvan u verkoopt, beter bekend als de communicatie van de laatste meter, is de laatste mogelijkheid om shoppers te verleiden. Een goed ontworpen shelf stopper kan winkelbezoekers oriënteren. Tussen twee concurrerende producten zal de shopper ongetwijfeld diegene kiezen die eerst zijn aandacht trok.
Een schapstopper kan eenvoudig zijn als een blad gevouwen bedrukte kunststof. Hij wordt extra krachtig met een goed bestudeerd ontwerp.
Hoe op te vallen op het winkelrek?
De oefening is niet eenvoudig, maar het is mogelijk om extra op te vallen binnen de beperkte ruimte van het winkelschap.
5 tips om net dat te doen:
1. Gebruik nobele materiaal
Hout, metaal, kunststof, ... originele materialen, contrast en textuur kunnen uw shelf stopper verbeteren, perceptie van kwaliteit en waarde, of authenticiteit en emoties uitdragen. Een goed gekozen materiaal, afgestemd op het DNA van uw merk, kan winkelbezoekers onderdompelen in het verhaal van uw product.
2. Gebruik licht
Om nog meer de aandacht van winkelbezoekers te trekken, is het mogelijk om LED in een shelf stopper te verwerken. Licht blijft steeds een elegante aandachtstrekker in POS materiaal. Gebruik continu licht of lichteffecten (variaties in intensiteit, kleuren of flitsen) om extra op te vallen en uw presentatie te versterken.
3. Optimaliseer het schap
Schapruimte is een beperkte resource, die verdeeld moet worden over meer en meer items. Elk idee om de ruimte extra te benutten, is het waard te overwegen. Waarom niet gebruik maken van de beschikbare ruimte boven of onder de artikelen? Wellicht kunnen een aantal items op elkaar gestapeld worden ('stack'). Of creëer een podium om uw aanbod op te tillen en de zichtbaarheid te verhogen?
4. Voeg service toe
Door schapruimte te optimaliseren, is het wellicht mogelijk extra service aan te bieden, zoals ruimte voor kortingsbonnen of brochures. Diverse merchandising materialen, zoals dividers, pushers of gravitaire planken, zetten de producten steeds klaar om van het schap te springen.
5 - Doorbreek de monotonie
Een activatieframe is een ander voorbeeld om de eentonigheid van de winkelrekken te doorbreken. Om een locatie te theatraliseren, om categorieën of producten te communiceren, ... er zijn veel goede mogelijkheden om een aantrekkelijke ruimte in de winkelgangen in te lijsten.
Datum: 21 jan 2020 — bh
Heeft u een project gepland? We helpen u graag verder met de ontwikkeling van uw volgende winkelrek communicatie. Neem Contact op met ons om te profiteren van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!