Een kassadisplay creëert upsell mogelijkheden
Definitie + soorten + voorbeelden


De wacht­rij voor de kassa staat het hoogst op het ‘hekel­lijstje’. Maar dat wist u al. Het acceptatieniveau van passief wachten in de rij is laag en creëert ongenoegen. De be­leving is sterk af­hankelijk van de per­soon en de si­tu­atie, maar de meeste klanten er­varen het wachten als een mar­teling. En dan moet er nog be­taald wor­den!

Het drukke kassagebied is een van de meest tactische voor elke winkel. Omdat klanten zich het best het einde van een ervaring herinneren, besteden retailbedrijven veel aandacht aan vriendelijke dienstverlening en een vlot scenario, ook met betrekking tot productaanbod en presentatie. Dat laatste moet vooral passief wachtende klanten kunnen afleiden en een perceptie van kwaliteit nalaten.

Als een consument shopt maakt hij een aantal beslissingen over wat (al dan niet) te kopen. Hij analyseert merken, producten, kortingen en voordelen. Zijn cognitieve aandacht (en wilskracht) is uitgeput wanneer hij bij de kassa komt. Daar heeft hij de neiging toe te geven aan een laatste plezieraankoop. Het aanbod van kauw­gom, muntjes, chocolade, snoepgoed, tijd­schriften en fris­dranken spreekt een on­mid­del­lijke be­hoefte aan wanneer het gezien wordt. Deze artikelen staat zelden op het boodschappen­lijstje.

Of het product­aanbod herinnert de klant aan latente b­ehoeften, die hij dus vergeten is te vervullen (batterijen, aanstekers, lip­penstift, hand­ontsmettings­middel, gezichts­maskers, telefoon-/giftcadeaubonnen).

Omdat klanten geneigd zijn toe te geven aan een aanbod dat aangepast is aan hun levensstijl besteden winkels veel aandacht aan het assortiment in deze lucratieve zone. Elk winkeltype (supermarkt, hypermarkt, gemakswinkel of speciaalzaak) ontwikkelt zijn eigen assortiment op basis van het profiel van de winkelbezoekers.

Voor je verder gaat

We zijn een team point-of-sale strategen, design en productie­specialisten. We helpen merken en retail­bedrijven om de aan­trek­kelijk­heid van producten in winkels te verbeteren.

Onze ont­werpers en ingenieurs com­bineren ver­beeld­ing en industriële know­how met POS-, display- en merchandising­oplossingen die vol­doen aan de noden van onze klanten.

Wat is een kassadisplay?

Een kassadisplay is een soort winkelrek dat gebruikt wordt om artikelen aan de kassa te presenteren. Door middel van het kassadisplay trekt de winkelier of fabrikant de aandacht van de consument tijdens het wachten. Zo trachten ze consumenten tot impuls-, latente of plezieraankopen te verleiden.

Zoals gezegd is het belangrijk dat de artikelpresentatie in het kassagebied de klant kan afleiden. Daarom wordt het kassadisplay regelmatig aangepast:

  • aan de diversiteit van het aanbod
  • aan zijn voortdurende uitbreiding (behoefte aan meer capaciteit in de kassalijn binnen de bestaande oppervlakte)
  • aan de noodzaak het aan te passen aan veranderende kooppatronen
  • aan variërende winkelomgevingen, kassalijnen en oppervlakte, …
  • aansluiting bij de overige winkelinrichting, afrekensystemen, etc.

Retailbedrijven stellen hoge verwachtingen aan deze 100% op-maat-gemaakte winkelrekken:

  • zichtbaarheid (en dus effectiviteit)
  • perceptie van kwaliteit
  • dienstverlening en functionaliteit
  • ergonomie
  • ruimtegebruik en efficiëntie
  • schap organisatie voor een divers assortiment kleine (onstabiele) artikelen die steeds en altijd perfect gepresenteerd moeten staan.

Alleen dan kan het kassadisplay zijn doelstellingen bereiken: meerverkoop stimuleren, comfort en veiligheid voor bezoekers en medewerkers, enz. Het is ook belangrijk dat de oplossingen aangepast kunnen worden aan alle winkeloppervlaktes, type wachtlijnen, transportbanden en toonbanken.

Casestudy: Auchan/Mondelēz



Het tijd­schrift voor consumptie­goederen LSA publiceerde onlangs een artikel over Pilotes' kassa­concept voor Auchan in samen­werking met Mondelēz Inter­national. Het doel voor Auchan was om de ver­koop voor de cate­gorie te verbeteren en voor Mondelez om het markt­aandeel voor kauwgom te ontwikkelen.

Frédéric Archambault, verantwoordelijke impuls & perfect store bij Mondelēz: "Eerst werkten we samen met Auchan om het assortiment en lay-out te definiëren. Soms was het aanbod onaangepast aan de afdeling. Vervolgens richten onze gesprekken zich op het optimaliseren van de presentatie en de aantrekkelijkheid van het aanbod. Daarna coördineerden we onze acties om alle wachtlijnen te voorzien van nieuwe kassadisplays."

RESULTATEN:

  • 15% meerverkoop voor de afdeling (in vergelijking met winkels die niet zijn uitgerust)
  • 3,5% meerverkoop van kauwgom bij Auchan, terwijl de nationale verkoop 4% lager evolueerde

Welke zijn de voordelen van deze kassadisplays?

  • een per­ceptie van kwaliteits­vol design met afgeronde vormen,
  • een moderne en dy­na­mische uit­straling,
  • LED-licht verhoogt de aan­trekkelijk­heid van het aanbod,
  • een begrijpelijke lay-out voor de hele categorie,
  • de winkels­chappen zijn aangepast aan de fysionomie, de voorraad en de rotatie van de gepresenteerde artikelen,
  • kwaliteit­safwerking & robuust­heid,
  • aan­passing aan alle type transport­banden voor de retailer

Een aantal cijfers voor dit in-store project:

  • 120 hypermarkten uitgerust over een periode van 9 maanden
  • 4.000 kassalijnen uitgerust
  • Gemiddeld 3 volledige vrachtwagenladingen per winkel
  • Circa 10.000 pallets uitgestuurd!



Om dit artikel te vervolledigen vermelden we de specifieke oplossingen die we ontwikkelen om de kassa's van supermarkten uit te rusten:

Front kassadisplay

Dit is het be­langrijkste winkel­rek met de hoogste zicht­baarheid, waar kauwgom het meest voorkomt. Het wordt voor de transportband geplaatst. Pilotes optimaliseert de schapruimte met hellende winkelschappen om de productprestaties te verhogen.

Easy-door kassadisplay

Pilotes ontwikkelde een gepatenteerde deur om de ruimte tussen de twee front units te overbruggen. De deur is ergonomisch en gemakkelijk te openen. Zo creëert dit winkelrek extra ruimte voor winkelschappen voor de kassa. Om de aantrekkelijkheid van enkele producten te verhogen integreren we winkelschappen met extra zichtbaarheid.

Side kassadisplay

De ruimte langs de transportband is een 'hot zone' voor impulsaankopen uit een divers assortiment. Pilotes integreert aangepaste presentatieoplossingen volgens het aanbod (geschenkkaarten, tijdschriften, pocket snoepgoed, batterijen, aanstekers, lippenstift, gezichtsmaskers, ontsmettingsgel, enz.)

Single-line kassadisplay

Pilotes ontwikkelt display­oplossingen om nieuwe wacht­rij­nmodellen te organiseren, zoals de enkel­voudige wachtrij. Deze displays presenteren het aanbod gedurende de gehele wachttijd van de klant. De winkelrekken kunnen enkel- of dubbelzijdig zijn het gebruik van het vloeroppervlak en de productprestaties te optimaliseren.

Zelfscan kassadisplay

Deze ruimte-efficiënte units creëren productpresentatie in de zelfscan zone. We hebben units ontwikkeld die productpresentatie combineren met dienstverleningen die waarde toevoegen aan de klantbeleving.

3-zijdige gondel

Deze grotere vrijstaande winkelrekken nemen de ruimte in tussen twee transportbanden. Ze kunnen klanten afleiden met een groter aanbod, food en non-food artikelen.

Datum: Jan'21

Pilotes berekent, simuleert en bouwt klantspecifieke oplossingen op basis van onze uitgebreide ervaring en kennis op het gebied van productpresentatie, ergonomie en nieuwe trends – onze ingenieurs kunnen u een complete oplossing bieden voor het hele kassagebied. Contacteer ons vandaag voor een gesprek. Samen vinden we de beste oplossing voor u.

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden