Colour blocking en merchandising:
succes gegarandeerd!


Kitchenaid masters color
M

erchandising is een van de verkoopstimulerende tactieken om de aantrekkelijkheid van een winkelaanbod te verhogen. Merchandising transformeert winkelbezoekers in kopers. En kleur is de ziel van merchandising.

Vandaag - en niet alleen in mode en accessoires, adopteren marketeers de succesvolle trend van "colour block merchandising". Door felle, contrasterende kleuren te gebruiken, prikkelen ontwerpers de nieuwsgierigheid, inspireren ze creativiteit en roepen ze positieve emoties op bij het winkelend publiek. De visuele impact van colour blocking kan een aanbod helpen opvallen, klanten aantrekken en aanzetten tot interesse. Bovendien kan het gebruik van felle kleuren in een doordachte lay-out klanten orienteren, uitgelichte producten benadrukken en focuspunten creƫren die de aandacht trekken.

In dit artikel leggen we uit hoe u zich kunt onderscheiden door gebruik te maken van colour blocking.

Ice Watch line-up in de etalage

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van 100%-op-maat-gemaakte oplossingen voor point-of-sale-materialen, display, merchandising en retail meubilair. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu: bij Pilotes wordt de eco-score van elk project berekend met als doel de belasting ervan te verminderen šŸŒšŸŒæ

Wat is colour blocking?

KleurencirkelColour blocking verwijst oorspronkelijk naar het combineren van tegengestelde kleuren, zoals Piet Mondriaan deed in zijn schilderijen. Kastanjerood, okergeel, felpaars, appelgroen ā€¦ colourblocking combineert gedurfde en opvallende kleuren in een interessante en complementaire ervaring van kleurencontrasten. Het is een effectieve techniek waarmee merchandisers de concurrentie aangaan om aandacht voor het aanbod dat ze uitstallen.

De basisprincipes van colourblocking uitgelegd

Een kleurencirkel helpt om harmonie te behouden. De kleurencirkel is een abstracte organisatie van kleuren in een cirkel, en toont de relaties tussen de drie primaire kleuren - meestal rood, blauw en geel - en hun mengingen, de secundaire kleuren, tertiaire kleuren, etc.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de seizoenen en de trends. We zijn met name geobsedeerd door het afstemmen van kleur op de seizoenen. In de winter geven we de voorkeur aan donkere kleuren. Zodra de lente door de wolken prikt, gooien we het roer om met een nieuwe, feller gekleurde stijl voor het nieuwe seizoen. Kleuren zijn wellicht essentieel voor de mode-industrie, maar alle categorieĆ«n worden beĆÆnvloed door macro-trends.

In-store colourblocking line-up voor Fjallraven, Havaianas, JOTT, Pantone &  Kitchenaid
In-store colourblocking line-up voor Fjallraven, Havaianas, JOTT, Pantone & Kitchenaid

Navigatie: Vermits de meeste consumenten van links naar rechts navigeren, plaats je producten in de winter van links naar rechts van donker naar licht. Plaats de kleuren omgekeerd bij het wisselen van het seizoen, waardoor de presentatie natuurlijker aanvoelt in de zomer. Plaats donkere kleuren onderaan en fellere kleuren bovenaan.

Cigalou line-up in supermarketKleuren hebben een impact op onze emoties. Dat komt deels door de associaties die we leggen tussen kleuren en gevoelens.

Consumenten kopen niet per se bij jou omdat je een geweldig assortiment hebt dat tegen een redelijke prijs aan hun behoeften voldoet. Consumenten kunnen een krachtige emotionele band vormen met de spullen die ze tegenkomen. Kleur is de meest directe manier om de emoties van consumenten en hun winkelgedrag te beĆÆnvloeden. Kleur tracht niet alleen de aandacht van consument te trekken, het is Ć©Ć©n van de bouwstenen van de enscenering en kan diverse gevoelens inspireren: blauwe tot groene kleuren zorgen voor rust, terwijl warme kleuren opwinding veroorzaken.

Waarom colourblocking in visual merchandising gebruiken ?

Galler line-upDe aandacht van consumenten is meer dan ooit gefragmenteerd. Succesvolle merchandising professionals weten dat het winkelend publiek zich aanbiedt in een context van een hevige concurrentiestrijd om aandacht.

Elke winkel, elke afdeling, elk artikel vecht om aandacht. De kans is groot dat een consument stopt bij een winkel met een aantrekkelijke etalage. Of hij stopt voor een artikel op het schap van de supermarkt omwille van een productpresentatie die hem aanspreekt. Door de kleur van presentaties aan te passen, proberen merken en winkels doorheen de visuele jungle te breken en beslissingen te beĆÆnvloeden.

Welke zijn de voordelen van colour block merchandising ?

1. Colourblocking nodigt consumenten uit om het aanbod verder te onderzoeken

Sephora bath & body instore line-upHet organiseren van goederen op basis van kleur is een effectieve manier om het winkelend publiek te verleiden het aanbod verder te onderzoeken, en impulsaankopen aangemoedigd worden - "aha, mijn favoriete kleur van de dag!

Wanneer een assortiment douche en lichaamsverzorging op kleur wordt gerangschikt, transformeert het een functionele aankoop in een aantrekkelijke presentatie die consumenten moeilijker weerstaan. Ze willen er als het ware in duiken om de diverse originele geuren te ontdekken. Colourblocking zorgt voor een verzorgde organisatie en kan de indruk geven dat het aanbod "hot" of "fun" is.

2. Massificatie vermindert focus op prijs

Chaotisch presentaties overdonderen consumenten. Ze zijn gehaast of ongeduldig. Vaak zijn ze niet in staat te beslissen. Ze verlaten de winkel en komen wellicht nooit terug. Colourblocking kan effectief zijn in het indeling van assortimenten. Ze handhaven een aantrekkelijke lay-out samen met een beeld van overvloed, waardoor prijsperceptie secundair wordt.

3. Behoud van flexibiliteit

Dilmah Thee line-upWanneer diverse kleuren aanboden worden, zullen sommige kleuren langer op het schap blijven liggen. Door oude en nieuwe kleuren samen aan te bieden, behoud je een aantrekkelijke presentatie samen met het gevoel van keuze in Ć©Ć©n visueel aantrekkelijke winkebeleving.

Conclusie

Retail moet strijden om de aandacht van consumenten. Sinds het digitale tijdperk is het kleine beeldscherm in de handen van bijna elke consument hun nieuwste en sterkste tegenstander. Om de concurrentie om aandacht te winnen, moet retail zich blijven onderscheiden. Uiteindelijk verkiezen consumenten merken en winkels die met een dynamische of fantasierijke presentatie boeiende belevingen creƫren, aankoop vergemakkelijken, tonen dat ze mee zijn met de laatste trends en kleur beheersen.

🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Kleuren van POS display beĆÆnvloeden het koopgedrag


Heeft u een project gepland? We helpen u graag met de ontwikkeling van uw volgende POS-materiaal, van uw commerciƫle meubels of van merchandising oplossingen. Neem Contact op met ons om te profiteren van onze expertise en onze 20-jaar ervaring!