In-store marketing for voedsel, dranken & kruidenierswaren:
De hefbomen van retail merchandising


In kruidenierswinkels zoals hypermarkten, supermarkten en gemakswinkels willen fabrikanten van voedsel, dranken en kruidenierswaren hun producten op de best mogelijke manier verkopen. In-store marketeers gebruiken verschillende merchandisingtechnieken om hun merken te presenteren, de verkoop te verhogen en de aankoopintenties van winkelbezoekers te sturen op het meest cruciale moment. Het potentieel is dus groot, maar hoe maak je succesvolle merchandising oplossingen voor voedsel, dranken en kruidenierswaren? Uitleg met voorbeelden.

1 100 woorden


Sinds 1921 biedt ALBERT MÉNÈS een assortiment van fijne kruidenierswaren aan. Dit kruideniersrek in boetiekstijl versterkt het exquise aanbod in hyper- en supermarkten. ©Pilotes

Merchandising materiaal is vaak het eerste contactpunt tussen consument en merk. Het is een must-have voor elk merk dat via fysieke retail verkoopt. Meestal worden ze aangeboden door de merkfabrikanten aan hun retailklanten, omdat deze laatste soms beperkt zijn in tijd.

Merchandising hefbomen zijn een win-win voor zowel merk als retail. Ze maken winkelruimtes dynamisch en minder voorspelbaar. En zaterdag hebben een positief effect op de winst door impulsaankopen te stimuleren en het koopgedrag te sturen in de richting van keuzes die marge opleveren. Tegelijkertijd krijgen merken de kans om hun assortimenten te organiseren, te presenteren en op te laten vallen. En dan gebeurt het wonder: zien is kopen.

Zelfdragende (of autonome) merchandising- en displaymaterialen worden 100% op maat gemaakt. De oplossingen zijn divers, evenals de gebruikte technieken en materialen. Bij Pilotes passen we ze aan het imago en de richtlijnen van het merk en het product aan, evenals aan context en marketingdoelstellingen.

Dit aanpasbare frame voor MICHEL & AUGUSTIN wordt met vier magneten onderaan winkelschappen bevestigd. Het is uitgerust met twee schapstoppers voor extra zichtbaarheid in de zuivelafdeling. ©Pilotes

Al vele jaren vertrouwen diverse voedsel- en drankfabrikanten ons het ontwerp en de realisatie van merchandising- en displayoplossingen toe. We delen graag onze ervaringen en tips. Voordat we overgaan tot voorbeelden, kijken we eerst naar de doelstellingen die merchandising nastreeft.

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van 100%-op-maat-gemaakte oplossingen voor point-of-sale-materialen, display, merchandising en retail meubilair. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu: bij Pilotes wordt de eco-score van elk project berekend met als doel de belasting ervan te verminderen 🌍🌿

1. De sesam tot grootschalige distributie

Het heruitvinden van het schap waarop u verkoopt is een effectieve manier om de winkelervaring van uw assortiment te verbeteren, de aandacht van consumenten te trekken en hen te helpen bij het nemen van beslissingen. Hier is een voorbeeld voor Chocolatier Galler, een muur van kleur en smaak, keurig georganiseerd. ©Pilotes

Om een plaats op de winkelschappen te veroveren, kan een echte innovatie op het gebied van merchandising een mogelijke strategie zijn. Het ontwikkelen van een originele merchandisingoplossing begint met een goed gesprek met de inkoper van de detailhandel. Door zijn prioriteiten te ondersteunen, krijgt het merk meer kansen om meer winkelbezoekers naar zijn locatie te lokken.

2. De verkeersdrempels die shoppers doen vertragen

Om winkelbezoekers te laten stoppen bij een ander merk dan ze gewend zijn, gebruiken merchandisingspecialisten opvallende productdisplaymaterialen.

Aangezien de ogen van de shopper altijd gericht zijn op het aanbod, zetten de initiatieven wat er te koop is louter in scène. Met vormen, materiaalgebruik, kleuren en beeldmateriaal creëren ze een unieke visuele ervaring in de winkel.

Het display moet groot genoeg zijn om de aandacht te trekken, maar mag nooit ten koste gaan van andere producten. Het magische evenwicht tussen product, merk en display is een pittige uitdaging.

3. Maak het assortiment toegankelijk

Zorg ervoor dat winkelbezoekers de producten met vertrouwen kunnen vastpakken. Als het display in een winkel met hoge volumes staat, zorgen displaymakers ervoor dat het er van maandag tot zaterdag goed uitziet zonder voortdurend te worden bijgevuld.

💡 Verwant artikel --> De POS-materialen om winkelschappen in te richten

4. Verleid nieuwe klanten

Een hypermarkt verkoopt gemiddeld 100.000 referenties, een supermarkt 50.000. Als je iets nieuws introduceert, hoe val je dan vanaf het begin op? Deze schapdisplay is de ideale oplossing voor de introductie van BIOTONA’s premium Japanse groene thee: een vaste toegewezen ruimte + het frame doorbreekt de eentonigheid + een helder kleurenpalet voor maximale impact. ©Pilotes

Om marktpenetratie te verhogen - of om nieuwe shoppers te overtuigen - is een mogelijke strategie om het product buiten zijn vaste stek of afdeling te plaatsen, zoals bijvoorbeeld in een vloerdisplay. Een tweede plaatsing (second placement, dual location) helpt om passanten aan te trekken die het artikel nog niet kennen.

5. Verkoop meer aan winkelbezoekers

Om de initiatieven op het gebied van merchandising tot een succes te maken, moeten ze aan aantal gouden regels voldoen. Ten eerste moeten ze worden aangepast aan de context en locatie in de winkel. Vervolgens wordt de oplossing ontwikkeld in overeenstemming met de uitgestalde producten en de marge die ze genereren — niet elke oplossing is geschikt voor elke winkel, locatie of product.

Door het winkelcomfort te verhogen kunnen klanten ertoe worden aangezet meer te kopen:

  • makkelijker om te vinden wat ze zoeken,
  • verbeteren van de leesbaarheid van winkelschappen,
  • voor het voetlicht plaatsen van nieuwigheden,
  • sturen van vertrouwen en keuze in een selfservice context,
  • aanmoedigen van impulsaankopen.

Dit on-shelf materiaal voor BONDUELLE stimuleert de verkoop van haar nieuwe assortiment heerlijke aperitiefspreads. Het creëert een gereserveerde ruimte voor het merk, zorgt voor extra zichtbaarheid en heeft een maximale impact.

Een lineaire boetiek of een specifiek winkelrek is het meest prominente merchandisingmateriaal. Ze voegen waarde toe aan een assortiment, geven winkelschappen meer dynamiek, en vergemakkelijken hun organisatie en lay-out in supermarkten.

Een schapstopper is het ultieme materiaal voor extra-zichtbaarheid op de winkelschappen. Het trekt de aandacht van passanten, communiceert een nieuwigheid, segmenteert voedsel en dranken en draagt bij tot de algemene aantrekkelijkheid van het winkelschap.

Deze on-shelf productdisplays omkaderen het gamma van MICHEL & AUGUSTIN in de vers- en kruideniersafdeling van supermarkten.

Hoewel er geen pasklare oplossing bestaat, geldt er één algemeen principe: merchandising houdt rechtstreeks verband met winst. Het directe en indirecte potentieel van merchandising is groot. Het presenteert voedsel, dranken en kruidenierswaren in de best mogelijke omstandigheden en verhoogt hun stopping power.

Juni 2022 — bh


Wenst u uw visuele merchandising en verkoop in kruidenierswinkels te bevorderen? Neem vandaag contact op. Samen vinden we de beste oplossing voor uw voedsel- of drankenmerk.