Display strategieën voor voeding
& dranken in supermarkten


In hyper- en supermarkten, en in gemakswinkels, willen voedings- en drankmerken hun aanbod op de best mogelijke manier verkopen. In-store marketeers gebruiken diverse merchandising tools om producten, sets of assortimenten te presenteren en de verkoop te verhogen en te sturen op het beslissende moment van aankoop. Het potentieel is groot, maar hoe maak je succesvolle merchandising voor voeding en dranken in grootschalige distributie? Uitleg met voorbeelden.

1 000 woorden
5 minuten



Sinds 1921 stelt ALBERT MÉNÈS een assortiment fijne kruidenierswaren voor. Deze boetiekstijl winkelrekken versterken het exquise assortiment in hyper- en supermarkten ©Pilotes

Visuele merchandising materialen zijn vaak het eerste contactpunt tussen consument en product. Ze zijn een must-have voor elk merk dat via de fysieke retail verkoopt. Meestal bieden de fabrikanten ze aan hun retail klanten aan, omdat die laatste soms beperkt zijn in tijd.

De merchandising initiatieven zijn een win-win voor zowel merk als retail. Ze maken de winkelruimtes dynamisch en minder voorspelbaar. En ze hebben een positief effect op winst, onder meer door impulsaankopen te stimuleren en het koopgedrag te ortienteren in de richting van producten die marge opleveren. Tegelijk krijgen merken de gelegenheid om hun aanbod te organiseren, te presenteren, en dus om op te laten vallen. En dan gebeurt het wonder: zien is kopen en massa is kassa.

Zelfdragende (of autonome) merchandising materialen en productdisplays kunnen 100% op maat gemaakt worden. De oplossingen zijn divers, evenals de gebruikte technieken en materialen. Bij Pilotes passen we ze aan het imago en de richtlijnen van het merk en het product aan, maar ook aan de context en marketingdoelstellingen.


Dit aanpasbaar frame voor MICHEL & AUGUSTIN wordt met vier magneten onderaan de winkelschappen bevestigd. Uitgerust met twee schapstoppers voor extra zichtbaarheid in de zuivelafdeling ©Pilotes

Sinds vele jaren vertrouwen diverse spelers uit de voedings- en drankencategorie ons het ontwerp en de realisatie toe van hun merchandising- en POS display oplossingen. We delen graag onze ervaringen en enkele tips.

Voordat we overgaan tot voorbeelden, kijken we eerst naar de doelstellingen die merchandising nastreeft.

Voor u verder gaat

Al 25 jaar lang combineren we verbeelding en industriële knowhow om merken en retail te helpen producten te presenteren. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden we relevante en duurzame display oplossingen aan, multi-materiaal in een combinatie van hout, metaal, kunststof, enz. We bestuderen de winkelcontext en de uitdagingen van het merk, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op maat gemaakte, duurzame materialen.

1. De sesam tot grootschalige distributie


Het schap van waar u verkoopt heruitvinden is een efficiënte wijze om de winkelervaring van uw gamma te bevorderen, om aandacht van consumenten te trekken en om ze te helpen bij het nemen van beslissingen. Hier is een voorbeeld voor Chocolatier Galler, een muur van kleur en smaak, keurig georganiseerd ©Pilotes

Om een plaatsje op de winkelschappen te veroveren, is een echte innovatie op het gebied van merchandising een mogelijke strategie. En het ontwikkelen van een originele of succesvolle merchandising oplossing begint met een goed gesprek met de inkopers van de detailhandel. Door hun merchandising prioriteiten en -programma's te ondersteunen, krijgen merken meer kansen om meer klanten naar hun aanbod te lokken.

2. Laat winkelbezoekers stoppen voor het merk

Om winkelbezoeker te laten stoppen voor een ander merk dan ze gewend zijn, gebruiken merchandising specialisten opmerkelijke productdisplays.

Aangezien de ogen van de shopper altijd gericht zijn op de producten, zet display wat er te koop is in scène. Met vormen, materiaalgebruik en kleuren creëren ze een unieke visuele ervaring in de winkel.

Het display is best groot genoeg om de aandacht te trekken, maar dat gaat nooit ten koste van de andere producten. De magishe balans tussen product, branding, materialen en beelden is een pittige uitdaging.

3. Maak het aanbod toegankelijk

Zorg ervoor dat de klanten de producten met vetrouwen kunnen vastnemen. En als het display in een winkel met hoge volumes staat, zorgen de displaymakers er best voor dat het er van maandag tot zaterdag goed uitziet zonder voortdurend te worden heraangevuld.

Gerelateeerd artikel --> De POS materialen om winkelrekken in te richten

4. Verleid nieuwe klanten


Een hypermarkt verkoopt gemiddeld 100.000 referenties, een supermarkt 50.000. Als je iets nieuws introduceert, hoe val je dan vanaf het begin op? Deze koffer is de ideale oplossing voor de introductie van BIOTONA's premium Japanse groene thee: een vaste toegewezen ruimte + het frame doorbreekt de eentonigheid + een helder kleurenpalet voor maximale impact ©Pilotes

Om marktpenetratie te verhogen – of om nieuwe shoppers te overtuigen van een product, is het van belang het product in displays, zoals bv. in een vloerdisplay, buiten zijn vaste afdeling wordt geplaatst. Een tweede plaatsing buiten het winkelschap waar een product normaal wordt verkocht, helpt om prospecten aan te trekken die het product nog niet kennen.

5. Verkoop meer aan winkelbezoekers

Om effectief te zijn voldoet visual merchandising best aan een aantal voorwaarden. Door effectieve presentaties kunnen klanten ertoe worden aangezet meer te kopen, bijvoorbeeld:

  • maak het de winkelbezoekers makkelijker om te vinden wat ze zoeken
  • verbeter de leesbaarheid van de winkelschappen
  • plaats nieuwigheden en producten met hogere marges voor het voetlicht
  • stuur vertrouwen en keuze in een self-service context
  • moedig impulsaankopen aan
  • wanneer ze te maken krijgen met een wijzigende voorkeur van consumenten, kunnen merken creatief zijn met hun display initiatieven in plaats van hun producten aan te passen

Hoewel er geen pasklare oplossing bestaat, geldt er één algemeen principe: merchandising houdt rechtstreeks verband met winst. Het direct en indirect potentieel van merchandising is groot. Het presenteert het aanbod in de best mogelijke omstandigheden en verhoogt de stopping power van producten.

Dez praktisch on-shelf productdisplay voor BONDUELLE komt met de belofte om de verkoop te stimuleren voor haar nieuwe gamma heerlijke spreads. Het creëert een voorbehouden ruimte voor het merk, extra-zichtbaarheid van het product en een maximale impact.

Een lineaire shop-in-shop is het meest prominente merchandisingmateriaal. Zij voegen waarde toe aan een assortiment, geven de winkelschappen meer dynamiek, vergemakkelijken de organisatie en lay-outs in supermarkten.

Een schapstopper is het ultieme materiaal voor extra-zichtbaarheid op de winkelschappen. Het trekt de aandacht van passanten, communiceert een nieuwigheid of een activatie, segmenteert het aanbod en draagt bij tot de algemene aantrekkelijkheid van het winkelschap.

Deze modulaire en dynamische shelf-on-shelf productdisplays omkaderen de producten van MICHEL & AUGUSTIN in de vers- en kruideniersafdeling van supermarkten.

Om de inspanning op het vlak van merchandising tot een succes te maken, voeldoen ze best aan aantal voorwaarden. Ten eerste worden ze best aangepast aan de context en de locatie in de winkel. Vervolgens worden de oplossing ontwikkeld in overeenstemming met de uitgestalde producten. Niet elke techniek is geschikt voor alle winkels, locaties of producten. De keuze van de juiste plaats voor een display is essentieel, samen met de juiste oplossing in functie van de producten en de marge die ze genereren.

Juni 2022

Wenst u uw visuele merchandising en verkoop in supermarkten te ontwikkelen? Neem vandaag contact op. Samen vinden we de beste oplossing voor uw voedings- of drankenmerk.

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden