Toonbankdisplay:
De meest directe product advertentie
Toonbankdisplay is een belangrijke verkoopondersteunende tools voor impulsgevoelige merken en producten. Maar hoe maak je een toonbankdisplay materiaal dat de verkoop stimuleert? Dat overtuigt en een blijvende indruk nalaat? En welke zijn de verschillende soorten en toepassingen? Inspiratie, tips & tricks aan de hand van voorbeelden.
1 500 woorden

Merkfabrikanten zijn altijd op zoek naar manieren om op te vallen op de toonbanken van winkels, nieuwsgierigheid te wekken, bekendheid te vergroten, producten onder de aandacht te brengen, loyaliteit bij de consument op te bouwen en meer te verkopen. Praktische product display, zoals toonbankdisplay, kan een belangrijke rol spelen om een snelle, eenvoudige impulsverkoop te realiseren. Afgevuld met de koopwaar binnen handbereik is het een driedimensionale reclame op zichzelf.
Maar hoe maak je een toonbankdisplay dat de verkoop stimuleert? Dat overtuigt en een blijvende indruk nalaat? Sinds vele jaren vertrouwen merkfabrikanten ons het ontwerp en de realisatie toe van, onder meer, toonbankdisplays. We delen graag onze ervaringen en enkele tips voor de meest directe product reclame.
Voor je verder gaat

Al meer dan 25 jaar combineren wij verbeelding en industriële knowhow om merken en retailbedrijven te helpen hun aanbod in winkels te presenteren en hun winkelcommunicatie te versterken. Steeds op zoek naar de nieuwste trends, bieden wij relevante en specifieke display oplossingen aan, altijd in multi-materialen (hout, metaal, kunststof, enz.) We bestuderen de context van een merk en zijn winkeluitdagingen, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op-maat-gemaakte permanente meubels.
Toonbanken genereren impulsverkoop op het einde van het winkelbezoek
De meesten van ons houden niet van inkopen doen, toch? We beschouwen het als een taak. Tijdens een gemiddelde 30-minuten winkelbezoek worden we overspoeld met informatie. Welke afdeling en categorieën bezoeken we? Welke assortimenten onderzoeken we? Soms nemen we beslissingen in luttele seconden — de beslissingen om niet te kopen putten ons ook uit.
Wij willen dat ons boodschappenmandje onze waarden weerspiegelt, een evenwicht tussen wat wij komen zoeken en wat onze impulsen stimuleerde. Dat laatste hebben we al dan niet verwelkomd: serendipiteit is de bondgenoot van de shopper.

Als we richting kassa lopen is onze zelfcontrole wellicht opgebruikt. We ervaren een algemeen gevoel van opluchting. We hebben onze inkopen succesvol beëindigd. Dat verdient een beloning, toch?
De meest succesvolle winkels weten onze gemoedstoestand om te zetten in een extra verkoop. Op de toonbanken bieden ze last-minute kansen aan voor een verwen- impulsieve of latente aankoop. Allerlei kleinere artikelen liggen hier uitgestald — eventuele gevolgen van een miskoop zijn verwaarloosbaar.
Het verwen aanbod vuurt een onmiddellijk verlangen aan: snoepgoed, kauwgom, muntjes, chocolade, frisdranken en gadgets. Of de koopwaar herinnert ons aan kleine items die we wellicht vergeten zijn, zoals batterijen, aanstekers, lippenstift, telefoon en cadeaubonnen.
"In het vakgebied van koopgedrag wordt een impulsaankoop gedefinieerd als een ongeplande beslissing van een consument om een product of dienst te kopen, die wordt genomen vlak voor de aankoop", Wikipedia

Elk aankooppunt kan een categorie ontwikkelen om impulsaankopen te genereren, zolang het thema goed zit. Een apotheek, bijvoorbeeld, is een bestemming. We komen er voorgeschreven geneesmiddelen halen. Tot deze taak volbracht is, merken we geen enkele winkelcommunicatie of display op. Terwijl we wachten in de wachtrij worden we door niets anders afgeleid dan door de apotheker zelf. Geen wonder dus dat het aanbod om en nabij de apotheker onze blikken weet om te zetten in extra verkoop. Met de juiste ondersteuning achter en op de toonbank verkopen allerlei gezondheids- en schoonheidsmiddelen, en zelfzorgmedicijnen zichzelf.
Voor de algemene tips voor elk display verwijzen we je door naar de andere artikelen op deze website. Het materiaal is best uniek, op maat gemaakt om te voldoen aan marketingdoeleinden, het weerspiegelt merkimago, enz. We bekijken hier enkele voorwaarden voor deze specifieke locatie in de winkels. Om relevant te zijn, is elk display initiatief best aangepast aan zowel de winkelcontext als de beoogde locatie.
Toonbanken zijn eerste rang, en iedereen wil er een zitje
De meesten van ons bezoeken slechts een fractie van een winkel. Maar we lopen allemaal langs de kassa naar buiten. In de drukste zone, met de grootste zichtbaarheid, vormen we onze laatste indruk van het aankooppunt - en die zullen we ons het best herinneren. Daarom besteden winkels veel aandacht aan het laatste contactpunt met klanten, ook voor wat betreft product display.

Om ten volle te profiteren van de eerste rij, zijn de uitgestalde artikelen best populair, gemakkelijk te slijten aan alle bezoekers. Het is geen geheim dat winkels tal van mogelijkheden aangeboden krijgen. Elke dag komen vertegenwoordigers langs om nog een andere super-leuke display aan te bieden. Winkels kiezen er nauwgezet de sterkste artikelen en merken uit, die ondersteund worden door de beste verkooptools.
Rol je mouwen maar op, dit is het moeilijkste strijdveld in elke winkel, maar ook het meest lonende: elke geplaatste display brengt op.
Toonbanken zijn klein, maar duur
Wanneer je start met het ontwerp van je display, staan de toonbanken al vol met allerlei spullen. Extra ruimte is schaars. De materialen kunnen maar beter niet in de weg staan van de eerste prioriteit: de afrekening door kassabedienden die gehaast klanten begroeten naarmate ze komen en gaan.
Ruimte efficiëntie is belangrijk voor elk display initiatief. Voor toonbanken is het evenwicht tussen voetafdruk, product en merkbeleving een echte hersenkraker. Omdat winkelende consumenten altijd focussen op het fysieke product gaat de voorrang steeds naar de uitgestalde producten.
Merkfabrikanten willen grote POS displays, wat begrijpelijk is gezien de relatie tussen grootte, comfort voor de consument, zichtbaarheid en verkoop. Winkeliers daarentegen willen kleinere materialen, deels omdat ze wachtende klanten willen afleiden met een breed aanbod van verschillende artikelen op niet te hoge displays. Om te voldoen aan de voorwaarden van de winkels en het comfort van de consument komen de displays in verschillende afmetingen, maar geen enkele is zo succesvol dat het een norm is. En zo gaat het spel verder.

Als de concurrentie hard is, zijn de plaatsen duur. En alle ruimtes zijn verschillend. Het is dus goed om elk idee te overwegen om de ruimte voor uw producten te optimaliseren. Zo kan bijvoorbeeld de toonbankdisplay worden aangepast aan de verschillende beschikbare ruimten. Anticipeer vanaf het ontwerp op modulariteit in hoogte of breedte.
Aan modulaire ontwerpen hangt echter een prijskaartje. Omdat een toonbankdisplay een veelzijdige oplossing is zonder limieten, is het van belang het ontwerp kostenefficiënt af stemmen op de financiële marge dat het genereert. Bij aanvang van het traject kan uw briefing deze voorwaarde vastleggen.
En onthoud: een lege display is een dode display. De uitgestalde voorraad is best groot genoeg om het uit te houden tot het volgende heraanvullen.
Toonbanken zijn de formule-1 pitstop, of niet

Omdat het altijd druk is aan de kassa, draait alles om een snelle keuze. Dit is niet de plaats om merken te onderzoeken en te vergelijken. Het doel van de toonbankdisplay is om impulsen te stimuleren. Daarom is het best dit type te gebruiken om vlot betaalbare producten te laten opvallen en zo een onmiddellijke verkoop uit te lokken. Omdat eenvoud cruciaal is, zetten triple-A merken hun bestsellers op de toonbanken.
En wat als het omgekeerd is? De toonbankdisplay kan ook de ideale locatie zijn om innovaties te introduceren. Shoppers willen dat fysieke winkels interessant zijn, met altijd iets te ontdekken. Speciaalzaken willen voldoen aan die verwachtingen. Op de toonbank tonen ze enthousiasme voor nieuwe en opwindende artikelen, met altijd verkoopmedewerkers in de buurt voor een snelle uitleg of een woordje advies.
Welke zijn de soorten toonbankdisplays? + voorbeelden
De sleutel tot een effectieve display? 100% maatwerk, want er zijn veel goede oplossingen aangepast aan elke situatie. Omwille van hun diversiteit is het van belang om de verschillende soorten te kennen, en te weten hoe ze gebruikt kunnen worden.
De nadruk ligt hier op permanente displays die gedurende een lange periode bestand zijn tegen intensief gebruik in drukke verkoopruimten (in tegenstelling tot tijdelijke kartonnen displays).