7 essentiële soorten winkelcommunicatie
… hoe shopper gedrag beïnvloeden?


7 essentiële soorten winkelcommunicatie

Terwijl de consument zijn winkelkar door de winkel duwt, zoekt hij naar relevante en gemakkelijk beschikbare informatie om te beslissen welke afdeling hij zal bezoeken, welke producten hij zal onderzoeken en kopen.

Ondertussen probeert een overweldigend aantal boodschappen zijn overprikkelde hersenen te triggeren.

Shopper marketing erkent de shopper als publiek. Het ambieert zijn aandacht (en motivatie). In dit artikel bekijken we 7 soorten instore communicatie die de shopper ontmoet voordat hij besluit te kopen. Omdat de meeste aankopen op basis van emotionele gronden beslist worden, spreekt de meest effectieve winkelcommunicatie het hart aan.

1. Het "loop-door-de-winkelgangen"-moment

Instore navigatie: lichtreclame voor de afdeling verse kruiden Albert Heijn XL
Instore navigatie: lichtreclame voor de afdeling verse kruiden - Albert Heijn XL

De shopper is vaak gehaast op zoek naar specifieke producten. Het overgrote deel van zijn shopping journey besteedt hij aan lopen en navigatie. Door het groot aantal producten in een winkel vindt hij het soms lastig om de gewenste producten te vinden, vooral in supermarkten met tienduizenden items.

Bewegwijzering en navigatie zorgen ervoor dat hij de producten vindt die voldoen aan zijn wensen. Deze communicaties zijn best kort, direct en leesbaar in luttele seconden.

2. Producten verkopen producten

On-shelf extra-visibiliteit materiaal, Michel & Augustin
On-shelf extra-visibiliteit materiaal Michel & Augustin, door Pilotes

De focus van de browser-shopper ligt altijd bij het fysieke product. Hoe vindbaar is een product in minder dan 10 seconden?

Productpresentatie en merchandising verbinden het aanbod met wat de shopper in gedachten heeft.

Vaak slaagt presentatie erin impulsieve of latente behoeften te "activeren".

3. Keuze verlamt koopintenties

Zodra de klant besloten hebben een afdeling of een groter assortiment te onderzoeken, helpen merken en retail hem bij het maken van een keuze.

Hoewel de consument vrijheid aangenaam vindt, heeft hij het moeilijk een keuze te maken als hij winkelt. De kans is reel dat hij in de war geraakt en niets koopt.

MHD's Whiskythèque, door Pilotes, helpt je premium Whisky te kiezen in 30sec



Oriëntatie, indeling en inrichting kunnen de manier beïnvloeden waarop de klant kiest. Zo ervaart hij expertise en service - en zal hij loyaler blijven aan de winkel of aan de afdeling.

4. Beste merk, probeer niet te veel te vertellen!

Instore merk communicatie: Probably the best beer in the world, Carlsberg
Instore merk communicatie: "Probably the best beer in the world", Carlsberg

Een merk laten opvallen is een pittige uitdaging. Terwijl hij zich door de winkel haast, werpt een shopper niet meer dan een snelle blik op een merk. Waar staat het merk voor? Hoe spreekt het zijn publiek aan? Een merk heeft wellicht een briljant verhaal te vertellen, maar het is irrelevant als de shopper het niet zien.

Maar hoe kan merk communicatie opvallen in de winkel? Opvallende vormen en materialen, contrasterende kleuren en beelden kunnen de ogen van de shopper veroveren. Of ze kunnen nieuwe ervaringen aan consumenten bieden (tips!).

Creativiteit, originaliteit en consistentie zijn essentieel om de boodschap snel af te leveren. De winkelbezoeker hoeft zich niet in te spannen om de boodschap te begrijpen en te onthouden. Te veel willen vertellen is allicht de grootste fout, de shopper loopt al weg voor het einde van het verhaal.

5. Informatie: hou het eenvoudig!

Instore informatie: top wijn, topselectie!
Instore informatie: top wijn, topselectie! - Albert Heijn XL

Soms wil de consument weten wat een product voor hen doet. Wat maakt het aanbod onderscheidend? Hoe kunnen consumenten het product gebruiken? Of hoe halen ze er de meeste waarde uit?

Relevante informatie over productfeatures kan de koopervaring vergemakkelijken. Maar vergeet lange teksten. Om begrepen te worden, denk eraan uw boodschap visueel over te brengen. Uw klant wil amper iets lezen, dus u kan best uitbeelden wat u wilt vertellen.

6. "Ik heb ideeën nodig!" Wees erbij en wees hulpvol.

Soms weet de shopper niet wat hij zoekt. Als inspiratie op het appel ontbreekt, kan winkelcommunicatie de leemte invullen. Deze momenten kunnen verschillende vormen aannemen.

Enkele voorbeelden:

Inspiratie: Welke wijn bij welk gerecht? - Delhaize
Inspiratie: "welke wijn bij welk gerecht?" - Delhaize

  • merchandising technieken die uitnodigen de producten aan te raken
  • "wow!" display of beelden van hoe gebruikers van een product zich voelen
  • beelden die consumptiemomenten inspireren (aperitieven is hip!)
  • videobeelden die vertellen hoe je een gerecht klaarmaakt
  • cross-merchandising dat complementaire producten samenbrengt
  • aanraakschermen met interactieve bots
  • rustgevende muziek of de geur van vers gebakken brood
  • sampling, tastings of kookdemonstraties die het water in de mond doen lopen
  • advies van winkelmedewerkers
Inspiratie: kaas voor elke gelegenheid
Inspiratie: "kaas voor elke gelegenheid" - Delhaize

Hoe beter ze de zintuigen aanspreken, hoe sneller ze de verbeelding op hol brengen. Inspirerende communicatie werkt in elke winkelomgeving. Ze verhelpen niet alleen het gebrek aan ideeën, ze lokken ook nieuwe klanten naar een winkel of een afdeling.

7. Beste klant, doe iets! (voor een volgend bericht je bestookt)

Activatie moedigt de winkelbezoeker aan om iets te doen – neem een product vast en onderzoek het, probeer het, vraag om informatie, lees de brochure, profiteer vandaag van een korting, koop!

Vergeet niet dat aandacht (en motivatie) kort en voorbijgaand is. Alles moet super-gebruiksvriendelijk zijn ... maak het de klant gemakkelijk iets te doen, en te kopen.

Activatie: tap hier uw eigen notenmix
Activatie: "tap hier uw eigen notenmix" - Albert Heijn XL

Conclusie

Shopper marketeers zijn er zich bewust van dat de winkel een aantrekkelijk medium is om de consument te bereiken.

Winkelcommunicatie wordt best zorgvuldig gepland op basis van inzichten over de doelgroep, wat haar gedrag is in de winkel en hoe (en waar) ze best te beïnvloeden is.

Hebben de voordelen van winkelcommunicatie uw interesse gewekt? Contacteer ons vandaag nog, we bespreken graag de mogelijkheden voor jouw product.

Datum: Sept. 2020

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het