Wat is POS marketing materiaal?


A

Als de POS de fysieke winkel is waar het aanbod van fabrikanten van consumentenartikelen de vraag van consumenten ontmoet, dan is POS materiaal (point of sale, point of purchase, POP, instore, ...) de verzamelnaam voor alle marketing communicaties die direct op het verkooppunt worden gebruikt, waar een groot deel van de aankopen of merkkeuzes onbewust wordt gedaan.

POS marketing materiaal stimuleert en oriënteert de verkoop in fysieke verkooppunten, retail en winkels, waar ze consumenten beïnvloeden en bijdragen aan een authentieke koop- én merkbeleving.

Door wie wordt POS materiaal gebruikt? En hoe?

POS materiaal is een strategische marketing investering voor elk fabrikant waarvoor het fysieke verkooppunt essentieel is voor de verkoop van zijn producten. Ze worden ingezet door (trade) marketing of merchandising professionals, die betekenis hechten aan POS materialen op de winkelvloer, ter ondersteuning van communicatie- en commerciële activiteiten voor consumentenartikelen, bv. in het kader van productinnovaties en promoties.

Vaak zal een consument via andere media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, mailings, catalogus, etc.) een reclame-uiting opgepikt hebben. Eenmaal in de winkel neemt het POS materiaal de communicatie over: de aanwezigheid van het materiaal stimuleert het geheugen van de consument en verleidt hem het product te kopen, bewust of onbewust.

Waarom wordt POS materiaal gebruikt ?

1. Zichtbaarheid

Gezien het hoog aantal referenties is de zichtbaarheid van de consumentenartikelen op de winkelschappen laag. Wanneer een shopper een product niet ziet, koopt hij het per definitie niet.

Extra aandacht vestigen op producten op de winkelvloer is dus de eerste doelstelling van een POS materiaal. Tenslotte worden daar vandaag nog ruim 70% van de aankoopbeslissingen genomen, vaak op emotionele gronden. Het gaat er dan om een emotionele verband te leggen tussen het product en de shopper.

2. Communicatie

Daarnaast biedt een POS materiaal de gelegenheid om rechtstreeks met winkelend publiek te communiceren. Wat maakt een product bijzonder en hoe kan de consument er optimaal van profiteren? Marketeers sturen als het ware een stille verkoper uit, die elke shopper tegelijk kan bedienen.

Verder dan de product definitie, kunnen ze de waarden van het merk communiceren, wat haar niche is en welke klant het wil aanspreken, dit alles vertaald in een heldere, coherente en herkenbare boodschap en display design, aangepast aan de fysieke winkelcontext. POS materiaal maakt het mogelijk om de marketing investeringen te concentreren op de juiste mensen, met name shoppers die het product consumeren.

3. Merchandising

Commercieel meubilair, bijvoorbeeld displays en winkelrekken waarop producten worden uitgestald, kunnen extra service en meerwaarde toevoegen - en zo bezorgen ze de shopper een aangename beleving, door bv. de toegewezen ruimte te optimaliseren, de leesbaarheid van een gamma te verhogen met een aangepast display design, organisatie of lay-out, door winkelschappen aantrekkelijker te maken en de visuele merchandising te verbeteren, door de verkoopruimte her in te richten om shopping aangenamer te maken, of om tijd te besparen.

4. Omzet bevorderen

Verkoop is uiteindelijk de belangrijkste betekenis van POS materiaal. De doelstelling is tenslotte om het gedrag van consumenten die zich op de winkelvloer bevinden te beïnvloeden, voornamelijk dus om de omzet per klant te verhogen. Het zet de spotlights op een product, informeert shoppers over de voordelen en stimuleert impuls of latente aankoop.

De ideale mix voor een piek in de omzet! Na een point of sale activatie blijft de naamsbekendheid verkoop opleveren op langere termijn. Een point of sale materiaal materiaal levert dus veel resultaten op!

Wanneer wordt POS marketing materiaal gebruikt ?

Een promotioneel POS materiaal is bedoeld om het aanbod over een korte periode of seizoensgebonden te presenteren. Voorbeelden hiervan zijn kartonnen displays, raam- en vloerstickers, posters, banners, plafondhangers, balisages of folders.

Semi-permanente materialen worden gemaakt voor een beperkt tijdsgebonden gebruik, over het algemeen tussen drie maanden en een jaar. Voorbeelden hiervan zijn toonbankdisplays, vloerdisplays, on-shelf displays en digitale presentaties.

Permanente materialen zijn bedoeld om permanent in de winkels te blijven. Voorbeelden hiervan zijn aangepaste winkelrekken, winkelindeling, kopstellingen en alle andere vaste inrichtingen, waarop producten uitgestald kunnen worden.



Hebben de voordelen van point of sale materiaal en display design uw interesse gewekt? Neem contact op met ons, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw product.

Datum: Juli 2020

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het