Wat is POS marketing materiaal?
Wie gebruikt het? Hoe? Waarom? Wanneer?


A

ls POS (point of sale, point of purchase, POP, in store, ...) de winkelruimte is waar het merkaanbod de consumentenvraag ontmoet, dan is POS materiaal de verzamelnaam voor alle verkoopbevorderende communicaties die direct gebruikt worden op het verkooppunt, waar het overgrote deel van de aankoopbeslissingen en merkkeuzes gebeurt.

Strategisch geplaatst op het klanttraject in supermarkten en in gespecialiseerde detailhandel creëren ze een visuele verademing met innovatieve vormen, felle kleuren en herkenbare afbeeldingen. POS materiaal wordt gewaardeerd door merken en retail om verkoop te oriënteren en te stimuleren, en om de winkel spannend en dynamisch te maken … ze houden winkelbezoekers aandachtig, een win/win voor merkfabrikanten en retail.

Hoewel elk merk kan profiteren van POS materiaal, is het belangrijk om de initiatieven te sturen volgens de beoogde winkelformule. Naast een aantal andere voordelen, hangt de rendabiliteit van POS materiaal sterk af van de mate waarin het winkelbezoekers bij de les houdt, de mate waarin het merk erin slaagt impulsieve of latente behoeften te activeren en de extra verkoop als reactie op extra zichtbaarheid en ingenomen ruimte.

Wie gebruikt POS marketing materiaal? En hoe?

Point of sales materiaal is een strategische investering voor elk bedrijf waarvoor de fysieke winkel essentieel is voor de verkoop van producten. Ze worden ingezet door trade marketing, merchandising en category specialisten, die betekenis hechten aan POS materialen op de winkelvloer ter ondersteuning van communicatie- en commerciële initiatieven, bv. in het kader van innovaties, promoties, activaties, ...

Vaak zal een consument via andere media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, etc) een reclame-uiting opgepikt hebben. Eenmaal in de winkel neemt de winkelcommunicatie het over: de aanwezigheid van het point of sales materiaal stimuleert de fysieke en cognitieve motivatie en verleidt de winkelbezoeker het product te kopen, bewust of onbewust.

Merkfabrikanten besteden veel aandacht aan de creatie van het meest geschikte display materiaal. De sleutel tot een effectief materiaal? 100% maatwerk, want er zijn vele goede POS oplossingen. De enige beperking is wellicht de verbeeldingskracht van uw POS producent, die ze in 5 stappen ontwerpt en realiseert.

Waarom wordt POS marketing materiaal gebruikt?

1. Extra zichtbaarheid

Omdat het aantal referenties sneller groeit dan de gemiddelde winkelomvang, is de zichtbaarheid van de producten op de winkelrekken relatief laag. Tegelijkertijd besteden winkelbezoekers steeds minder tijd aan hun aankopen. Wanneer een shopper een product niet ziet, koopt hij het per definitie niet. POS materiaal kan hen snel een goed zicht geven op het aanbod.

Extra aandacht vestigen op producten op de winkelvloer is dus de eerste doelstelling van een POS materiaal. Tenslotte worden daar vandaag nog ruim 3/4 van de aankoopbeslissingen genomen, vaak op emotionele gronden. Het gaat er dan om een emotionele verband te leggen tussen het product en de shopper, vaak door de inhoud van onze herinneringen op te roepen.

2. Communicatie

Daarnaast biedt een point of sales materiaal de gelegenheid om rechtstreeks met winkelbezoekers te communiceren. Wat maakt een product bijzonder en hoe kan de consument er optimaal van profiteren? Marketeers sturen als het ware een stille verkoper uit, die elke shopper tegelijk kan bedienen.

Verder dan de productvoordelen, kunnen de materialen de waarden van het merk uitdragen, wat haar niche is en welke klant het wil aanspreken, ... vertaald in een heldere, coherente en vooral herkenbare boodschap, aangepast aan de fysieke winkelcontext.

3. Merchandising

Commercieel meubilair, bijvoorbeeld display materialen waarop producten uitgestald worden, kunnen merchandising, service en meerwaarde toevoegen - en zo bezorgen ze de shopper een aangename koopbeleving, ... bv. door de ruimte te optimaliseren, de leesbaarheid van een gamma te verhogen met aangepast lay-out, door winkelrekken aantrekkelijker te maken, ...

Allerhande merchandising accessoires kunnen instaan voor een effectieve inrichting van het winkelschap.

4. Omzet bevorderen

Verkoop bevorderen is uiteindelijk de belangrijkste betekenis van POS materiaal. De doelstelling is tenslotte om het gedrag van consumenten die zich op de winkelvloer bevinden te beïnvloeden. Het zet de spotlights op een product, informeert shoppers over de voordelen, roept de inhoud van herinneringen op, ... of stimuleert impuls of latente aankoop, vooral dan in situaties waarin een foute keuze zonder grote gevolgen blijft. De ideale mix voor een piek in de verkoop!

Het materiaal is gewoonlijk het laatste punt van een klanttraject in de winkel, maar zeker geen sluitstuk. Na een activatie blijft de merkbekendheid verkoop opleveren op langere termijn.

(Lees hier verder: 10 tips om omzet te verhogen met POS display)

Wanneer wordt POS marketing materiaal gebruikt?

Een promotioneel of tijdelijk POS materiaal is bedoeld om het aanbod over een korte periode te presenteren. Voorbeelden hiervan zijn kartonnen displays en signalisatie, zoals raam- en vloerstickers, posters, vlaggen, banners, plafondhangers of folders.

Semi-permanent POS wordt gemaakt voor een tijdsgebonden gebruik, over het algemeen tussen drie maanden en een jaar. Voorbeelden hiervan zijn semi-permanente toonbankdisplays, vloerdisplays en on-shelf materialen.

Permanente materialen zijn bedoeld om permanent in de winkels te blijven, zoals winkelrekken en vaste winkelinrichtingen, waarop producten uitgestald kunnen worden.

Opdat ze de verhoopte levensduur doorstaan wordt permanent en semi-permanent POS gemaakt in stevige materialen, zoals metaal, kunststof en hout.

Datum: Juli 2020

Hebben de voordelen van POS materiaal uw interesse gewekt? Neem contact op met ons, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw product.

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het