POS materiaal: hoe je creatief agentschap briefen ? + checklist


10 vragen om de winkeluitdaging van uw merk aan te pakkenO

m winkelbezoekers te verleiden tot aankoop van uw merk of product, kunt u ervoor kiezen om gebruik te maken van POS materiaal of display (point of sale, point of purchase, POP, instore, instore).

Ze onder­scheiden uw merk en product van con­currerend aanbod, sturen aankoop­beslissingen en stimuleren verkoop. Of ze kunnen een probleem van product­presentatie oplossen.

Volgens een recente barometer beschouwen consumenten ze als de meest nuttige, de meest stimulerende, de meest overtuigende en de minst op­dringerige vorm van reclame. Winkel­reclame wordt gewaardeerd en heeft de grootste impact (2e plaats na Tv-reclame).

10 vragen om de winkeluitdaging van uw merk aan te pakkenEr bestaan talrijke mogelijkheden. De verbeelding van uw POS producent is wellicht de enige beperking. Het is belangrijk uw POS materiaal of display aan te passen: om uw merk en aanbod her­kenbaar te maken, om een emotionele band met winkelbezoekers te creëren, ... Als uw aanbod uit­blinkt in winkels, krijgt u concurrentie­voordeel door de aan­koop van uw artikelen aan­genaam, spannend of ge­makkelijk te maken.

Uw creatie briefing is uw eerste stap om uw winkeluitdaging te winnen. Hier zijn 10 elementen waarin uw POS producent geïnteresseerd zal zijn:

  • Uw merk, uw activiteiten en uw artikel. Wat maakt uw product bijzonder, of onderscheidend? Hoe kan de consument er het beste uit halen? Voor welk verhaal staat u, wat doet u en wat doet u niet - eenvoudig en duidelijk.
  • Context & geschiedenis: evaluatie, sterke en beperkingen van bestaande POS materialen, speelterrein voor nieuwe ideeën, innovaties of merchandising ... welk probleem probeert u op te lossen?
  • Identificatie van uw doelgroep + Wat wilt u dat winkelbezoekers doen? Op welke winkelformule of -formaat richt u zich? Welke winkelafdeling of locatie wordt beoogd?
  • Marketing- en communicatiedoelstellingen en gewenste voordelen. Moet het materiaal verkoop of marktaandeel stimuleren ? Aankoopgedrag sturen ? Zichtbaarheid verhogen? Promoties overbrengen? Merkherkenning opbouwen of informatie overbrengen? Wat is de belangrijkste boodschap die shoppers moeten waarnemen en begrijpen? Worden andere media overwogen? Is de boodschap herkenbaar voor winkelbezoekers?
  • Vorm: communicatie of display materiaal, toonbank, vloer- of etalage display, vaste installatiess, eiland, muur of lijn opstelling, opvallen op het winkelschap of op de winkelvoer ? 1st of 2nd placement, cross-merchandising, theatralisatie, gondelhoofd, corner, shop-in-shop, glorifier, merchandising oplossingen … de mogelijkheden zijn legio. Hier verduidelijken we enkele van de belangrijkste mogelijkheden.
  • Levensduur: Hoe lang zal het materiaal wellicht gebruikt worden ?
  • Merchandising: displays worden wellicht ontworpen om een item of een assortiment uit te stallen - afmetingen van de items en assortiment, aantal facings en stock, indeling en organisatie, …. Welke elementen zijn beschikbaar (producten, lay-out en planogram, communicatie materialen zoals foto's, logo's, ….)? De basisregels van merchandising kunnen u hierbij inspireren.
  • Eventuele voorwaarden met betrekking tot materiaalgebruik, winkel context, logistics en dispatch, onderhoud, levenscyclus? Technische of esthetische voorwaarden in verband met het merk? Voorwaarden naar aanleing van eerdere slechte ervaringen?
  • Budget & hoeveelheden. Zijn de hoeveelheden eenmalig? Worden meerdere series overwogen?
  • Deadlines en verwachte resultaten voor de volgende stappen (ideatie, creatie, industrieel ontwerp, prototype, productie). Kritische afspraken die in aanmerking moeten worden genomen (events, presentaties, conferenties, beurzen, andere media, ….).

Voor de ontwikkeling van POS materialen is het essentieel het projectkader intern af te toetsen. De marketingafdeling zorgt voor een coherente communicatie. De financiële afdeling zal u een beter inzicht geven over het budget dat aan het project wordt toegewezen. De verkoopafdeling kan de operationele voorwaarden van de winkelcontext opleggen. Ten slotte kunnen aankopers helpen vertrouwen te creëren rond kwaliteit, opvolging en uitvoering.

Datum: 15 jan 2018

Heeft u een project gepland? We helpen u graag met de ontwikkeling van uw volgende POS-materiaal, van uw commerciële meubels of van innovatieve merchandising-oplossingen. Neem contact op om te profiteren van onze expertise en onze 20 jaar ervaring!

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het