POP of POS, wat is het verschil ?
Waarom is het belangrijk voor uw instore communicatie?


Ze klinken gelijk en ze hebben best wel wat overeenkomsten. Daarom worden beide afkortingen regelmatig door elkaar gebruikt.

POP (point of purchase) verwijst naar de locatie in de winkel waar de consument besluit een product te onderzoeken en te overwegen het aan te kopen. Bv. in de snoep afdeling kiest een winkelbezoeker een chocoladereep uit het aanbod op de winkelrekken en legt hem in haar winkelmandje.

POS (point of sale, verkooppunt) verwijst naar de locatie waar de klant het laatste deel van haar aankoop afrondt. Bij de kassa, ook wel check-out genoemd, berekent de supermarkt het verschuldigde bedrag voor de chocoladereep en geeft aan welke mogelijkheden ze heeft om te betalen. De aankoop wordt omgezet in een verkoop, waarna de klant bedankt wordt voor haar bezoek.

Welk belang heeft het verschil voor instore communicatie?

Effectieve instore communicatie strategieën worden zorgvuldig gepland op basis van inzichten over de doelshopper, wat haar gedrag is in de winkel en hoe (en waar) ze best te beïnvloeden is.

POP communicatie spreekt de winkelbezoeker aan die zich door de winkelgangen haast op zoek naar wat ze in gedachten heeft om haar noden te lenigen. Je kan POP communicatie terugvinden op het winkelrek, de primary product placement. Er bestaan talrijke goede oplossingen om de vindbaarheid van een product op zijn thuisbasis te bevorderen. Het beste POP materiaal, zoals een schapstopper of winkelrek inrichting, slaagt erin de gehaaste shopper te doen afremmen (en stoppen) bij de locatie van het product (en te verleiden tot aankoop).

POP communicatie kan ook second placement voor een product creëren. Los van de vaste winkelinrichting, spreekt een vrijstaand meubel, zoals een display materiaal, de klant aan, een subtiele maar uiterst effectieve manier om het aanbod te bevorderen. In dit geval is de POP-zone de hele winkelvloer. Je vindt dit POP materiaal zowat overal in de winkel, bij voorkeur in de meest populaire winkelgangen. Merken gebruiken ze graag omdat ze de ingenomen ruimte en de zichtbaarheid van een product verhogen. Retail gebruikt ze graag omdat de meest creatieve de verkoopruimte dynamisch en spannend houden, en de routine van de klant kunnen doorbreken.

Uit onderzoek blijkt de schapelasticiteit rond gemiddeld 17% à 20% ligt. Met andere woorden, als de schapruimte voor een product verdubbelt, zal de vraag met gemiddeld 17% à 20% stijgen, met hoger schaprendement voor impulsgevoelige items Naast een aantal andere voordelen, hangt de rendabiliteit van POP materiaal af van de mate waarin het de klant bij de les houdt, de mate waarin het merk erin slaagt impulsieve of latente behoeften te activeren en de reactie op extra zichtbaarheid en ingenomen ruimte.

→ Uit onderzoeken blijkt de schapelasticiteit rond gemiddeld 0.17 tot 0.20 ligt. Met andere woorden, als de gereserveerde schapruimte verdubbelt zal de vraag gemiddeld met 17 tot 20% stijgen, met hoger schaprendement voor impulsgevoelige items. De schapselasticiteit is sterker bij verhoging dan bij verlaging van de toegewezen ruimte!

Pilotes PLV is gespecialiseerd in realisatie van check-out winkelrekken
Pilotes PLV is gespecialiseerd in realisatie van check-out winkelrekken

POS communicatie (s!) ambieert het engagement met producten in de zone waar de aankoop afgerekend wordt, de laatste stap van de shopping journey. Terwijl elke klant slecht een fractie van een winkel bezoekt (gemiddeld 20% à 30% in supermarkten), is de kassa de meest populaire locatie van elke winkel.

Na ongeveer 2/3 van haar winkelbezoek is de klant het meest gevoelig voor makkelijke verwenaankopen (snack, drankje, tijdschrift, gadget, ...). De meesten onder ons zijn (cognitief of fysiek) moe, we beschouwen winkelen als een karwei, tot slot verdienen we een beloning, toch? Geen wonder dus dat op weg naar de kassa (of op een toonbankdisplay) allerhande kleine items als impulsaankopen aangeboden worden. Het aanbod is snel en direct ... eventuele negatieve gevolgen van een onzorgvuldige aankoop vallen best mee.

Omdat het altijd druk is aan de kassa, draait alles rond snelle keuze en zichtbaarheid. Vandaag is dat een pittige uitdaging nu de consument die wacht bij de kassa volledig ingenomen is door het kleine beeldscherm in zijn hand - helaas voor de industrie die goed garen spint bij impulsaankoop in deze zone.

Omdat iedereen best het begin en het einde van een ervaring herinnert, besteedt retail veel aandacht aan een vlekkeloze afloop van het winkelbezoek, ook omtrent productaanbod, presentatie en imago.

Volledigheidshalve vermelden we dat POS ook gebruikt wordt voor diverse check-out technologieën, zoals kassa- en betaalsystemen.

In het domein van de marketing wordt POS en POP door elkaar gebruikt, met een neiging naar POS in het Nederlands.

Datum: Sept. 2020

Bent u geïnteresseerd in de voordelen van instore communicatie? Contacteer ons vandaag, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk.

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het