De 12 beste soorten display in retail
Uitleg, voorbeelden en tips


I

n het vakgebied van in-store of trade marketing wordt veel aandacht en energie besteed aan de creatie en het design van de meest geschikte retail displays. Omdat effectieve productpresentaties kunnen helpen steun van de retail te verkrijgen en vanwege hun diversiteit, is het van belang te weten welke de mogelijkheden zijn en hoe ze best gebruikt worden om omzet te verhogen.

De sleutel tot een effectieve display? 100% maatwerk, want er zijn vele goede oplossingen aangepast aan elke context. Van toonbank- tot schapmaterialen, het potentiële rendement van POS investeringen is de moeite waard! De effectiviteit hangt niet noodzakelijk af van hoe spectaculair ze zijn - zelfs de eenvoudigste displays kunnen de verkoop merkelijk verhogen, zolang ze ontwikkeld worden vanuit een consistente merchandising en winkelcommunicatie strategie.

In dit artikel gaan we verder in op de mogelijkheden binnen twee soorten: vrijstaande POS displays en vaste winkelrekken, die regelmatig in de verschillende categorieën van de FMCG industrie gebruikt worden.

POS display - uitleg en voorbeelden

Een POS display, ook wel bekend als een point-of-sale display, is elke vrijstaand productpresentatie oplossing die de aandacht vestigt op een merk, een product of een assortiment. Ze staan disruptief en los van de vaste winkelinstallaties. Ze plaatsen producten zichtbaar en toegangelijk in het midden van de winkelgangen of doorheen de hele winkel. Een POS display wordt op maat gemaakt zodat het volledig aansluit bij de producten en het merk.

1. Vloerdisplays

Een vloerdisplay, afgevuld met consumptieartikelen, verhoogt de zichtbaarheid en de presentatie van een assortiment op het moment van de waarheid. Met opvallende vormen, grafische beelden en origineel materiaalgebruik zien ze er aanlokkelijk uit met de producten netjes en georganiseerd uitgestald op legplanken of opgehangen aan blisterhaken.

Vloerdisplay 'My spirits corner'
Eindejaar selectie sterke dranken
Display stand voor chocolade merk
Houten display voor een koekjes merk

2. Eilanddisplays

Een eilanddisplay is een vrijstaand presentatiemateriaal dat vanuit elke richting toegankelijk is. Dit zijn krachtige displays die de looproute van winkelend publiek kunnen doorbreken. Ze bevinden zich overal in de winkel waar open ruimte is.

Eilanddisplay voor een superfood merk
Draaimolen voor geschenkboxen
Compacte display voor kauwgom
4-zijdige display voor sterkedranken

3. Vitrinekasten

Een vitrinekast is een soort vrijstaande display die aan alle kanten afgesloten wordt door glas of doorzichtig kunststoffen vensters. Zo beschermen ze de meest waardevolle items van direct contact met winkelend publiek. Om toegang te krijgen tot de producten kan het zijn dat shoppers een winkelmedewerker aanspreken die het artikel voor hen uit de vitrinekast haalt. Vanwege hun veiligheid zullen diefstalgevoelige artikelen uit het hogere segment vaak hun weg vinden naar deze displays.

Bi-color vitrinekast voor een telecom merk
Showcase verjaardag collectie
Vitrinekast voor vape collectie
Display voor een elektronica merk

4. Glorifiers

Merken kunnen originele glorifiers ontwikkelen om één of enkele producten op een aparte manier te presenteren. Met een driedimensionale visuele ervaring, die tegelijkertijd aantrekkelijk en informatief kan zijn, vormen glorifiers het perfecte decor om het product in scène te zetten, onbeperkt in vorm, kleur en materiaalgebruik. Omdat een glorifier alleen bedoeld is om de kwaliteit of eigenschappen van een artikel op theatrale wijze uit te dragen, vinden shoppers het product terug op het schap.

De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van glorifiers

5. Toonbankdisplays

Een toonbankdisplay is een opvallende, vrijstaande presentatie op een toonbank of een tafel, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden aangeboden. Met zijn compacte ontwerp kan de toonbankdisplay de meest strategische locatie in de winkel innemen.

Ze kunnen gebruikt worden als productdisplay voor de presentatie van producten, maar zijn ook goed bruikbaar als presentatiedisplay voor een merk.

Toonbankdisplay voor snoep
Toonbank presentatie voor brillen
Toonbankdisplay voor pleisters
Toonbankdisplay voor voedingssupplementen

6. Etalages

Etalage animaties worden opgesteld in de uitstalramen van winkels. Ze kunnen potentiële klanten verleiden om binnen te komen en een kijkje te nemen. Als u de kans krijgt om een etalage voor uw product in te zetten, is het noodzakelijk om een visueel aantrekkelijk ontwerp te creëren dat niet alleen uw merk of uw product uitdraagt, maar ook de detailhandel.

Kerstvitrine voor een beauty retailer
Kerstvitrine voor een chocolade merk
Vitrine animatie voor een beauty retailer
Valentijn vitrine animatie voor een chocolade merk

7. Gondels

Een vrijstaande gondel is een één- tot vierzijdige, hoog of laag winkelrek die in grotere, meer open ruimtes van een winkel ingezet worden. Bedoeld om meerdere items zo lang als nodig te presenteren, kunnen ze verstelbare planken. Zo zijn ze aanpasbaar voor producten van verschillende afmetingen.

Meestal worden ze in metaal uitgevoerd. Er zijn tal van mogelijkheden om de omzet te bevorderen door middel van opvallende beelden, lay-out, design, kleuren, LED en materiaalgebruik. Talrijke accessoires kunnen interactie met het gamma vlekkeloos laten verlopen.

Gondel voor een beauty assortiment
Gondel voor een bad & beauty set
Gondel voor een nagellak merk
Check-out gondel

Winkelrekken – uitleg en voorbeelden

Een van de belangrijkste factoren van succesvolle winkels is de impact die hun vaste winkelstellingen hebben op winkelbezoekers, een subtiel spel van verleiding en conversatie. Over elk detail is nagedacht. Door de aangename sfeer en een overzichtelijke indeling komen klanten vaker terug ... of blijven ze langer hangen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende mogelijkheden voor merken om hun assortimenten extra te laten opvallen:

8. Winkelrekken

Winkelstellingen worden gebruikt om producten uit te stallen en om voorraden op te slaan. Ze worden stevig opgebouwd met stalen profielen waarop verstelbare legborden bevestigd worden. Vaak worden ze voorzien van een groot draagvermogen.

Enkel- of dubbelzijdig, deze vaste opslagsystemen worden gebruikt om het winkelgebied in gangen te organiseren en de looproutes uit te tekenen. Ze zien er verzorgd uit en organiseren het aanbod overzichtelijk en geordend op diverse accessoires, zoals schappen, blisterhaken, manden ... Ze kunnen voorzien worden van merchandising accessoires die toestaan met shoppers te communiceren, koopwaar in te delen in vakken, tijdswinst te realiseren bij het aanvullen, …

(Gerelateerd artikel: De beste materialen om winkelrekken te animeren: uitleg en voorbeelden.)

Vaak worden winkelrekken aangepast aan de kooppraktijken van een categorie of een assortiment. Deze oefening biedt de gelegenheid om te innoveren met opvallende esthetiek, vormen, LED en materiaalgebruik, grafische beelden, lay-out en vooral, een vlekkeloze interactie met de uitgestalde artikelen. In plaats van standaard stellingen, kunnen merken op maat gemaakte, dynamische shop-in-shops ontwikkelen, die een efficiënter gebruik van de toegekende ruimte en een uitzonderlijke winkelbeleving voor hun klanten ondersteunen.

Op maat gemaakt winkelrek voor kruiden
Retail winkelrek voor cosmetica gamma
Gum shop-in-shop
Custom winkelrek voor home fragrance

9. Kopstellingen

Een kopstelling wordt geplaatst aan de uiteinden van de winkelrekken, op het einde dus van een winkelgang. Omdat de winkelbezoeker er langs gaat als hij van de ene naar de andere winkelgang gaat, bieden ze een uitstekende locatie voor extra-zichtbaarheid - en het winkelend publiek dat door de hoofdgang (fast track) loopt, kan producten zien zonder in de winkelgang hoeven te gaan. Een toplocatie dus! Kopstellingen zijn stevige eenzijdige winkelrekken, die vaak zware lasten zo lang als nodig kunnen dragen.

Kopstelling voor een chocolade merk
Generieke kopstelling (aanpasbaar)
'Tornado' endcap for a chewing gum brand
Gondelhoofd voor een chocolade merk

10. On-shelf display

Dit zijn alle productpresentatie materialen op het winkelschap. Zij benutten ten volle de toegewezen ruimte voor extra-zichtbaarheid, voegen grafische beelden toe om met shoppers te communiceren, om een productinnovatie of een promotie uit te dragen. Of ze kunnen winkelbezoekers oriënteren door assortimenten in te delen. On-shelf trays, casettes en lijsten worden gebruikt om de visuele monotonie van winkelrekken te doorbreken.

On-shelf materiaal voor een koekjes merk
On-shelf display voor matcha thee
On-shelf lijst voor apero-spreads
On-shelf tray voor een parfum merk

11. Shelf stopper

Dit zijn materialen die haaks op de schappen geplaatst worden. Ze doorbreken de monotonie van het schap en zorgen ervoor dat de locatie van een product in de schijnwerpers komt te staan. Een shelf stopper, ook gekend als een shelf talker of een schap stopper, kunnen shopper naar de locatie verleiden en informeren over de voordelen van een product.

(Gerelateerd artikel: 5 tips om op te vallen op het winkelrek met een schapstopper)

Schapstopper voor sterkedranken
Shelftalker voor sterkedranken
Schapstopper voor sterkedranken
Verlichte shelf stopper voor sterkedranken

12. Sidekick displays

Ook wel een power wing of een sidecap genoemd, sidekick displays zijn kleine POS materialen die het gebruik van de winkelruimte kunnen optimaliseren. Ze worden met beugels of magneten vastgehecht aan winkelrekken. Ze bieden de mogelijkheid om het product snel op de winkelrekken te krijgen of ze voegen extra facings toe bovenop de primaire plaatsing, bij voorkeur in populaire winkelgangen of nabij de kassa.

Ze kunnen producten samen brengen die wellicht samen geconsumeerd worden (cross-merchandising). De shopper hoeft niet van gangpad te veranderen om bij elkaar horende producten te vinden.

Power wing voor een kauwgom merk
Sidekick voor chocolade repen
Cross-merchandising wing voor wasverzachter
Clip strip voor een chocolade merk



Hebben de voordelen van retail displays uw interesse gewekt? Neem nu contact op, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk en product.

Datum: Juli 2020

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het