De 12 meest effectieve soorten retail displays uitgelegd


I

n het vakgebied van trade marketing wordt veel aandacht en energie besteed aan de creatie en het design van de meest geschikte retail displays.

Omdat effectieve displays kunnen helpen steun van retailbedrijven te verkrijgen en vanwege hun diversiteit, is het van belang te weten welke de mogelijkheden zijn en hoe ze best gebruikt worden om omzet te verhogen.


De sleutel tot een effectieve retail display? 100% maatwerk, want er zijn vele goede oplossingen aangepast aan elke context. Van on-shelf materialen tot winkelrekken, het potentiële rendement van uw POS investeringen is de moeite waard! De effectiviteit hangt niet noodzakelijk af van hoe spectaculair ze zijn - zelfs de eenvoudigste displays kunnen de verkoop merkelijk verhogen, zolang ze ontwikkeld worden vanuit een consistente merchandising strategie.

In dit artikel geven we eerst een definitie van retail displays en hoe ze passen binnen een marketing en communicatie strategie. Vervolgens gaan we verder in op de mogelijkheden binnen twee soorten: vrijstaande POS displays en vaste winkelrekken, die regelmatig in de verschillende categorieën van consumptiegoederen gebruikt worden.

Retail display – een definitie

Een retail display wordt in de fysieke verkoopruimten (point of sale, POS, point of purchase, POP, instore) van retailbedrijven gebruikt om artikels te presenteren aan winkelbezoekers en om verkoop te bevorderen. Trade marketing of merchandising strategieën richten zich onder meer op de vormgeving en de communicatie doelstellingen van retail displays. Vaak zijn ze de eerste ontmoeting tussen merk of product, en consument.

Elke merkfabrikant die consumptiegoederen via retailbedrijven verkoopt maakt gebruik van retail displays. Merchandising specialisten zijn meestal degenen die ze ontwerpen en uitvoeren, bijvoorbeeld bij de lancering van een product, een innovatie of een promotie. Ze zorgen ervoor dat ze aangepast zijn aan het productassortiment en probleemloos de verhoopte gebruiksduur doorstaan.

Vaak zal een consument via andere media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, mailings of e-mailings, catalogus, etc.) een reclameboodschap opgepikt hebben. Eenmaal in de winkel neemt de retail display de communicatie over: de aanwezigheid van het POS materiaal stimuleert het geheugen van de consument en verleidt hem naar de locatie van het product, bewust of onbewust.

Gezien het hoog aantal referenties is de zichtbaarheid van consumentenartikelen op winkelschappen van grootwarenhuizen laag. Als een winkelbezoeker een product niet ziet, koopt hij het per definitie niet. Extra aandacht vestigen op producten is dus de eerste doelstelling van een retail display. Tenslotte worden daar vandaag nog ruim 70% van de aankoopbeslissingen genomen, vaak onbewust gestuurd en op emotionele gronden.

POS display - uitleg en voorbeelden

Een POS display, ook wel bekend als een point of sale, point of purchase of instore display, is elke vrijstaand communicatie oplossing die de aandacht vestigt op een merk, een product of een assortiment. Ze staan los van de vaste winkelinstallaties, zoals winkelrekken, en plaatsen producten zichtbaar in het midden van de winkelgangen of doorheen de hele winkel, disruptief in het zicht van winkelbezoekers. Een POS display wordt op maat gemaakt zodat ze volledig aansluiten bij de producten of het merk, en opvallen op de winkelvloer.

1. Vloerdisplays

Een vloerdisplay, afgevuld met consumptieartikelen, verhoogt de zichtbaarheid en de presentatie van een assortiment op het moment van de waarheid. Met opvallende vormen, grafische beelden en origineel materiaalgebruik, zien ze er aanlokkelijk uit, met de producten netjes en georganiseerd uitgestald op legplanken of opgehangen aan blisterhaken.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van vloerdisplays





2. Eilanddisplays

Een eilanddisplay is een vrijstaand presentatiemateriaal dat vanuit elke richting toegankelijk is. Dit zijn krachtige displays die de looproute van winkelend publiek kunnen doorbreken. Ze bevinden zich overal in de winkel waar open ruimte is.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van eiland displays

3. Vitrinekasten

Een vitrinekast is een soort vrijstaande display die aan alle kanten afgesloten wordt door glas of doorzichtig kunststoffen vensters. Zo beschermen ze de meest waardevolle items van direct contact met winkelend publiek. Om toegang te krijgen tot de producten kan het zijn dat shoppers een winkelmedewerker aanspreken die het artikel voor hen uit de vitrinekast haalt. Vanwege hun veiligheid zullen diefstalgevoelige artikelen uit het hogere segment vaak hun weg vinden naar deze displays.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van vitrinekasten

4. Glorifiers

Merken kunnen originele glorifiers ontwikkelen om één of enkele producten op een aparte manier te presenteren. Met een driedimensionale visuele ervaring, die tegelijkertijd aantrekkelijk en informatief kan zijn, vormen glorifiers het perfecte decor om het product in scène te zetten, onbeperkt in vorm, kleur en materiaalgebruik. Omdat een glorifier alleen bedoeld is om de kwaliteit of eigenschappen van een artikel op theatrale wijze uit te dragen, vinden shoppers het product terug op het schap.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van glorifiers

5. Toonbankdisplays

Een toonbankdisplay is een opvallende, vrijstaande presentatie op een toonbank of een tafel, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden aangeboden. Met zijn compacte ontwerp kan de toonbankdisplay de meest strategische locatie in de winkel innemen.

Ze kunnen gebruikt worden als productdisplay voor de presentatie van producten, maar zijn ook goed bruikbaar als presentatiedisplay voor een merk.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van toonbankdisplays

6. Etalages

Etalage animaties worden opgesteld in de uitstalramen van winkels om potentiële klanten te verleiden om binnen te komen en een kijkje te nemen. Als u de kans krijgt om een etalage voor uw product in te zetten, is het noodzakelijk om een visueel aantrekkelijk ontwerp te creëren dat niet alleen uw merk of uw product uitdraagt, maar ook de detailhandel.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van etalages

7. Gondels

Een vrijstaande gondel is een één- tot vierzijdige, hoog of laag winkelrek die in grotere, meer open ruimtes van een winkel ingezet worden. Bedoeld om zwaardere items zo lang als nodig te presenteren, kunnen ze verstelbare planken hebben waardoor ze aanpasbaar zijn voor producten van verschillende grootte.

Meestal worden ze in metaal uitgevoerd, en er zijn tal van mogelijkheden om de omzet te bevorderen door middel van opvallende grafische beelden, lay-out, design, kleuren, licht en accenten. Talrijke accessoires zijn mogelijk om interactie met het gamma vlekkeloos te laten verlopen.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van gondels

Winkelrekken – uitleg en voorbeelden

Een van de belangrijkste factoren van succesvolle winkels is de impact die hun vaste winkelstellingen hebben op winkelbezoekers, een subtiel spel van verleiding en conversatie. Over elk detail is nagedacht. Door de aangename sfeer en een overzichtelijke indeling komen klanten vaker terug ... of blijven ze langer hangen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende mogelijkheden voor merkfabrikanten om hun assortimenten extra te laten opvallen:

8. Winkelrekken

Winkelstellingen worden gebruikt om producten uit te stallen en om voorraden op op te slaan. Ze worden stevig opgebouwd met stalen profielen waarop verstelbare planken, vaak voorzien van een hoog draagvermogen, bevestigd worden

Enkel- of dubbelzijdig, deze vaste opslagsystemen worden gebruikt om het winkelgebied in gangen te organiseren en de looproutes uit te tekenen. Ze zien er verzorgd uit en organiseren de koopwaar overzichtelijk en geordend op diverse merchandising accessoires, zoals schappen, blisterhaken, manden ... Ze kunnen voorzien worden van merchandising accessoires die toestaan met shoppers te communiceren, koopwaar in te delen in vakken, tijdswinst te realiseren bij het aanvullen, …

Vaak worden ze aangepast aan de bijzondere aankooppraktijken van een categorie of een assortiment. Deze oefening biedt de gelegenheid om te innoveren met opvallende esthetiek, vormen, licht en materiaalgebruik, grafische beelden, lay-out, organisatie en vooral, een probleemloze interactie met de uitgestalde artikelen. In plaats van standaard stellingen, kunnen merkfabrikanten op maat gemaakte, moderne, dynamische shop-in-shops ontwikkelen, die een efficiënter gebruik van de toegekende ruimte en een uitzonderlijke winkelbeleving voor hun klanten ondersteunen.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van winkelrekken

9. Kopstellingen

Een kopstelling wordt geplaatst aan de uiteinden van de legbordstellingen, op het einde dus van een winkelgang. Omdat het winkelend publiek erlangs gaat als het van de ene naar de andere winkelgang gaat, bieden ze een uitstekende locatie voor extra-zichtbaarheid - en het winkelend publiek dat door de hoofdgang loopt, kan producten zien zonder in de winkelgang hoeven te gaan, wat een groot voordeel biedt. Net als bij winkelrekken zijn kopstellingen stevige eenzijdige winkelrekken, die vaak ook zware lasten kunnen dragen.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van kopstellingen

10. On-shelf display

Dit zijn alle productpresentatie materialen op het winkelschap. Zij bennutten ten volle de toegewezen ruimte voor extra-zichtbaarheid, voegen grafische beelden toe om met shoppers te communiceren, om een productinnovatie of een promotie uit te dragen, of kunnen winkelbezoekers ortiënteren door assortimenten in te delen. On-shelf trays, casettes en frames zijn on-shelf display die worden gebruikt om de visuele monotonie van winkelrekken te doorbreken.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van schap displays

11. Schapstoppers

Dit zijn materialen die haaks op de schappen geplaatst worden. Ze doorbreken de monotonie van het schap en zorgen ervoor dat de locatie van een product in de schijnwerpers komt te staan. Schapstoppers kunnen shopper naar de locatie verleiden en informeren over de voordelen van een product.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van schapstoppers

12. Wing of sidekick displays

Displays met beperkte voetafdruk kunnnen met beugels of magneten bevestigd worden vooraan op de legplanken of aan de profielen van winkelrekken, vaak op de zijkant van een kopstelling. Het gebruik van sidekick displays biedt de mogelijkheid om nieuwe producten op de winkelrekken te krijgen, om de primaire plaatsing uit te breiden of om een aantal extra facings toe te voegen aan het aantal toegewezen referenties op het winkelschap.

Ze zijn ook ideaal voor cross-merchandising, omdat ze producten kunnen samen brengen die wellicht samen geconsumeerd worden. De shopper hoeft niet meer van gangpad te veranderen om bij elkaar horende producten te vinden.
De 12 meest effectieve retail displays uitgelegd, voorbeelden van wing displays

Hebben de voordelen van retail display uw interesse gewekt? Neem nu contact op, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk en product.

Datum: Juli 2020

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het