Hoe schrijft u een creatieve briefing
voor een POS display materiaal?
+ checklist

oint of sale marketing (POS, point of purchase, instore, …) omvat alle tools en oplossingen die marketers in winkels inzetten om de commerciële doeltreffendheid van hun aanbod te vergroten … door de koopbereidheid van prospects en klanten te bevorderen, door conversie te verhogen, door merkvoorkeur op te bouwen ...
Voor je verder gaat
Door verbeelding aan industriële knowhow te koppelen, creëert en maakt PILOTES permanente en multi-materiaal point-of-sale oplossingen en meubilair, 100% op maat van de unieke, in-store of merchandising opportuniteiten en uitdagingen van merkfabrikanten en retailbedrijven. Door het productaanbod doeltreffend en eenvoudig te sublimeren, bevorderen we zichtbaarheid, aantrekkelijkheid en verkoop. Als familiebedrijf sinds 1996, bieden we tegelijk sterke ecologische en maatschappelijke meerwaarden.
Een creatieve oplossing vereist een goede briefing
Volgens een recente barometer van POPAI beschouwen consumenten POS materialen als de meest nuttige, de meest stimulerende, de meest overtuigende en de minst opdringerige vorm van reclame. Ze brengen de producten onder hun aandacht, begeleiden hun aankoopbeslissingen en bevorderen aankoop.
POS materialen zijn per definitie contextuele oplossingen. Er bestaan talrijke mogelijkheden. Ze worden gebruikt op de vloer, op een toonbank, voor de kassa's, op of aan de winkelrekken, … in de hoofdgang, in de kassazone of zelfs in de winkeletalage...
De verbeelding van uw POS partner is wellicht de enige beperking. Hij kan u aangepaste oplossingen ontwikkelen, 100% op-maat en relevant voor uw doelstellingen:

- de aantrekkelijkheid van uw merk bevorderen,
- de aandacht en de presentatie van uw producten verbeteren,
- het onderscheiden van een concurrende aanbod,
- de kernboodschap overbrengen op het moment van de waarheid,
- winkelbezoekers onderdompelen in uw merkverhaal,
- of de toegewezen ruimte voor uw producten optimaliseren.
Het juiste gebruik van deze oplossingen is dus een toegevoegde waarde voor uw merk die niet mag worden onderschat.
Elk project, of het nu marketing is of niet, moet worden voorbereid. Daarom worden de eisen en wensen voor het project best op papier gezet. De hoeksteen van elk POS materiaal, een creatieve oplossing, vereist een goede briefing, de noodzakelijke stap aan het begin van het project! Een goede briefing maken is niet makkelijk, maar door het speelveld voor uw POS-partner nauwkeurig af te bakenen, bespaart u tijd, energie en een hoop teleurstellingen.
De onderdelen van de POS briefing: een checklist
- Situatie en achtergrond. Beschrijf wie jullie zijn: organisatie, activiteiten en aanbod. Wat maakt uw product bijzonder? Hoe kan de consument er het beste uit halen? Beschrijf uw merkidentiteit, de kernboodschap, uw waarden, positionering en concurrenten. Specifieer het grafische universum van uw merk: logo, beelden, grafische codes, ...
- Benoem het probleem dat moet worden opgelost. Waar beginnen we? Vernieuwing van een bestaand display materiaal? Zo ja, evaluatie, sterke en beperkingen van het materiaal. Of, ontwerp van een nieuw materiaal? Waarom? Een nieuw product of merk? Op zoek naar een nieuw idee? Opportuniteiten of strategische richting voor dit nieuwe concept?
- Beschrijf tot wie uw aanbod zich richt: de primaire doelgroep, kenmerken en inzichten. Hoe bereikt u het doelpubliek? Welke is de plaats van verkoop of het soort winkel waar het materiaal zal ingezet worden (supermarkt, convenience, apotheek, boetiek, speciaalzaak, enz.). Aantal actieve verkooppunten? Welke winkelafdeling of locatie wordt beoogd?
- Definieer de gewenste doelstelling en voordeel. Informeren? De zichtbaarheid verhogen? Koopbereidheid stimuleren? Marktaandeel bevorderen? Klanten oriënteren? Welke is de kernboodschap die het doelpubliek moet waarnemen en begrijpen? Waarom moet de doelgroep uw kernboodschap (belofte) aannemen? Welke acties wilt u dat klanten ondernemen?
- Soort materiaal, grootte en vorm. Vloerdisplay, toonbankdisplay, eiland of wand display, winkeletalage, winkelstelling, commercieel meubilair, merchandising oplossing? 1e of 2e plaatsing? Cross-merchandising? Specificeer de plaats en de toegewezen ruimte op het verkooppunt.
- Levensduur van het display materiaal. Hoe lang zal het materiaal wellicht gebruikt worden? Gaat het om een eenmalig, tijdelijk, promotioneel, semipermanent of permanent POS materiaal?
- De hoeveelheid gepresenteerde producten en andere features. Beschrijf uw assortiment, de organisatie ervan. Specificeer uw planogram: aantal facings per niveau, voorraad per referentie, product afmetingen, gewicht, enz.
- Specifieer de operationele voorwaarden van de opdracht ivm. de winkelcontext, de logistiek (levering, verpakking, palletisatie, ...) of de implementatie in de winkel (assemblage, installatie, … ) Technische of esthetische eisen in verband met uw merk of producten. Geef aan welke materialen moeten worden vermeden of de voorkeur verdienen. Beschrijf eerdere successen of fouten, "ongelukkige" ervaringen bij een vorig project, of "trauma's".
- Bepaal de hoeveelheden en de kosten. Geef aan of het een "one shot"-project is. Of worden meerdere leveringen of productieseries overwogen? Het is raadzaam ook na te denken over de indirecte kosten.
- Timings: datum van levering, datum van plaatsing in de winkel, maar ook andere belangrijke deadlines (interne vergadering, beurzen, enz). Specifieke bijzondere verwachtingen voor het aanleveren van creaties, technische realisatie en offertes?
Voor de ontwikkeling van POS materialen is het aanbevolen het projectkader intern af te toetsen. De marketingafdeling zorgt voor een coherente communicatie. De financiële afdeling zal u een beter inzicht geven over het rendement en het budget dat aan het project wordt toegewezen. De verkoopafdeling kan de operationele voorwaarden van de winkelcontext opleggen. Ten slotte kunnen aankopers helpen vertrouwen te creëren rond kwaliteit, opvolging en uitvoering.
Het formuleren van uw POS briefing is nuttig om uw overwegingen te kaderen. Natuurlijk is iedere opdracht anders, maar deze checklist kan u wel helpen met het vooropstellen van doelstellingen en verwachtingen. Zo bereikt u samen de beste resultaten!
Datum: April 2021 — bh
Heeft u een project gepland? We helpen u graag met de ontwikkeling van uw volgende instore materiaal. Neem contact op om te profiteren van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!