10 tips om retail omzet te verhogen
met POS display


T

egenwoordig is de winkelervaring een spervuur van informatie die uit alle richtingen afgevuurd wordt op winkelend publiek. Merkfabrikanten die erin slagen voorbijlopende shoppers te laten afremmen om kennis te maken met hun producten, maximaliseren hun kansen op verkoop.

Als ze willen slagen moeten ze de kunst verstaan van het aan de man en vrouw brengen van hun producten op de winkelvloer. Hoe krijgen ze shoppers zover dat ze zich interesseren voor hun producten en ze uiteindelijk kopen? De redding ligt bij POS display (point of sale, point of purchase, POP, instore).

Maar laten we eerst definiëren wat POS display is.

Wat is POS display?

De point of sale wordt gedefinieerd als de fysieke ruimte waar consumenten kennis maken met consumentenartikelen. POS displays zelf zijn alle instore marketingmaterialen die los van de vaste winkelinrichting bestaan. Ze verstoren het looppad en het kijkgedrag door de aandacht te trekken van shoppers, in het midden van de winkelvloer of doorheen de winkel.

POS displays zijn belangrijke verkoopondersteunende materialen; ze laten een merk of product uitstijgen boven de drukte, verleiden of informeren, moedigen aan om het product te bestuderen en bevorderen zodoende de verkoop. Na een activatie blijven ze de verkoop verder bevorderen door de opgebouwde vertrouwensrelatie met de consument.

POS displays kunnen ook een winkel verfraaien. De beste brengen leven op de winkelvloer, die er daardoor boeiend en dynamisch uitziet; een win-winsituatie voor retail en de consumentengoederenindustrie.

Er zijn veel voordelen aan het gebruik van een POS display. Ze redden producten en merken van de relatieve anonimiteit van het winkelschap. Of ze verhogen het aantal facings op de winkelvloer. Daardoor vergroten ze de kans dat een shopper het product verkiest bovenop concurrerende aanbiedingen.

Een POS display is makkelijker aanpasbaar dan de vaste winkelrekken. Er zijn tal van mogelijkheden aangepast aan alle situaties. De enige beperking is ongetwijfeld de verbeeldingskracht van de POS ontwerpers, die ze 100% op maat ontwerpen en realiseren. Opdat ze maximaal omzet verhogen, moeten ze creatief, uniek en kwalitatief uitgevoerd worden.

Niet zeker hoe je dat moet doen? De volgende 10 tips helpen je bij het ontwerpen een krachtig POS display, waardoor je meer winst realiseert.

1. Help de retail om producten netjes te presenteren

In de fysieke winkel is een probleemloze koopervaring wellicht de belangrijkste uitdaging. Merkfabrikanten willen dat hun producten netjes en georganiseerd gepresenteerd worden in retailbedrijven, al zijn die laatste vaak beperkt in tijd en ruimte. Door hun producten samen met een POS display aan te bieden, kunnen merkfabrikanten opleggen hoe ze hun producten gepresenteerd willen, waardoor ze zowel zichzelf als de retailer tijd besparen, klanttevredenheid verhogen en uiteindelijk de omzet.

Dit geldt in het bijzonder voor afwijkende, kleine of instabiele verpakkingen. Ze vormen een risico dat er iets misgaat als het winkelend publiek hen bestudeert. De kans is groot dat shoppers geïrriteerd raken en weglopen zonder te kopen.

POS toonbankdisplay voor Loubsol sportbrillen
Retail winkelrek voor Cigalou kruiden
Gondelhoofd Sephora Formule X

2. Begrijp de doelgroep

Geen enkel POS display zal goed presteren als de doelgroep er zich niet in herkent. Door de doelgroep goed te definiëren, verliezen merkfabrikanten niet uit het oog wat ze verkopen. Wie heeft er baat bij het product? Hoe bevredigt het product de behoeften van de doelgroep? Het antwoord hierop hangt af van verschillende factoren - demografische, het type winkel waarin het display zal verschijnen en de afdeling in de winkel waar het geplaatst wordt

POS displays bieden de zeldzame mogelijkheid om marketinginspanningen te investeren bij de juiste mensen, diegenen die het product consumeren. Welke de doelgroep ook is, met een eenvoudige, duidelijke, samenhangende en herkenbare boodschap waarmee ze zich kan vereenzelvigen, zullen POS displays niet onopgemerkt blijven bij de doelgroep. Daartoe kunnen onder meer gedrukte beelden en grafische elementen gebruikt worden.

POS vloerdisplay Bergasol
POS materiaal Ridley
POS vloerdisplay Bibi

3. Ga voor de Wow!-factor

De realisatie van een POS display is de perfecte gelegenheid tot weergaloze creativiteit. Ze bieden de kans te innoveren met oogstrelende vormen en ontwerpen. Een POS display is tenslotte de uitdrukking van de verbeelding van een merk.

Een helder, gewaagd ontwerp zal de ogen van de klant sneller wekken. Gebruik grote, aantrekkelijke lettertypen die passen bij jouw product. Speel met heldere kleuren die niet kunnen worden genegeerd. Zorg er zonder enige twijfel voor dat jouw display opvalt ten opzichte van concurrent.

Neuhaus Valentijn animatie
POS gondelhoofd Hollywood tornado
Neuhaus Xmas animatie

4. Laat het knallen met een mix van materialen en licht

Materialen kunnen de ogen van shoppers klikken. Om eruit te springen in de jungle van winkels, span je creatieve spieren op en mix materialen; ze geven een POS display een dynamische, suggestieve of punchy look.

Een goed gekozen materiaalmix, afgestemd op de merkpositionering, kan zowel de rationele als de onbewuste, emotionele kant van consumenten aanspreken. Dat laatste is het belangrijkste. Of het product nu medium, high-end of luxe is, de keuze van de materialen, die relevant zijn voor het imago, zorgen voor een samenhangend beeld.

Heldere verlichting maakt POS displays extra aantrekkelijker. Gebruik LED's overal waar je denkt te kunnen profiteren van het extra duwtje in de rug.

Retail shop in shop Mondelez
POS materiaal Beka Lattoflex
POS vloerdisplay voor een whisky assortiment

5. Gebruik kleuren om op de radar van shoppers te verschijnen

Kleur is de ziel van POS displays. Ze helpen consumenten de producten te herkennen. Contrasten helpen hen de beelden en de communicaties van elkaar te onderscheiden. Het resultaat is dat de POS display de aandacht trekt, en interesse en verkoop stimuleert.

POS gondelhoofd Galler
POS vloerdisplay Lysopaine
POS toonbankdisplay Carambar

6. Gebruik video voor storytelling

POS displays bieden de unieke kans om rechtstreeks met winkelend publiek te communiceren. Vertel consumenten welke voordelen ze zullen hebben bij de aanschaf van het product. Wat maakt het aanbod onderscheidend? Hoe kunnen consumenten de producten gebruiken? Of hoe halen ze er de meeste waarde uit? Door beeldschermen te integreren op winkelrekken of in digitale POS displays, sturen merkfabrikanten als het ware een verkoper uit die aan elke shopper tegelijkertijd kan laten zien hoe een product werkt of hoe ze het product moeten gebruiken. Videobeelden van klanten die genieten van het product zoals bedoeld, geven extra vertrouwen tot aankoop.

Mixfader POS schapdisplay
Winkelschap animatie Boulanger
Ipad totem Sephora

7. Voeg digitale oplossingen toe

Hoewel winkels de plek bij uitstek blijven om producten volledig te ervaren, aan te raken en te voelen, kunnen digitale oplossingen de veranderende verwachtingen van een fysiek winkelbezoek beantwoorden. Digitale instore strategieën, samen met relevante geconnecteerde interactieve aanraakschermen, kunnen consumenten de juiste richting wijzen naar het aanbod dat het beste bij hun levensstijl past. Of ze kunnnen een aanbod animeren, adviseren over voordelen en features, om tenslotte, conversie en loyaliteit te verhogen.

Sinds ze toegankelijker geworden zijn, winnen touchtechnologieën aan populariteit. Moët Hennessy Diageo integreert een 22' touchscreen tablet op het schap van de "Whiskythèque" in super- en hypermarkten. Een interactieve bot begeleidt en oriënteert het winkelend publiek door een assortiment premium whisky's. Alle manipulaties worden geregistreerd en kunnen online opgehaald worden voor marktonderzoek.

8. Informeer en zorg voor een duidelijke structuur en groepering

Dit is essentieel voor presentaties van grotere assortimenten, vooral om "analyseverlamming" te voorkomen - het gevoel dat een shopper krijgt als de keuze overweldigend lijkt. De kans is groot dat de consument in de war of overbelast raakt en wegloopt zonder iets van een display te kopen.

Een overzichtelijk display ziet er niet alleen goed uit, het stelt de consumenten in staat om sneller te vinden wat ze nodig hebben. Structuur, groepering, informatieve en educatieve inhoud kunnen de koopervaring bevorderen, of kennis en vakmanschap uistralen. Hoe beter een POS display gestructureerd is, hoe loyaler consumenten zullen zijn ten overstaan van het assortiment. De klant is beter in staat om het juiste product in het schap te lokaliseren, terwijl hij geïnformeerd wordt over het gebruik en de gebruiksmomenten, en gerustgesteld wordt over de kwaliteit. Het is in de winkels dat deze verhalen verteld moeten worden.

Retail winkelrek animatie Barilla
Balterio Shop in Shop
Retail winkelrek voor make-up assortiment

9. "Testen doet kopen"

Een POS display kan consumenten in staat te stellen uw product in actie te zien of om het ter plaatse uit te proberen. Ze bevorderen het aanbod door klanten aan te moedigen te testen, proeven, ruiken, voelen of te proberen.

Deze mogelijkheid toont uw trots of sereniteit over uw aanbod. En de shopper kan zelf oordelen over de relevantie van uw aanbod. Door het aanbieden van een test kunnen potentiële kopers zich vertrouwd maken met het product, en de voordelen ervan begrijpen.

Dit betekent ook een win-win voor de industrie en de retail. Het voelen, proberen en testen van producten zijn de belangrijkste redenen voor de consument om naar de winkel te gaan. Retailers hebben dat begrepen: proberen is een belangrijk element van de koopervaring in vele categorieën. Hou er rekening mee dat consumenten niet urenlang willen leren hoe ze uw product moeten gebruiken... alles moet super gebruiksvriendelijk zijn!

POS toonbankdisplay voor degustatie
Beka wundercabinet
Make-up tester Pierre Ricaud

10. Plan en monitor instore implementatie

Instore implementatie transformeert visie en een cool idee van theorie naar realiteit. Bijzondere winkelbelevingen gebeuren niet toevallig, merken moeten ze creëren en ze tot in de kleinste details uitvoeren op de winkelvloer.

Hoe krijg je POS displays in winkels, zonder dat er onderdelen ontbreken? Communiceer jouw plan, timing en richtlijnen. Los vergissingen snel op. Zorg ervoor dat POS displays altijd netjes en goed afgevuld zijn. Evalueer de verkoop- en productpositionering om vernieuwende of populairdere artikelen in de kijker te zetten. Wat werkt ? Wat werkt niet? Bezoek winkels of gebruik audit- en merchandiseroplossingen om inzicht te krijgen in wat er op de winkelvloer gebeurt, zodat je er zeker van bent dat de displays goed en tijdig geïnstalleerd worden.



Hebben de voordelen van POS display uw interesse gewekt? Contacteer ons vandaag nog, we bespreken graag de mogelijkheden voor jouw product.

Datum: Juli 2020

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het