De 5 gouden regels voor een effectief POP-materiaal


Ook al bloeit de digitale detailhandel, een verkoopdisplay blijft het medium bij uitstek om in winkelruimtes artikelen onder de aandacht van winkelend publiek te brengen. Verkoopdisplays worden gewaardeerd door merkfabrikanten en de detailhandel om de verkoop te sturen of te stimuleren, om verkoopruimtes interessant en spannend te maken …

POP-materialen hebben een impact op consumenten op het beslissende moment van aankoop: meer dan één op de drie shoppers merkt ze op en wordt erdoor verleid. Door hun visuele impact, door verkoop de bevorderen en aankoop makkelijk te maken, leveren ze een belangrijke toegevoegde waarde op de plaats van verkoop.

Er bestaan drie hoofdtypen, die naast elkaar kunnen bestaan:

  • De toonbankdisplay: de ideale ondersteuning voor uw impulsartikelen op de kleinste verkoopruimte.
  • De vloerdisplay wordt rechtsreeks op de winkelvloer geplaatst en is de ideale ondersteuning om de verkoop van uw uitgebreid assortiment makkelijk te maken.
  • De schapdisplay grijpt de aandacht van winkelend publiek dat doorheen de gangen loopt.

Welke oplossing u ook verkiest, 5 (eenvoudige, maar essentiële) principes moeten worden gerespecteerd opdat uw POP-materiaal succesvol is.

1. Definieer de doelstellingen van uw project

Elk project heeft als doel binnen een bepaalde tijd iets nieuws van de grond te krijgen. Afhankelijk van de complexiteit, mag u zich verwachten aan een gemiddelde doorlooptijd van drie tot vier maanden voor installatie van een permanente verkoopdisplay op de winkelvloer. Reken op een periode van 2 tot 3 weken om ideeën uit te werken, te toetsen en aan te passen, 3 tot 4 weken voor technische uitwerking en realisatie van een prototype, en tenslotte circa minimum zes weken productie, waarna uw logistieke operaties aanvatten. Hoewel uw POP-partner u hierin kan bijstaan, is het van belang dat u als projectleider vastlegt hoe de gewenste oplossing eruit moet komen te zien: Promotioneel, tijdelijk of permanent? Vloer- of toonbank- of schap display ? Gewenst effect ? De 10-5-1-regel kan als basis dienen: op 10 meter afstand zal een display interesse genereren; op 5 meter afstand zal een display het aanbod verduidelijken; en op 1 meter afstand onderscheiden de uitgestalde artikelen zich merkelijk van concurrerend aanbod!

2. Focus op functionaliteit

Duidelijkheid en eenvoud brengen grotere effectiviteit ! Zonder uiteraard esthetiek uit het oog te verliezen, zijn praktische overwegingen belangrijker: afmetingen worden aangepast aan het winkelconcept, de afdeling en de plaats op de winkelvloer, in één oogopslag zichtbaar, leesbaar en begrijpelijk voor winkelend publiek ...

3. Betrek alle afdelingen in uw project

Bij de ontwikkeling van het ideale POP-materiaal is het essentieel om het project intern te delen! Product en trade marketing, financiën, aankoop en verkoopafdelingen.... ze zijn allemaal waardevolle bondgenoten in het creatieve proces en in de praktische uitvoering.

4. Uw artikel is de vedette van uw creatieve briefing

Elke creatief proces vangt aan met een degelijke, gecoördineerde creatieve briefing. Deze kan nooit te nauwkeurig zijn. Welke en hoeveel producten moeten uitgestald worden en aan welke prijzen worden ze aangeboden? Wat is het verhaal, de beloften, de waarden en het grafisch charter van uw merk? Hoewel ze kunnen evolueren, is het essentieel de planning, volumes en kosten voor creatie, productie, logistiek en installatie ...in de gaten te houden.

5. Coördineer levering en praktische operaties

Een succesvolle verkoopdisplay is een materiaal dat correct geïnstalleerd wordt op de winkelvloer! De laatste stap van uw POP-project, logistiek en winkeloperaties, moet zorgvuldig ingepland worden. Verzorgde, aangepaste verpakkingen zorgen voor een probleemloze logistiek. Detailhandelaars worden best vooraf ingelicht over het aantal pallets en het gewicht dat overgeslagen wordt, zodat ze voorbereidingen kunnen nemen voor de praktische organisatie en ontvangst op de winkelvloer. Idealiter wordt uw verkoop- of merchandising team betrokken bij het ontwerp van gebruiksinstructies en alle praktische afspraken voor een effectieve, succesvolle installatie van het materiaal.

Veel succes !

Datum: Mei 2019

Lees meer?

Volg ons laatste nieuws op sociale media

Referenties

Contacteer ons

We praten graag verder met u over de winkel uitdagingen van uw merk, over uw project of idee.

Adres

PILOTES (Brussels Office)
Cyriel Buyssestraat 11,
1800 Vilvoorde
U bericht werd verstuurd, dank u!
Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring
Ik begrijp het