Hoe succesvol colourblocking toepassen in visual merchandising?


Merchandising is een van de meeste effectieve verkoopbevorderende technieken die de visibiliteit van winkelaanbod verhogen. Merchandising transformeert consumenten in shoppers.

Kleur is de ziel van merchandising. Vandaag en niet alleen in de mode en accessoire categorie, hebben marketeers en merchandising professionals de succesvolle techniek van "colourblocking" geadopteerd. In dit artikel bekijken we hoe je deze techniek kunt gebruiken in presentaties om een assortiment te laten uitblinken en om consumenten een herkenbare visuele ervaring aan te bieden.

Ice Watch store window line-up Ice Watch line-up in de etalage

Wat is colourblocking?

Fjallraven Kanken instore line-upColourblocking verwijst oorspronkelijk naar het combineren van tegengestelde kleuren, zoals Piet Mondriaan deed in zijn schilderijen. Kastanjerood, okergeel, felpaars, appeltjesgroen … colourblocking combineert gedurfde en opvallende kleuren in een interessante en complementaire ervaring van kleurencontrasten. Het is een effectieve techniek waarmee merchandisers de concurrentie kunnen winnen om aandacht voor het aanbod dat ze uitstallen.

De basisprincipes van colourblocking:

Een kleurencirkel helpt om harmonie te behouden. De kleurencirkel is een abstracte organisatie van kleuren in een cirkel, en toont de relaties tussen de drie primaire kleuren - meestal rood, blauw en geel - en hun mengingen, de secundaire kleuren, tertiaire kleuren, etc.

KleurencirkelHet is belangrijk om rekening te houden met de seizoenen. We zijn geobsedeerd door het afstemmen van kleur op de seizoenen. In de winter geven we de voorkeur aan donkere kleuren. Zodra de lente door de wolken prikte, gooien we het roer om met een nieuwe, feller gekleurde stijl voor het nieuwe seizoen. Kleuren zijn wellicht essentieel zijn voor de mode-industrie, maar alle categorieën worden beïnvloed door macro kleuren trends.

Navigatie: Vermits de meeste consumenten van links naar rechts navigeren, plaats je producten in de winter van links naar rechts van het donker naar licht. Plaats de kleuren omgekeerd bij het wisselen van het seizoen, waardoor de presentatie natuurlijker aanvoelt in de zomer. Plaats donkere kleuren onderaan en fellere kleuren bovenaan.

Jott (Just over the top) line-up Kleuren hebben een impact op onze emoties en dat komt deels door de associaties die we leggen tussen kleuren en gevoelens. In de competitieve retail omgeving zullen consumenten niet per se bij jou kopen omdat je een geweldig assortiment hebt dat tegen een redelijke prijs aan hun behoeften voldoet. Consumenten kunnen een krachtige emotionele band vormen met de spullen die ze tegenkomen. Kleur is de meest directe manier om de emoties van consumenten en hun winkelgedrag te beïnvloeden. Kleur tracht niet alleen de aandacht van consument te grijpen, het is één van de bouwstenen van de enscenering en kan diverse gevoelens inspireren: blauwe tot groene kleuren zorgen voor rust, terwijl warme kleuren opwinding veroorzaken.

Waarom colourblocking gebruiken in merchandising ?

Galler line-upDe aandacht van consumenten is meer dan ooit gefragmenteerd. Succesvolle merchandising professionals weten dat het winkelend publiek zich aanbiedt in een context van een hevige concurrentiestrijd om aandacht. Elke winkel, elke afdeling, elk artikel moet vechten om aandacht. De kans is groot dat een consument stopt bij een winkel met een aantrekkelijke etalage. Of hij stopt voor een artikel op het schap van de supermarkt omwille van de presentatie die hem aanspreekt. Door de kleur van productpresentaties aan te passen, proberen merken en winkels doorheen de visuele jungle te breken en beslissingen te beïnvloeden.

Hier zijn enkele voordelen van colourblocking:

1. Colourblocking nodigt consumenten uit om het aanbod verder te onderzoeken

Sephora bath & body in-store line-upHet organiseren van goederen op basis van kleur is een effectieve manier om het winkelend publiek te verleiden het aanbod verder te onderzoeken - waardoor "aha, mijn favoriete kleur van de dag!" en impulsaankopen aangemoedigd worden. Bijvoorbeeld, wanneer een gamma douche en lichaamsverzorging op kleur wordt gerangschikt, kunnen ze veranderen van een functionele aankoop in een aantrekkelijke presentatie die consumenten moeilijker weerstaan, waar ze willen induiken om de diverse originele geuren te ontdekken. Colourblocking zorgt voor een verzorgde organisatie en kan de indruk geven dat het aanbod "hot" is.

2. Visuele overvloed vermindert focus op prijs

Chaotisch presentaties overdonderen consumenten. Ze zijn haastig of ongeduldig, voelen zich niet in staat om te beslissen, verlaten tenslotte de afdeling en komen wellicht nooit terug. Colourblocking kan effectief zijn in het oplossen van de nood tot natuurlijke clustering van assortimenten, het handhaven van een aantrekkelijke lay-out samen met een beeld van overvloed, waardoor prijsperceptie secundair wordt.

3. Behoud van flexibiliteit

Cigalou line-upWanneer diverse kleuren aanboden worden, zullen sommige kleuren langer op het schap blijven liggen dan andere. Door oude en nieuwe kleuren samen aan te bieden, behoud je een aantrekkelijke presentatie samen met het gevoel van keuze in één visueel aantrekkelijke winkebeleving.

Conclusie

We leven in een realiteit waar retailbedrijven elkaar bestrijden om de aandacht van consumenten. Sinds het digitale tijdperk is het beeldscherm in de handen van bijna elke consument hun nieuwste en sterkste tegenstander. Om de concurrentie om aandacht te winnen, moeten retailbedrijven zich blijven onderscheiden. Uiteindelijk verkiezen consumenten merken en winkelruimtes die met een dynamische of fantasierijke productpresentatie boeiende winkebelevingen creëren, aankoop vergemakkelijken, tonen dat ze mee zijn met de trends en kleur beheersen.

Pantone Universe mug line-upLees meer?

Volg ons laatste nieuws op sociale media

Referenties

Contacteer ons

Neem nu rechtstreeks contact met onze POP specialisten. Elke toepassing is anders en elk project is een nieuwe uitdaging. Daarom staan onze specialisten voor jou klaar, met advies en ervaring.

Adres

PILOTES (Brussels Office)
Cyriel Buyssestraat 11,
1800 Vilvoorde

U bericht werd verstuurd, dank u!
Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring
Ik begrijp het