Merchandising: Hoe verkoop bevorderen met display in warenhuizen ?


Hoe verkoop bevorderen met displays ?Een POP (point-of-purchase) of POS (point-of-sale) display is een marketing­instrument dat gebruikt wordt om de verkoop van een artikel of een assortiment te bevorderen. Display materialen wordt gebruikt op de plaats waar alle elementen voor een verkoop samen­komen - aanbod, shopper en geld. Door gebruik te maken van display materialen concurreren marketeers met elkaar om aankoop­beslissingen te beïnvloeden. Aangezien de meerderheid van de aankopen pas beslist wordt als de consument in de winkel is, is het evident welke impact een display kan hebben.

Display units kunnen zo eenvoudig zijn als een schapstopper (of shelf-talker), een visueel materiaal dat op de neus van het winkelschap geplaatst wordt om de aandacht te trekken van shoppers die zich door de winkelgangen haasten. Of merkfabrikanten kunnen een product dragende display unit uitwerken, waardoor een volledig assortiment gered wordt van de relatieve anonimiteit van de winkelschappen en zichtbaar geplaatst wordt in het midden van een winkelvloer.

Hoe verkoop bevorderen met displays ?Display materialen kunnen helpen te concurreren voor ondersteuning van de detailhandel. Retailers verkiezen merken en fabrikanten die met dynamische of originele productpresentaties consumenten verleiden. Vanwege de diverse mogelijkheden, sturen marketeers hun voorstellen zorgvuldig om ervoor te zorgen dat zowel retailers als consumenten consistentie en coördinatie zien. Het is onvoldoende ondersteuning van de handel correct in te schatten. Elk presentatie is slechts zo effectief als de kwaliteit van uitvoering op het niveau van de winkelvloer.

Het belangrijkste voordeel van een display is dat het op maat gemaakt kan worden:

  • om het aan te passen aan het assortiment dat ze dragen;
  • om het aan te passen aan de winkelbeleving, winkelformaat, afdeling en locatie;
  • om het verhaal en de waarden van een merk over te brengen;
  • om een emotionele ervaring te creëren;
  • of om te voldoen aan praktische voorwaarde die ervoor zorgen dat displays zorgvuldig worden uitgerold op het niveau van de winkelvloer.

Een goed ontworpen display creert een sterke visuele impact:

  • om de aandacht van shoppers te trekken;
  • om de herkenbaarheid te verhogen van een merk of een assortiment;
  • of om ongeplande, latente of impulsaankopen te stimuleren.

Shoppers belonen omstandigheden die opwindend, interessant, maar vooral direct en makkelijk zijn. Display materialen maken winkelen makkelijk dankzij goeddoordachte presentatie strategieën. Lay-out, segmentaties en communicaties maken navigatie, interactie en selectie makkelijk. Displays kunnen allerhande accessoires bevatten, zoals productverdelers, ledverlichting, brochures, stalen of coupons, om extra op te vallen en doorheen de visuele jungle van de winkelvloer te breken. Om de levensduur van een display te verlengen kunnen ze voorzien worden van verwisselbare communicaties, segmentaties of zelfs nieuwe productlijnen.

Display materialen kunnen worden ontwikkeld om de inspanningen van verkoopmedewerkers aan te vullen, om productinformatie te versterken zowel voor consumenten als voor verkoopmedewerkers, om verkoopbeslissingen praktisch te ondersteunen, om verkoopmedewerkers aan te moedigen om de artikelen aan te raden of om verkoop efficiënter te organiseren tijdens het (eerste) winkelbezoek van consumenten.

Net zoals de merkfabrikanten gehoor geeft aan de oproep tot milieuvriendelijke producten en duurzame productiemethoden, baseren display fabrikanten hun ontwerpbeslissingen op de impact op het milieu, onder meer door gebruik te maken van recycleerbare materialen en materialen die bestaan uit gerecycled materiaal.

Soorten displays

De meest eenvoudige vorm is wellicht een informatief communicatiebord. Praktische informaties, promoties, educatieve communicaties zijn stille verkopers die extra service bieden en producten verkopen.

Het meest uitgebreide point-of-sale materiaal is een shop-in-shop, waar een fabrikant een volledige assortiment in een winkel plaatst, een exclusieve visuele ervaring die volledig gewijd is aan het merk en die zijn koopwaar apart van de rest plaatst.

Tussenin is er een grote diversiteit aan mogelijkheden en budgetten beschikbaar:

  • glorifiers, plinten, …
  • vitrine animaties en installaties, …
  • of specifieke merchandisingoplossingen ...

Waar wordt display gebruikt? Display units bieden de mogelijkheid om rechtstreeks met de consument te communiceren:

  • in kruidenierswinkels, zoals super- of hypermarkten
  • grootwarenhuizen;
  • gespecialiseerde winkels, zoals mode, sport, vrije tijd of verzorging, …;
  • showrooms;
  • horecagelegenheden, zoals cafés, restaurants en hotels;
  • of nabij servicedesks, zoal in banken, verzekering- of postkantoren.

Oorspronkelijk werden presentatiematerialen gebruikt nabij kassa's, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden verkocht. Maar vandaag hebben zowel merkfabrikanten als retailers ontdekt dat displays met succes in de hele winkel in alle afdelingen kunnen worden ingezet.

Rekening houdend met de belangen van de merkfabrikant worden displays ontworpen met een bepaald type winkel voor oog en voor een specifieke afdeling binnen de winkel. Financieel haalbaar en makkelijk te onderhouden over de verwachte levensduur, worden ze ontworpen om rekening te houden met het vermoedelijk niveau van verkoop, marges en onderhoud.

Datum: 5 feb 2019

Lees meer?

Volg ons laatste nieuws op sociale media

Referenties

Contacteer ons

Neem nu rechtstreeks contact met onze POP specialisten. Elke toepassing is anders en elk project is een nieuwe uitdaging. Daarom staan onze specialisten voor jou klaar, met advies en ervaring.

Adres

PILOTES (Brussels Office)
Cyriel Buyssestraat 11,
1800 Vilvoorde
U bericht werd verstuurd, dank u!
Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring
Ik begrijp het