Hoe haal je meer omzet met POS materiaal?


Hoe verkoop bevorderen met displays ?Een POS materiaal, of een point-of-sale, point-of-purchase, POP of display materiaal, is een marketing­instrument dat gebruikt wordt om de verkoop van een artikel of een assortiment te bevorderen.

POS materialen worden gebruikt op de plaats de consument het merkaanbod ontmoet. Door gebruik te maken van POS materialen concurreren marketeers met elkaar om aankoop­beslissingen te beïnvloeden. Aangezien de meerderheid van de aankopen pas beslist wordt als de consument in de winkel is, is het evident welke impact een display kan hebben.

Een POS materiaal kan zo eenvoudig zijn als een schapstopper (of shelf-talker), een visueel materiaal dat op de neus van het winkelschap geplaatst wordt om de aandacht te trekken van shoppers die zich door de winkelgangen haasten. Of merkfabrikanten kunnen een display unit uitwerken, waardoor een volledig assortiment gered wordt van de relatieve anonimiteit van de winkelschappen en zichtbaar geplaatst wordt in het midden van een winkelvloer.

Hoe verkoop bevorderen met displays ?Een POS materiaal kan helpen te concurreren voor steun van de detailhandel. Retailers verkiezen merken en fabrikanten die met dynamische of originele productpresentaties consumenten verleiden. Vanwege de diverse mogelijkheden, sturen marketeers hun voorstellen zorgvuldig om ervoor te zorgen dat zowel retailers als consumenten consistentie en coördinatie zien. Het is onvoldoende ondersteuning van de handel correct in te schatten. Elk presentatie is slechts zo effectief als de kwaliteit van uitvoering op het niveau van de winkelvloer.

Het belangrijkste voordeel van een POS materiaal is dat het op maat gemaakt kan worden:

  • om het aan te passen aan het assortiment dat ze dragen;
  • om het aan te passen aan de winkelbeleving, winkelformaat, afdeling en locatie;
  • om het verhaal en de waarden van een merk over te brengen;
  • om een emotionele ervaring te creëren;
  • of om te voldoen aan praktische voorwaarde die ervoor zorgen dat displays zorgvuldig worden uitgerold op het niveau van de winkelvloer.

Een goed ontworpen POS materiaal creert een sterke visuele impact:

  • om de aandacht van shoppers te trekken;
  • om de herkenbaarheid te verhogen van een merk of een assortiment;
  • of om ongeplande, latente of impulsaankopen te stimuleren.

Shoppers belonen omstandigheden die opwindend, interessant, maar vooral direct en makkelijk zijn. Een POS materiaal maakt winkelen makkelijk dankzij goeddoordachte presentatie strategieën. Lay-out, indeling en communicatie maken navigatie, interactie en selectie makkelijk. Een POS materiaal kan allerhande accessoires bevatten, zoals productverdelers, ledverlichting, brochures, stalen of coupons, om extra op te vallen en doorheen de visuele jungle van de winkelvloer te breken. Om de levensduur van een display te verlengen kunnen ze voorzien worden van verwisselbare communicaties, vakindeling of zelfs nieuwe productlijnen.

POS materialen kunnen worden ontwikkeld om de inspanningen van verkoopmedewerkers aan te vullen, om productinformatie te versterken zowel voor consumenten als voor verkoopmedewerkers, om verkoopbeslissingen praktisch te ondersteunen, om verkoopmedewerkers aan te moedigen om de artikelen aan te raden of om verkoop efficiënter te organiseren tijdens het (eerste) winkelbezoek van consumenten.

Net zoals de merkfabrikanten gehoor geeft aan de oproep tot milieuvriendelijke producten en duurzame productiemethoden, baseren display fabrikanten hun ontwerpbeslissingen op de impact op het milieu, onder meer door gebruik te maken van recycleerbare materialen en materialen die bestaan uit gerecycled materiaal.

Soorten POS materialen

De meest eenvoudige vorm is wellicht een informatief communicatiebord. Praktische informaties, promoties, educatieve communicaties zijn stille verkopers die extra service bieden en producten verkopen.

Het meest uitgebreide POS materiaal is een shop-in-shop, waar een fabrikant een volledige assortiment in een winkel plaatst, een exclusieve visuele ervaring die volledig gewijd is aan het merk en die zijn koopwaar apart van de rest plaatst.

Tussenin is er een grote diversiteit aan mogelijkheden en budgetten beschikbaar:

  • glorifiers, plinten, …
  • vitrine animaties en installaties, …
  • of specifieke merchandisingoplossingen …

Waar wordt POS materiaal gebruikt? POS materialen bieden de mogelijkheid om rechtstreeks met de consument te communiceren:

  • in kruidenierswinkels, zoals super- of hypermarkten
  • grootwarenhuizen;
  • gespecialiseerde winkels, zoals mode, sport, vrije tijd of verzorging, …;
  • showrooms;
  • horecagelegenheden, zoals cafés, restaurants en hotels;
  • of nabij servicedesks, zoal in banken, verzekering- of postkantoren.

Oorspronkelijk werden POS materialen gebruikt nabij kassa's, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden verkocht. Maar vandaag hebben zowel merkfabrikanten als retailers ontdekt dat displays met succes in de hele winkel in alle afdelingen kunnen worden ingezet.

Rekening houdend met de belangen van de merkfabrikant worden POS materialen ontworpen met een bepaald type winkel voor oog en voor een specifieke afdeling binnen de winkel. Financieel haalbaar en makkelijk te onderhouden over de verwachte levensduur, worden ze ontworpen om rekening te houden met het vermoedelijk niveau van verkoop, marges en onderhoud.

Datum: 5 feb 2019

Heeft u een project gepland? We helpen u graag met de ontwikkeling van uw volgende POS-materiaal, van uw commerciële meubels of van innovatieve merchandising-oplossingen. Neem contact op met ons om te profiteren van onze expertise en onze 20 jaar ervaring!

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het