De 2 pijlers van instore marketing
Productpresentatie en winkelcommunicatie:
wat is het verschil?


E

en dynamische productpresentatie trekt de aandacht en zet een aanbod in de schijnwerpers. Winkel­communicatie creëert de mogelijkheid om een boodschap over te brengen vlak voor de aankoop - ze is niet noodzakelijk product gebonden.

Hoewel het verschil tussen beide niet altijd duidelijk is, creëren ze een positieve ervaring voor de consument. Vaak gaan de twee methodes hand in hand.

Laten we eens kijken naar hun belang en betekenis:

Productpresentatie

Opvallen tussen gelijksoortige producten op het winkelschap is niet gemakkelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat de winkelende consument een hogere betrokkenheid toont voor het aanbod dat hij sneller opmerkt (selectieve focus).

In-store display Tripel Karmeliet

Productpresentatie heeft als doel het aanbod te activeren in de fysieke omgeving door het toegankelijker en zichtbaar te maken.

Displays en andere presentatiematerialen worden dus ingezet om de verkoop van de uitgestalde artikelen te bevorderen, vooral door de aandacht te trekken met de wijze waarop ze getoond worden.

Vaak roepen productpresentaties relevante herinneringen op. In de meeste gevallen heeft de consument een attitude gevormd voor een bepaald merk via andere media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, etc). Productpresentatie spreekt subtiel het geheugen (en de fysieke en cognitieve motivatie) van de winkelbezoeker aan en (ver)leidt hem, bewust of onbewust, naar de locatie van het product.

Vaak zijn consumenten bereid te wachten op deze 'aanbiedingen' om zichzelf te helpen in het aankoopproces en de snelheid en het gemak van het shoppen te verbeteren. Presentaties kunnen dus als nuttig ervaren worden om de shoppingtrip te ondersteunen … en vooral aankoopbeslissingen te stimuleren. Tenslotte hebben ze een langetermijneffect door het imago van het product te versterken bij de doelgroep.

De presentatie oplossingen bestaan in alle afmetingen, vormen en materialen. Hun diversiteit is wellicht hun grootste voordeel. Daarom worden ze steeds afgestemd op het merk, het product, het verkoopkanaal, de context, de doelgroep, de waarden en marketing doelstellingen van de adverteerder, enz.

- Gerelateerd artikel: De 12 meest effectieve soorten retail displays uitgelegd

Winkelcommunicatie

Winkelcommunicatie Bonduelle
Winkelcommunicatie Bonduelle

Winkelcommunicatie, ook gekend als de "reclame van de laatste meter", wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het keuzegedrag van de winkelbezoeker door middel van nieuwe informatie of door activatie van eerder opgepikte boodschappen (bv. in een massamediale campagne).

Terwijl de consument in 'koopmodus' door de winkel wandelt, trachten korte en krachtige stimuli hem te bereiken. Navigatie en bewegwijzering begeleidt hem door het aanbod op de winkelrekken. Of communicaties tijdens de shopping trip kunnen kennis ontwikkelen, aanmoedigen tot actie, stimuleren tot nadenken en informeren over producteigenschappen, zoals de voordelen, het assortiment, kwaliteit, prijs, technische informatie, gebruiksmomenten, enz.

Er bestaan diverse oplossingen om te communiceren op de verkoopplaats, zoals kakemono's, banners, posters, topkaarten, wobblers, winkelwagenreclame, merchandising materialen, schapstoppers, foldermateriaal, videoschermen, vloerreclame, enz.

Terwijl productpresentatie eerder de verkoop stimuleert, tracht winkelcommunicatie vertrouwen en service uit te dragen door de besluitvorming te ondersteunen.

- Gerelateerd artikel: 7 essentiële soorten winkelcommunicatie
- Gerelateerd artikel: Waarom verkiezen consumenten winkelreclame

Presentatie en communicatie: strategische instore marketing methodes

Een geweldig product doet absoluut niets als de consumenten het niet kennen. Omdat het een brug kan bouwen tussen het aanbod en de doelgroep, vormt instore marketing voor elk merk een belangrijk onderdeel van de marketing-communicatiemix.

Marketeers die in staat zijn instore acties te managen op het moment van aankoop kunnen genieten van een competitief voordeel. Tenslotte worden circa 3/4 van de aankopen tussen de winkelrekken beslist! De initiatieven van het zogenaamde "6de reclamemedium" kunnen subtiel en tegelijk bijzonder effectief zijn. Door hun kostprijs zijn ze vaak efficiënter dan andere media.

Stimuli binnen de supermarkt kunnen zorgen voor de herkenning van nieuwe noden of vergeten behoeften van de consument opvissen en leiden op deze manier tot ongeplande aankopen.

Instore marketing kan de creatieve kracht van een merk uitdragen tot op de winkelvloer. De betrokkenheid met de materialen in de laatste fase van het keuzeproces is groot. Ze versterken de stopkracht van een product of geven de persoonlijkheid van het merk een extra boost. Tenslotte werken ze vertrouwen en klantenbinding in de hand.

Datum: Okt. 2020

Hebben de voordelen van productpresentatie of winkelcommunicatie uw interesse gewekt? Contacteer ons vandaag, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk.

Deze website maakt gebruik van profiel cookies om anoniem surfgedrag bij te houden.  Privacyverklaring

Ik begrijp het